CNC-Fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Xerbee: Farnell säljer en byggsats av MDF där allt ingår, den kostar ungefär 4000kr har jag för mig. Tyvärr hittar jag den inte på deras hemsida nu, de har världens sämsta sökfunktioner på den sidan, jag har inte katalogen här heller. Om någon annan vet vilken maskin jag pratar om får ni gärna länka till den...

/Johan
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Typ de här: http://international1.farnell.com/Searc ... ?CATID1=11 ?

Jobbig sida, fråga mig inte hur jag kom dit...

edit: Länken funkar inte... Ska leta upp en pdf istället.

edit2: Mongo sida!!!

edit3: http://international1.farnell.com/Searc ... 1&COUNT=25

Så, nu bör det funka.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Den andra länken funkar inte heller... du kanske kan tala om vad du söker på eller vilka länkar du går via istället? Vore kul att ta en titt på den där byggsatsen!
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

strombom: Är det den billigaste? Jag får spara lite då, hade tänkt uppgradera burken men finns det någon masik för ca 2000 så kanske jag tar en sådan istället. Finns det byggsatser med en sådan grej fast utan själva fräs verktyget? För jag borde la kunna använda min dremel som jag har? Då blir det iaf lite billigare, vet ni om det finns något sådant för ca 2-3000kr?

Zeus: Din edit3 länk fungerar inte heller, kan du inte fixa någon bra länk eller hur du sökte dig fram?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Xerbee skrev:arvidb du verkar kunna det här området ganska bra, om man vill göra en liten maskin som fräser plexi, vad behöver man? Jag har kollat på jätte många sidor om CNC fräsar men fattar nog ändå inte riktigt vilka som är "huvuddelarna". Alla hemma byggen förvirar och de används olika saker och ting. Så min fårga är vilka delar är det viktiga i en CNC fräs? *snip*
Tja...

* Linjärlager. Här finns allt från hemmabyggen med kullager som löper på rör till svindyra skenstyrningar. Ett bra alternativ till en plexifräs kanske kan vara byrålådevarianten? Alltså sådana skenor som lite tyngre byrålådor sätts fast med. Men det kan vara ganska mycket glapp i sådana, både i sidled och upp-ner, så man får tänka lite på hur man monterar dem. Eller gör helt enkelt en bussning genom att borra hål i en bit plast och låt den glida på en axel.

* Skruv (som gör om roterande rörelse till linjär). Enklaste är vanlig M-gängad stång. Betydligt bättre är s.k. ACME-skruv eller trapetsgänga. Också betydligt dyrare tyvärr. Löljigt dyrt, noggrannt och starkt blir det med kulskruvar.

* Motorer för axlarna - stegmotorer är nog enklast/billigast/bäst för en plexifräs. Koppla ihop motor och skruv med några cm armerad trädgårdsslang och klämmor.

* Spindel (+motor) - kanske en vanlig skruvdragare eller borrmaskin kan fungera bra? Komplettera med ett borrstativ så har du nästan en färdig Z-axel (ok kanske kan vara svårt att hitta borrstativ som inte är "flimsiga" för en billig penning...).

* Div. elektronik - drivare till motorerna, ändlägesbrytare (kanske inte behövs) o.s.v.

* Programvara för att styra det hela - EMC (http://www.linuxcnc.org/ - gratis, bra men krångligt), Mach2 (http://www.artofcnc.ca/ - inte gratis men bra och för Windows), TurboCNC ...

* Programvara för att göra om dina CAD-ritningar till G-kod som kan läsas av ovanstående program: AceConverter och MasterCam är ett par exempel.

* CAD-program.

Gamla, stora skrivare (ju äldre och större desto bättre) brukar innehålla både stegmotorer och axlar som nog kan bli nyttiga.

Arvid
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Hmm, funkar om man har orginalsidan uppe, konstigt värre.

Men gå in online catalog/tools/tools/Bench drill så bör ni komma dit.

4140369 är ordernummret. http://www.farnell.com/datasheets/37810.pdf Borde funka som länk till pdf:en, annars är det väldigt konstigt.

Sen även denna länk, direkt till sidan: http://international1.farnell.com/Searc ... UID=200837
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Vad är det för data som styrprogrammen skickar ut, är det någon slags vektor"grafik"? finns det förklaringar någonstans hur dessa ser ut?
Kort och gott: är det svårt att fixa egen mjukvara till en AVR, för att styra en CNCfräs?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag lade ju upp min kod för AVR för att styra en enkel CNC maskin med 3 st stegmotorer: http://medlem.spray.se/gurgalof/cnc/

/Johan
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Blir det billigare om man köper delarna löst än i det kitet? Hade inte tängt lägga 4000kr, men kanske 2-3000kr är mer lagom för min ekonomi, och hur vet man vilka saker som passa till varandra? Jag menar, om jag får tag på t.ex Linjärlager, hur vet jag då om jag kan använda just det linjärlagret till en Spindel som jag fått tag på ett annat sätt? Det borde ju finnas de som inte är kompatibla med varandra?

Kan man verkligen ta skenor från en gammal byrå? Det borde ju finnas en del på tippen att hämta då. Och vart hittar man gammla stora skrivare i GBG området?

Linjärlager kan man ta från byrå? M-gängad stång kanske jag kan fixa på någon järnhandel? Elfa har motorer va? Vad är en Spindel? Är det själva fräs verktyget eller vad? Div. Elektronik? Jag är total blank på området så förklara gärna mer vad Div. Elektronik innebär, om du orkar/har tid.

Program och sådant borde man ju kunna ladda ner va? Finns nog gratis alternativ man kan hitta sedan efter bygget, eller ska man bygga efter programet? om man säger så, kan man göra ett bygge som det inte finns program till?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Den verkar ju vara billigare direkt från tillverkaren:

http://www.milinst.com/

£189 plus £35 i frakt

Hur bra den är vet jag dock inget om

/Johan
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Vad innebär:

3-Axis machine, Part # 5-300 @ £249.00

3-Axis machine- Part Kit # 5-301 @ £189.00

( The part kit excludes the wooden frame components.)

Som jag fattar så ingår inte träet? Jag vet inte om jag kan fixa till MDFen själv, någon som vet om det är svåra bitar att såga till? Och om man kan få mått på dem? Ser inte ut som något jätte svårt men man vet aldrig....

EDIT: 2 567,93 SEK i dagens valuta kurs. Hmm får se om det blir något nytt grafikkort eller en sådan här med skivorna, priset är på versionen som kostar 249Euro. Får se om jag ska köpa den här och i så fall om jag ska ha med eller utan trä.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

nu är det iofs pund och inte euro, och pund är ju lite dyrare...

/Johan
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Så som jag fattade det så ingår träet i £249-kitet men inte i £189-kitet. Men jag kan ha fel, bäst att fråga dem innan du köper. Antagligen tillkommer moms (i Storbritannien 17,5%) på priset också?

För att svara på dina andra frågor: det finns väl egentligen inget som säger att olika komponenter skulle kunna vara "inkompatibla" med varandra. Men det vore ju kanske inte så smart att köpa ett extremt noggrannt linjärlager för 10000:- och sen använda en M-gängad stav som skruv... men du måste alltså inte ha samma sort lager eller skruvar på de olika axlarna. Använd vad du hittar!

Köp inte motorer på Elfa om du inte verkligen måste. Elfa är svindyra!

I en "riktig" fräsmaskin har man en motor som driver spindeln. Spindeln i sin tur håller i chucken. Och i chucken sitter själva verktyget.

Clas Ohlson har "expansionsbeslag" (typ byrålåda), art nr 31-3139 m.fl. Vet ej hur bra de är (vad gäller glapp, stabilitet m.m.), man får nog gå och känna på dem tror jag.

Arvid
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Här är en bild på ett par linjärlager:

Bild

De närmast bordskanten är s.k. skenstyrningslager (lyxvarianten!). Mycket dyra, men jag hittade dessa på Ebay för knappt 2300:- inkl frakt o allt *nöjd* :)

De långa metallstängerna är axlar till kulbussningslager. Lagren är de konstiga runda sakerna som ligger bredvid. Märks det att jag också bygger fräs? :D Jag vill kunna fräsa i aluminium, tänkte bygga i MDF och använda glappfria komponenter så långt det går. Har hållit på i ca 10 månader nu och har lagt ut ca 10000:- hittills på linjärlager och 200W servomotorer för 3 axlar och kulskruvar (från Singapore!) för två axlar. Har kvar att skaffa en skruv och kuggremskopplingar mellan motorer och skruvar. Och spindel, och ... :?

Men just nu arbetar jag med elektroniken (ett styrkort baserat på en FPGA - så jag måste lära mig VHDL också, hehe). Det blir lite extra krångligt eftersom jag använder servomotorer och inte stegmotorer. Jag kanske borde ha satsat på en lite enklare fräs först... *hmm*

Arvid
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

strombom skrev:jag lade ju upp min kod för AVR för att styra en enkel CNC maskin med 3 st stegmotorer: http://medlem.spray.se/gurgalof/cnc
Ah, tack! (känner mig inte speciellt bright idag, de där har jag ju kollat på)
vad är det för skillnad på filerna "cnc030912.zip" och "cnc_avr.zip"?, de verkar innehålla samma filer (namn och storlkesmässigt iaf).

Vad använder du för program i datorn för att styra fräsen?
Skriv svar