Jag kollade på denna i går kväll, The Making of The Dark Side of the Moon, En bit in i filmen visas en enkel sequencer som spelar (no pun intended) en stor roll i albumet. Och jag fick en aha-upplevelse när jag lyssnade på skivan i går.
Videon hittar du här: https://www.dailymotion.com/video/x7r7dx8
Huggbäverns synttråd (nytt namn)
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)
Jag hade byggt en sådan för ganska länge sedan. Kan ju bygga en till.
Lite svårt att komma över en MK50240 nuförtiden.HUGGBÄVERN skrev: ↑12 april 2026, 15:39:28 För ca 45 år sedan kom PAiA, en firma känd för syntar och annat ljudligt, men sin E.G.G. - Encalographic Gravity Grinder (ja nästan), en modul som själv spelade ackord. Baserad på en TOG - toppoktavgenerator - med ett avancerat system med switchar (dioder). Jag har ju artikeln, generatorn och att planka mönsterkortet är ju inte helt svårt.
OM man byggde den kunde man ju använda upp en massa vactroler jag har liggande och kanske få skönare sound/övergångar.
PAiA Cord E.G.G.(pdf)
Och i ärlighetens namn skulle jag nog hellre ge mig på en stråkmaskin om jag hade en sådan krets i lager.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Kollade just på eBay - TUSEN SPÄNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och den M110 oscillatorkrets till JEN SX000 som jag köpte för en hundring för några årsedan skulle någon ha 1700:- för
.
Jag kanske lägger projektet under rubriken "Framtidsidéer". Nu har jag i alla fall fått till en panel till DSP99 ekoenhet som anpassas till syntvärlden.
Och den M110 oscillatorkrets till JEN SX000 som jag köpte för en hundring för några årsedan skulle någon ha 1700:- för
Jag kanske lägger projektet under rubriken "Framtidsidéer". Nu har jag i alla fall fått till en panel till DSP99 ekoenhet som anpassas till syntvärlden.