Elscooter/moddningar/förbättringar.
Re: Elscooter/moddningar/förbättringar.
Nu kändes det som det vore läge att fixa till scootern.
Originalpacket var ganska slut så tänkte göra ett nytt.
Demonterade extrabatteriet som jag byggde innan.
Ska sitta på originalplatsen, blir på ca 12Ah 36V.
Samsungs 25R "gröna" blir nu svarta. Bytte ut plasten eftersom dom var lite skadade.
Blir en kapacitetstest först oxå.
Originalpacket var ganska slut så tänkte göra ett nytt.
Demonterade extrabatteriet som jag byggde innan.
Ska sitta på originalplatsen, blir på ca 12Ah 36V.
Samsungs 25R "gröna" blir nu svarta. Bytte ut plasten eftersom dom var lite skadade.
Blir en kapacitetstest först oxå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Cell anslutningar från det gamla batteriet ska oxå monteras.
Vissa av dom ytmonterade motstånden såg inte bra ut så tog loss alla och rengjorde ordentligt. Ska som om jag har nya 1K, annars sätter jag dit vanliga trådade
, spelar ingen större roll.
, spelar ingen större roll.
Batteriet testat på scootern och fungerar utmärkt....... ett tag i alla fall. Bms:en verkar kass.
Nu river jag ut all originalelektronik och ersätter med riktiga grejor som jag vet fungerar, blir samma Bms som jag satt på mina andra batterier.
Blir en Display av samma fabrikat som Bms:en oxå.
Nu river jag ut all originalelektronik och ersätter med riktiga grejor som jag vet fungerar, blir samma Bms som jag satt på mina andra batterier.
Blir en Display av samma fabrikat som Bms:en oxå.
Köper jag ett batteri till cykeln så är det första jag gör att riva ut BMS:en och sätta i ett jag kan kontrollera fullt och litar på, startar inte upp det gamla ens.
Tyvärr så pratar bms:en med styrningen ochså så blir till att byta allt.
-
Mindmapper
Vad är det styrningen behöver veta om batteriet?
Det är väl spänningen som styrningen behöver veta. Det tycker man att styrningen borde ha koll på utan att ha kommunikation med batteriet. Sedan är ju laddningsgraden SOC något som borde vara bra för styrningen att veta. Fast det får du också via LCD till BMS. BMS har väl inte möjlighet att beräkna hur långt du kan färdas innan batteriet är slut, men det säger ju å andra sidan SOC, för en som är van vid cykeln.
Självklart så är det viktigt med kommunikationen om styrningen slår ifrån vid ej fungerande kommunikation. Jag har ingen erfarenhet av cykelstyrning annat än en jättegammal elcyckel som jag inte använt på 10 år pga lagerpaj. Känns däremot intressant att veta mera. Har en del erfarenhet av solcellsanläggningar och där finns det ju en del standardiserade protokoll för kommunikation mellan batteri och inverter/laddare.
Det är väl spänningen som styrningen behöver veta. Det tycker man att styrningen borde ha koll på utan att ha kommunikation med batteriet. Sedan är ju laddningsgraden SOC något som borde vara bra för styrningen att veta. Fast det får du också via LCD till BMS. BMS har väl inte möjlighet att beräkna hur långt du kan färdas innan batteriet är slut, men det säger ju å andra sidan SOC, för en som är van vid cykeln.
Självklart så är det viktigt med kommunikationen om styrningen slår ifrån vid ej fungerande kommunikation. Jag har ingen erfarenhet av cykelstyrning annat än en jättegammal elcyckel som jag inte använt på 10 år pga lagerpaj. Känns däremot intressant att veta mera. Har en del erfarenhet av solcellsanläggningar och där finns det ju en del standardiserade protokoll för kommunikation mellan batteri och inverter/laddare.
Faktum är att jag var bara tvungen att testa. Slet bort bms:en och kopplade in. Verkade fungera ok. Dock ingen spänning på displayen.
-
Mindmapper
Japp. Blir samma Bms som jag har på mina elcykelbatterier och någon av deras displayer ochså.
Jbd Bms store
Jbd Bms store