Protectionlampa på förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Foolo
Kontakt:

Protectionlampa på förstärkare

Inlägg av Foolo »

Tjena! Jag har kommit över en gammal men fin HITACHI-förstärkare (HMA-G2). Felet med den är att "protection"-lampan först blinkar och sen lyser med fast sken, och den vill alltså inte starta eftersom skyddskretsen aktiveras. Så vitt jag har förstått så har protection att göra med att skydda högtalarna mot likströmsdelar. Är detta ett lättfixat problem, går det att fixa, eller att "inaktivera" eller koppla förbi protection circuit?

//olof
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Inaktivera är ju ganska dumt så du då riskerar livet på högtalarna OCH förstärkaren. Ifall det är lättfixat beror helt på hur mycket kunskap och erfarenhet du har.
jonass

Inlägg av jonass »

Hej!

Jag har en precis likadan... men min protection lampa lyser hela tiden...

Går dina säkringar? Mina går nästan direkt när man slår till strömmen.

Jag har plockat isär den och kopplat loss transformatorn, och med transformatorn fri så kan jag nog konstatera att den är hel...

På moderkortet sitter två*två större kretsar om jag inte kommer ihåg fel, två av dem är effektförstärkarna och två av dem kommer jag inte ihåg vad jag hittade för funktion på nätet...

Troligen är det fel i någon/några av dessa kretsar och jag tror att de kostade ett par hundra styck då jag kollade i en lokal elektronikfirma där jag bor.

Har vi tur kan vi kanske hjälpas åt och få igång våra förstärkare igen :)

Kolla gärna i den tråd jag skapade för ett bra tag sedan:

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... highlight=

/Jonas
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Jag är säker på att det är STK moduler ni har, bara att löda loss
en i taget och med uteslutningsmetoden avgöra vilken det är fel på.

Kjelle
Skriv svar