Har redan beställt Bambu Lab A1 efter omfattande efterforskning. Och man kommer ju långt med PLA får jag höra härKlas-Kenny skrev: ↑7 februari 2026, 13:35:54Ja som andra säger, man kommer rätt långt på PLA helt i luften, så länge man har lite omsättning på filamentet (kanske inte låter skrivaren stå oanvänd i ett år).Rhatake skrev: ↑7 februari 2026, 09:51:03Jag funderar på vad man egentligen behöver skaffa nu i början. Eftersom jag mest kommer hålla mig till PLA, räcker det oftast med att bara lägga rullen i en plastlåda med några påsar silica gel för att hålla den torr? Eller måste man verkligen investera i en riktig tork direkt? Jag sparar gärna de pengarna om en enkel lufttät låda gör jobbet.Klas-Kenny skrev: ↑3 februari 2026, 17:46:20 Vill du vara på den säkra sidan så köper eller bygger du någon relativt lufttät behållare att ha filamentet i, som har anslutning så att du kan ha filamentet kopplat till skrivaren och hela tiden ha rullen i den behållaren både under och mellan utskrifter.
nulls brawl
Vissa filamenttorkar har den möjligheten, så det kan ju också vara en idé, så har du även möjlighet att torka. Behöver inte kosta mer än några hundra typ.
MEN, min ärliga åsikt idag, om jag ska komma med ett seriöst råd till nybörjare så är det att Köp en skrivare med någon form av innesluten AMS (har lite olika benämningar hos olika tillverkare) direkt, köp ingen skrivare utan.
Total game-changer på många fronter. Inklusive att det då till stor del löser just problemet i fråga, plus en rad andra problem/obekvämligheter.
Hur stort är problemet att hålla filament tillräckligt torrt
Re: Hur stort är problemet att hålla filament tillräckligt torrt
- Klas-Kenny
Vill minnas att nya AMS 2 Pro funkar även till A1.
Så det kan du ju komplettera med framöver.
Du kommer inte ångra dig, kan jag lova. Och då syftar jag inte bara på att den kan torka och hålla torrt, utan även (kanske allra mest) av andra anledningar.
Så det kan du ju komplettera med framöver.
Du kommer inte ångra dig, kan jag lova. Och då syftar jag inte bara på att den kan torka och hålla torrt, utan även (kanske allra mest) av andra anledningar.
Senast redigerad av Klas-Kenny 8 februari 2026, 21:25:04, redigerad totalt 1 gång.
Jag är som jag sagt innan mer nöjd med utskrifterna efter jag har börjat hålla filamentet torrt. Har en påse med silicakulor i en påse, nätpåse, håller runt en 20% ungefär. Nör jag stoppat ner en ny rulle plast går det upp en del, håller sig högre ett tag, ett par dagar innan det långsamt går ner igen. Så visst gör det skillnad.
Jag har i alla fall fått klart snyggare utskrifter än innan. Visst, mitt gamla hus höll runt en 55% luftfuktighet i köllaren. Mitt nya hus håller 38% luftfuktighet i huset, såväl källaren som ovanvåningen. Så de tv-kanske inte behövs ha det torrt längre. Men men, varför ändra ett vinnande koncept. Kostade inte många kronor heller.
Jag har i alla fall fått klart snyggare utskrifter än innan. Visst, mitt gamla hus höll runt en 55% luftfuktighet i köllaren. Mitt nya hus håller 38% luftfuktighet i huset, såväl källaren som ovanvåningen. Så de tv-kanske inte behövs ha det torrt längre. Men men, varför ändra ett vinnande koncept. Kostade inte många kronor heller.
Man kan köpa bättre och bättre grejor, lägga mer och mer pengar på skrivare.
Inget snack om det.
Jag tror de flesta av oss började med en enkel skrivare som fungerade halvbra.
Och fick lägga mycket tid på att justera och byta prylar.
Nu finns det skrivare att köpa som faktiskt fungerar direkt. Och de, som jag, som
inte längre orkar med allt skruvande tycker det är toppen.
När vi började pratades det inte om luftfuktighet, vi skrev ändå.
Nu har du valt en A1 och vill du lägga mer pengar på olika tillbehör så gör det.
Vill du inte det så häng upp rullen med pla och skriv ut. Du kommer att bli nöjd.
Inget snack om det.
Jag tror de flesta av oss började med en enkel skrivare som fungerade halvbra.
Och fick lägga mycket tid på att justera och byta prylar.
Nu finns det skrivare att köpa som faktiskt fungerar direkt. Och de, som jag, som
inte längre orkar med allt skruvande tycker det är toppen.
När vi började pratades det inte om luftfuktighet, vi skrev ändå.
Nu har du valt en A1 och vill du lägga mer pengar på olika tillbehör så gör det.
Vill du inte det så häng upp rullen med pla och skriv ut. Du kommer att bli nöjd.