Sprider en switchad nätdel elektromagnetiska störningar utan kåpa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomas_gbg

Sprider en switchad nätdel elektromagnetiska störningar utan kåpa

Inlägg av thomas_gbg »

Jag har en switchad nätdel med en inbyggd fläkt. Just nu kör jag fläkten på 5 volt, och det räcker för att hålla temperaturen nere. Trots det hörs fortfarande ett visst ljud från fläkten. Tidigare fick jag rådet här på forumet att sådant ljud ofta beror på att något sitter framför fläkten och stör luftflödet, och det rådet fungerade bra på mitt oscilloskop.
Nu funderar jag på att ta bort materialet framför fläkten så att luftflödet blir helt fritt. Samtidigt undrar jag om metallen runt den switchade nätdelen fungerar som ett skydd för att förhindra att nätdelen sprider elektromagnetiska störningar till annan elektronik i närheten, eller om det inte spelar någon större roll om jag gör en öppning runt fläkten. Se bilden för att förstå hur jag menar.

gkar

Re: Sprider en switchad nätdel elektromagnetiska störningar utan kåpa

Inlägg av gkar »

Rätt svar är: Kanske.

Du måste mäta upp det för att veta. Men din frågeställning är korrekt och relevant!

Jag ser ett par frågeställningar med att öppna upp gallret. Dels om det sitter något nära på utsidan kan det koppla kapacitivt till insidan på aggregatet och sprida alla frekvenser. Dels kan höga frekvenser ta sig ut, TEM våg. Dels kan det vara ett elsäkerhetsproblem om lådan är en "fire enclosure" dvs att den avses kunna begränsa brand vid felfall. För detaljer läs t.ex. i EN 62368.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett sätt att minska ljud är just att låta fläkten köra långsammare.
Men då kan man kanske få för litet luftflöde - men DÅ kan man byta upp sig från t.ex. en 80mm fläkt till en 120mm.

Det vill ju betyda att det ska finnas plats till att börja med - men även att skalet blir dåligare till att hålla störningar inne.

Detta kan nog fixas vid att montera fläkten på utsidan och ha nätet direkt mellan chassi och fläkt.

Blir lite Frankenstein - men kan fungera förvånande bra.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kan du inte testa att klippa bort plåten och sätta dit ett metallnät? Eller blir det sämre?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

De störningar som kan leta sig ut genom hålet är högst sannolikt omärkliga jämfört med de som letar sig ut via kablarna som är anslutna till aggregatet.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Hittade en digital termostatmodul i min bra-att-ha-låda, så nu får jag motivation att sätta mig in i hur den fungerar. Har tidigare bara tittat på manualen, och den var mer avancerad än jag trodde. Så jag provar först med den.

Körde en AI om någon funderar på samma sak om switchad nätdel.
Ett runt hål på 60 mm i en switchad nätdels metallbur läcker EMI både ut och in, särskilt på höga frekvenser Dämpningen kan uppskattas med formeln dB ≈ 20 × log10 (λ / 2d) där λ = 300 / f (f i MHz) och d = håldiameter i meter Vid 100 MHz blir dämpningen ca 28 dB vid 300 MHz ca 18 dB vid 1 GHz ca 8 dB och vid 2,4 GHz nästan inget alls.

Metallburen ger normalt 60–100 dB vilket betyder att ett stort hål försämrar skyddet kraftigt. Tumregel är att hålstorlek bör vara mindre än våglängd / 20 för att inte läcka mycket. Djupare hål och många små hål eller metallnät ger bättre skärmning än ett enda stort hål.

I praktiken betyder detta att ett 60 mm hål kan släppa ut EMI, släppa in EMI och minska skärmningen kraftigt. Det påverkar särskilt FM-radio 88–108 MHz, VHF, UHF, WiFi 2,4 GHz och 5 GHz samt mobilband.

En helt sluten metallbur kan ge 40–80 dB dämpning Med ett 60 mm hål kan dämpningen bli 10–30 dB sämre vid höga frekvenser vilket är en enorm skillnad.

För att minska problemet fungerar metallnät över hålet, flera små hål istället för ett stort, honeycomb-galler eller ett metallrör med djup kanal Djupare hål läcker mindre och ger bättre skärmning.

Sammanfattning är att hål i metallburar nästan alltid försämrar EMI-skyddet tydligt och bör undvikas eller ersättas med små hål eller nät.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om plats finnes borde det väl gå att klippa gallret på så sätt att den yttre ringen går att vika upp i fyra bitar som ett staket runt hålet, och sen tillverkar man en liten metallnätsbur, kanske 2cm hög, utanpå som fästs i "staketet". Då är det inget i närheten av fläkten längre.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Många bra tips här i tråden. Men jag kör med min termostatmodul så får jag anledning att leka lite med den också.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Störningarna från den där finns på de låga kortvågsbanden, inte på GHz-frekvenser. Gör inte det enkla komplicerat.
I vilket sammanhang skall den användas?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Då är det väl bara att ratta på en ordinär am-radiio och lyssna på om det blir någon skillnad?
Skriv svar