Polerad Mässing, ytbehandling.

Soda

Polerad Mässing, ytbehandling.

Inlägg av Soda »

Hej hopp,

Jag har letat efter någonstans att få lite hjälp att förstå hur jag ska ytbehandla mässing efter vad jag vill uppnå. Så nu är jag här.

Precis mottagit leverans av objektet som är bifogat, det är massiv mässing som är CNCad, nu ska jag polera den så spegelblankt jag kan. Det är bara en prydnad som ska sitta i en bokhylla men ska tålas att hanteras.

Vad mina undersökningar säger är att det finns 3 sätt att skydda ytan från oxidering.

1 Använda mässings polermedel/vax för att ge det ett skyddande lager. Det verkar som att detta inte håller jätte länge och mår inte bra av att hanteras.

2 Är att använda ett specifikt mässing lack, hittade nått som heter zapon på make make punkt se, men resultatet är oklart och beskrivningen pratar om två och fyra steg, och jag blir bara förvirrad.

3 Vanlig klarlack på spayburk

De två lackerna kanske riskerar metall känslan men det känns som en rimlig kompromiss för att få ett bättre skydd.

Så min fråga är egentligen, är det någon som kan det här med mässing behandling och kan dela med sig av sina erfarenheter eller råd?

Bonus om någon har tips på polering. just nu är planen att börja på 800 eller 1000 våt sandpapper och gå upp några steg och sedan köra chromeglans.

ha det super
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant

Re: Polerad Mässing, ytbehandling.

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har ett par ljusstakar från Scandia Malm. Dessa var skyddslackade och blev fula. Tog bort lacken, polerade och lackade med Biltema spray klarlack. Detta har hållit sig snyggt i flera år. Blev lika snyggt som originallacken.
Viktigt att lacka lugnt, tunt, vänta 5 minuter, tunt, vänta 5 minuter, totalt 4 lager.
Soda

Inlägg av Soda »

Tack! Denna typ av info hjälper mig jättemycket!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vill man lyxa till det så kan man ju använda 2k klarlack så håller det bättre, men ska den bara tåla såpass lätt hantering så duger nog enkomponent.

Jag menar alltså 2k klarlack på sprayburk.
Skriv svar