Stegmotorstyrning med VB
Stegmotorstyrning med VB
Hej alla kreativa forumsinvånare!
Jag håller på med ett litet projekt, att bygga en fasettslipningsrobot att slipa ädelstenar med.
Konstruktionen är som en lite bakvänd cnc-maskin, 3 stegmotorer som drivs av en kontrollbox jag lyckats bygga med lite hjälp. Den är byggd med kretsarna L297 & L298. Boxen drivs i sin tur via paralellporten av ett eget program jag gjort i Visual Basic.
Kan åxå säga att jag har hållt på i flera år med projektet för det har legat och dammat på hyllan långa perioder.
Jag har 2 syften med det här inlägget, först vill jag gärna dela med mig till folk som själva försöker att styra stegmotorer i VB. Och sen skulle det vara trevligt om någon som är riktigt kunnig i området ville provköra programmet och kanske provmäta lite. Så jag får veta om pulserna som kommer ut är nånting att ha.
Jag har gjort en förenklad version av mitt program, med bara motorstyrningen.
För att programmet ska fungera måste filen: inpout32.dll ligga i windows systemmapp
Här finns en zip med programmet och inpout32.dll: http://lidatrg.se/hobby/programplusdll.zip
Här finns zippen med VB projektet plus dll-filen, för dig som själv kolla och programera: http://lidatrg.se/hobby/VBprojektplusdll.zip
Lite info:
Pinne 2 på paralellporten = riktningen på motor X
Pinne 3 steg puls till motor X
Pinne 4 riktning motor Y
osv.
Det finns bara en portadress och det är: &H378 (vad det nu betyder)
Slutligen... jag är en riktig amatör inom programering, jag har lärt mig själv genom att hitta information på nätet. Så koden kan säkert kortas ner betydligt, men jag är stolt över att jag lyckats komma så här långt.
Hoppas ni kan hjälpa mig att finslipa programmet.
Jag håller på med ett litet projekt, att bygga en fasettslipningsrobot att slipa ädelstenar med.
Konstruktionen är som en lite bakvänd cnc-maskin, 3 stegmotorer som drivs av en kontrollbox jag lyckats bygga med lite hjälp. Den är byggd med kretsarna L297 & L298. Boxen drivs i sin tur via paralellporten av ett eget program jag gjort i Visual Basic.
Kan åxå säga att jag har hållt på i flera år med projektet för det har legat och dammat på hyllan långa perioder.
Jag har 2 syften med det här inlägget, först vill jag gärna dela med mig till folk som själva försöker att styra stegmotorer i VB. Och sen skulle det vara trevligt om någon som är riktigt kunnig i området ville provköra programmet och kanske provmäta lite. Så jag får veta om pulserna som kommer ut är nånting att ha.
Jag har gjort en förenklad version av mitt program, med bara motorstyrningen.
För att programmet ska fungera måste filen: inpout32.dll ligga i windows systemmapp
Här finns en zip med programmet och inpout32.dll: http://lidatrg.se/hobby/programplusdll.zip
Här finns zippen med VB projektet plus dll-filen, för dig som själv kolla och programera: http://lidatrg.se/hobby/VBprojektplusdll.zip
Lite info:
Pinne 2 på paralellporten = riktningen på motor X
Pinne 3 steg puls till motor X
Pinne 4 riktning motor Y
osv.
Det finns bara en portadress och det är: &H378 (vad det nu betyder)
Slutligen... jag är en riktig amatör inom programering, jag har lärt mig själv genom att hitta information på nätet. Så koden kan säkert kortas ner betydligt, men jag är stolt över att jag lyckats komma så här långt.
Hoppas ni kan hjälpa mig att finslipa programmet.
Jo, men vad ska man ha det till? Bara se att motorerna rör på sig, åka fram å tillbaka eller? Man kan inte ta in någon typ av fil/data, så man kan inte fräsa ut nåt, hmm...
Som jag sa, det ser kul ut, men ...
Då kan man väl lika bra lasta ner en demo av Mach3, där kan du också se att/om motorerna rör på sig, eller???
Som jag sa, det ser kul ut, men ...
Då kan man väl lika bra lasta ner en demo av Mach3, där kan du också se att/om motorerna rör på sig, eller???
Konstruktionen är som en lite bakvänd cnc-maskin, Förklara gärna lite närmare vad som menas, är det när matrialet (arbetsstycket) förflyttar sig och verktygen är stationära eller
Och precis som jojje förstår jag inte vitsen med progget vs. Mach3 och andra styrprogram, så lite närmare förklaringar skulle platsa bra.

Och precis som jojje förstår jag inte vitsen med progget vs. Mach3 och andra styrprogram, så lite närmare förklaringar skulle platsa bra.
Har du inga bilder eller film på den bakvända CNC-maskinen?
En kompis i norge har byggt en manuell maskin för att slipa stenar med. Kanske det här kan vara nåt för honom, hmm...
Eller var det bara programsnutten du ville visa upp kanske???
En sak till. Kan du inte ändra så pinne 2, 4 och 6 blir "Step", och 3, 5 och 7 blir "Dir". Det är mera vanligt att ha det så.
En kompis i norge har byggt en manuell maskin för att slipa stenar med. Kanske det här kan vara nåt för honom, hmm...
Eller var det bara programsnutten du ville visa upp kanske???
En sak till. Kan du inte ändra så pinne 2, 4 och 6 blir "Step", och 3, 5 och 7 blir "Dir". Det är mera vanligt att ha det så.
Jag har inte så mycket att klaga på
förutom att Form3 hamnar för långt till vänster på skärmen så där får du någonstans (Form3.Position?), kryssa i att den ska vara i ScreenCenter eller i DesktopCenter eller vad det nu kan heta i VB5.
På hjälp-knappen tycker jag att du bara ska ha ett ? eller kanske Hjälp.

På hjälp-knappen tycker jag att du bara ska ha ett ? eller kanske Hjälp.
Det är inte att jag klagar på något. Det är bara att jag ser ingen funktion i programmet, mera än att visa att man kan få en stegmotor att röra på sig. Men man ska väl bestämma vart den ska röra sig, och varför. Eller har jag missat nåt?
Han ville att någon skulle se om programmet gick att använda, men ...
Han ville att någon skulle se om programmet gick att använda, men ...
ok, den bakvända cnc-maskinen håller alltså i stenen där den kan vridas i två riktningar, som styrs av grader °. Sen åker den upp och ner mot en slipskiva, 6" eller 8".
Jag kan posta nån bild när jag lyckats skapa en sådan.
Jojje: Jag kan göra en variant me pinnarna tvärs om sen, i morgon.
Form3 för långt åt sidan...... ni har för små skärmar
Ska fixa det åxå i morgon.
Jag kan posta nån bild när jag lyckats skapa en sådan.
Jojje: Jag kan göra en variant me pinnarna tvärs om sen, i morgon.
Form3 för långt åt sidan...... ni har för små skärmar

-
Re: Stegmotorstyrning med VB
Lycka till med programmet! Intressant med stenar, lärde mig en gång i tiden att se kvaliten på stenar och olika slippningar. Har dock inte haft så stor nytta av det, och har glömt det mesta.Larzolov skrev:Det finns bara en portadress och det är: &H378 (vad det nu betyder)
Portadressen är den normala till parallellporten, det finns en del andra adresser som används i vissa datorer. Får man inte ut något på porten så byter man till någon av de andra adresserna. Jag är inte hemma på VB så jag har ej tittat på koden.
Tack Mindmapper.
ok det blev ett foto på min halvfärdiga maskin, Jag har inte fixat någon motor till slipskivan än.
Först en bild på hur en riktig fasettmaskin ser ut.

Sen min:

Det sitter en svart chuck i mitten av bilden, där ska stenen sättas. Jag kallar axeln för X, den har 3600 motorsteg på ett varv.
Sen kan jag vrida hela vita plastbiten med motorerna på, axel Y, den behöver bara röra sig inom 90°. 10 steg/grad.
Och sist Z-axeln som rör sig upp & ner mot slipskivan, 1mm. = 200 steg.
ok det blev ett foto på min halvfärdiga maskin, Jag har inte fixat någon motor till slipskivan än.
Först en bild på hur en riktig fasettmaskin ser ut.

Sen min:

Det sitter en svart chuck i mitten av bilden, där ska stenen sättas. Jag kallar axeln för X, den har 3600 motorsteg på ett varv.
Sen kan jag vrida hela vita plastbiten med motorerna på, axel Y, den behöver bara röra sig inom 90°. 10 steg/grad.
Och sist Z-axeln som rör sig upp & ner mot slipskivan, 1mm. = 200 steg.