Högtalarkabel.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
-
rikkitikkitavi
Re: Högtalarkabel.
Kör med 2.5 kvadrat till subbarna och ca 1,5 kvadrat till topparna. De senare delas så högt att deras basresonans inte påverkas av högtalarkablarnas impedans. 1.5 kvadrat hade jag hemma i diskret färg. Lampsladd är så.j-a fult som högtalarsladd.
Men subbarnas element som är 4 ohm nominellt dippar neråt 2 ohm. Då jag vill ha frihet att placera dessa bra sett ur akustisk hänseende behövs lite längre kabel och då valde jag 2.5 kvadrat Biltema för att inte påverka basreflexens avstämning för mycket.
Dvs transparent PVC så kommer kopparlystern fram emot ekgolvet. Ialla fall i gamla lägenheten.
Nu sticker de ut mer mot ett vitvaxat bokgolv...
Ser inga som helst anledningar till att spendera mer än vad som krävs för att få en bra impedansmatchning,låga förluster och acceptabel påverkan på högtalarens frekvensåtergivning.
Men subbarnas element som är 4 ohm nominellt dippar neråt 2 ohm. Då jag vill ha frihet att placera dessa bra sett ur akustisk hänseende behövs lite längre kabel och då valde jag 2.5 kvadrat Biltema för att inte påverka basreflexens avstämning för mycket.
Dvs transparent PVC så kommer kopparlystern fram emot ekgolvet. Ialla fall i gamla lägenheten.
Nu sticker de ut mer mot ett vitvaxat bokgolv...
Ser inga som helst anledningar till att spendera mer än vad som krävs för att få en bra impedansmatchning,låga förluster och acceptabel påverkan på högtalarens frekvensåtergivning.
Extra bra för Electric Banana Band!
De borde provat med svamp!
rikkitikkitavi: Lampkabel för hängande taklampor, alltså rund snarare än platt, ser väl iofs rätt okej ut som högtalarkabel?
Allmänt så är det bra att ha koll på att elektrisk impedans faktiskt beror på lådan. Specifikt så sjunker impedansen markant om man monterar element i ett horn snarare än i en sluten låda.
Anekdot: Lärde mig detta rent praktiskt när bygge av hornlådor pågick på stenåldern, "Martin-bottnar" tror jag de kallades (tror att Ljudia kallade dem "115"-nånting). Dessa består av en sluten låda som spelar bakåt och sedan hornform som veckar ut sig så att ljudet till slut kommer ut framåt. När den ena av botten/topp samt ytterväggarna var byggda, men ännu inte den slutna lådan i mitten, så provade jag att bara trycka in en sluten högtalarlåda in i det som skulle bli ett horn. Denna låda var då seriekopplad med en likadan (oj vad provisoriskt skrot som förekom i pyssellokaler, förstärkare med en trasig kanal som inte lönade sig att laga var en klassiker för att driva högtalare för att ha nåt att lyssna på medan man pysslar), och det hände i stort sett ingenting. När jag sen istället provade att endast mata denna enda högtalare så blev det ENORM skillnad i ljudnivå (på basen såklart) när den flyttades in i det som skulle bli ett horn. Dvs när den var seriekopplad så flyttades ljudproduktionen mest bara över till den andra lådan som inte flyttats in i ett blivande horn.
Jag använder en fläta av tre CAT5 för basarna, och en CAT5 för mellanregister och diskant i mitt bi-ampade system.
Helfärgade ledarna till en pol och vitstripeade till andra.
Helfärgade ledarna till en pol och vitstripeade till andra.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Sedan är det viktigt att lyssna på sin kabel. Min kabel är, efter att ha provlyssnat på den flera gånger ABSOLUT TYST!!!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.