Är en 3D skrivare en bra ide för elektroniklådor
Re: Är en 3D skrivare en bra ide för elektroniklådor
Håll det hela enkelt. Enkelhet vinner alltid i längden.
Det fungerar alldeles utmärkt med PLA och räcker väl med en tämligen enkel maskin. Kan vara en fördel med en grövre nozzle, t.ex. 0.6mm, för det är mycket material i en låda och vanligtvis inga smådetaljer.
Bambu är nog bra på sitt sätt, men förbannat nedlåsta till deras egen lilla värld. Tänk efter före. Är Du tillfreds med nedlåsningarna är det en bra maskin så länge tillverkaren har stöd för den.
CAD-programmet Du skall ha heter FreeCAD, helt gratis och givetvis helt fritt från alla tråkiga begränsningar för att pressa ut pengar från användaren.
CURA är en hyfsad och fri slicer. Är helt nöjd med denna.
Det är lätt efter lite experimenterande att få till hyfsade lådor. Gör små provbitar av detaljer som skall passa ihopa för att få till rätt mått utan att förbruka onödig tid och tråd.
Själv föredrar jag skruvfria lådor. Ett spår strax under kanten och en vinge som sticker ut 0.5mm funkar bra för att hålla locket.
Hål blir bäst om de printas med support. Fyrkantiga är normalt inga problem. Runda blir lätt orunda på stående ytor. Funkar att printa dem lite mindre och använda en konisk brotch. Försiktigt, det spricker om den hugger sig fast.
För nätanslutna eller effektstarka saker, använd skyddsjordad metallåda och ha jordfelsbrytare installerad. Plast smälter och brinner. Vet inte om det finns 3D-tråd som är självslocknande med flamskyddsmedel inblandat.
Det fungerar alldeles utmärkt med PLA och räcker väl med en tämligen enkel maskin. Kan vara en fördel med en grövre nozzle, t.ex. 0.6mm, för det är mycket material i en låda och vanligtvis inga smådetaljer.
Bambu är nog bra på sitt sätt, men förbannat nedlåsta till deras egen lilla värld. Tänk efter före. Är Du tillfreds med nedlåsningarna är det en bra maskin så länge tillverkaren har stöd för den.
CAD-programmet Du skall ha heter FreeCAD, helt gratis och givetvis helt fritt från alla tråkiga begränsningar för att pressa ut pengar från användaren.
CURA är en hyfsad och fri slicer. Är helt nöjd med denna.
Det är lätt efter lite experimenterande att få till hyfsade lådor. Gör små provbitar av detaljer som skall passa ihopa för att få till rätt mått utan att förbruka onödig tid och tråd.
Själv föredrar jag skruvfria lådor. Ett spår strax under kanten och en vinge som sticker ut 0.5mm funkar bra för att hålla locket.
Hål blir bäst om de printas med support. Fyrkantiga är normalt inga problem. Runda blir lätt orunda på stående ytor. Funkar att printa dem lite mindre och använda en konisk brotch. Försiktigt, det spricker om den hugger sig fast.
För nätanslutna eller effektstarka saker, använd skyddsjordad metallåda och ha jordfelsbrytare installerad. Plast smälter och brinner. Vet inte om det finns 3D-tråd som är självslocknande med flamskyddsmedel inblandat.
"För nätanslutna eller effektstarka saker, använd skyddsjordad metallåda och ha jordfelsbrytare installerad. Plast smälter och brinner. Vet inte om det finns 3D-tråd som är självslocknande med flamskyddsmedel inblandat."
Jo det finns, Addnorth har: PETG Flame Retardant, Flamskyddat UL94 V-0 (Vad nu det betyder). Det kostar dock lite mer.
Jo det finns, Addnorth har: PETG Flame Retardant, Flamskyddat UL94 V-0 (Vad nu det betyder). Det kostar dock lite mer.
Här är ett excempel på låda och lock. De runda pelarna är förlängare till tryckknaparna på kortet. Efter lite experimenterande med provbitar fick jag till hur måtten kring fals ochvinge skulle vara. Samma sak med "stötstängerna" så de gick lätt utan onödigt glapp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Angående inlåsning och moln samt slicer så verkar dom som skriver det (och det ser man ofta) inte riktigt förstå hur det fungerar.
Inlåsningen består ju enbart i att OM man vill använda molnutskrifterna och fjärrkontrollmöjligheter blir man låst till tillverkarens mjukvara.
Det är absolut inget problem att skapa en skrivarprofil i vilken slicer som helst och sen exportera till G-kod och föra över med ett minne precis som man gjorde förr.
Det är mer det att det är oerhört bekvämt att kunna skriva ut varifrån som helst och även kunna kika på hur ens 22h-utskrift går medans man är på jobbet osv.
Så funkar det i alla fall med anycubic och jag utgår från att det är samma med bambu, och även med prusa.
Vissa tillverkare har ju f.ö specialmagasin med tråd som man måste köpa av dom, som givetvis är väldigt dyra, minns inte vilka det var men det ska man ju undvika.
Inlåsningen består ju enbart i att OM man vill använda molnutskrifterna och fjärrkontrollmöjligheter blir man låst till tillverkarens mjukvara.
Det är absolut inget problem att skapa en skrivarprofil i vilken slicer som helst och sen exportera till G-kod och föra över med ett minne precis som man gjorde förr.
Det är mer det att det är oerhört bekvämt att kunna skriva ut varifrån som helst och även kunna kika på hur ens 22h-utskrift går medans man är på jobbet osv.
Så funkar det i alla fall med anycubic och jag utgår från att det är samma med bambu, och även med prusa.
Vissa tillverkare har ju f.ö specialmagasin med tråd som man måste köpa av dom, som givetvis är väldigt dyra, minns inte vilka det var men det ska man ju undvika.
Det är bl.a. Bambu med deras AMS, som ändå inte är något att ha. En utskrift med flera trådar tar en evighet och det dumpas material i mängder. Det krävs en extruder per tråd om det skall bli något vettigt med flera färger eller materialtyper.
Med Octoprint fungerar det fint med standardmaskiner att printa direkt från datorn via WiFi. Lokalt, molnfritt och privat. Tyvärr innehåller Octoprint en hel del trams, men grats och gör vad det skall med valfri webläare att styra det från. Kan även anslutas kamera. En RPi och att skrivaren kan printa via USB är allt som krävs.
Med Octoprint fungerar det fint med standardmaskiner att printa direkt från datorn via WiFi. Lokalt, molnfritt och privat. Tyvärr innehåller Octoprint en hel del trams, men grats och gör vad det skall med valfri webläare att styra det från. Kan även anslutas kamera. En RPi och att skrivaren kan printa via USB är allt som krävs.
Är väldigt mycket gammal dåtid när man pratar om octoprint och separat slicer.
Du skulle behöva testa en vanlig ny integrerad skrivarmiljö.
Du skulle behöva testa en vanlig ny integrerad skrivarmiljö.
Marta: Nej, jag menar att nån tillverkare har speciellt filament och skrivaren accepterar inte annat filament.
Både Bambus AMS och anycubics Ace pro tar ju vanliga rullar med filament. (Även om man får "bonusen" med att den känner igen filamenttyp och färg om man köper deras egna med rfid)
Och jag tycker det är rätt värdefullt att kunna skriva ut i flera färger även om man måste tänka till, att skriva ut sådana utskrifter som det gärna görs reklam för (av tillverkarna) där det är typ 4 färger i varenda lager är ju helt värdelöst
just pga att varje byte tar lång tid och slösar filament, men att kunna skriva ut text eller loggor på något exempelvis tar ju bara 2-3 byten och är väldigt smidigt.
Mina hubcaps tex, dom hade jag ju inte kunnat göra snyggt utan en flerfärgssskrivare, och dom med reliefloggor tog ju bara ett enda byte,
dom där jag skrev ut loggorna mot bädden tog tre, alltså en extra tid på ca tre minuter totalt på alla fyra.
Både Bambus AMS och anycubics Ace pro tar ju vanliga rullar med filament. (Även om man får "bonusen" med att den känner igen filamenttyp och färg om man köper deras egna med rfid)
Och jag tycker det är rätt värdefullt att kunna skriva ut i flera färger även om man måste tänka till, att skriva ut sådana utskrifter som det gärna görs reklam för (av tillverkarna) där det är typ 4 färger i varenda lager är ju helt värdelöst
just pga att varje byte tar lång tid och slösar filament, men att kunna skriva ut text eller loggor på något exempelvis tar ju bara 2-3 byten och är väldigt smidigt.
Mina hubcaps tex, dom hade jag ju inte kunnat göra snyggt utan en flerfärgssskrivare, och dom med reliefloggor tog ju bara ett enda byte,
dom där jag skrev ut loggorna mot bädden tog tre, alltså en extra tid på ca tre minuter totalt på alla fyra.
- Klas-Kenny
Som nybliven Bambu-med-AMS-ägare kan jag bara säga att du underskattar AMS'en något enormt.
Flerfärgsutskrift är en grej. Du har rätt i din uppfattning om man pratar "full" flerfärgsutskrift där du använder flera färger i varje lager. Det tar enormt lång tid, och slösar väldigt mycket plast.
Å andra sidan, det är ingen som tvingar en att skriva ut sådant för det, kan vara kul att ha möjligheten om det nu är något sånt man vill skriva ut ibland. Att det tar tid spelar ju bara roll om man behöver utskriften snabbt eller har mycket annat att skriva ut. Men om skrivaren ändå kommer stå oanvänd kommande vecka så spelar det ju ingen större roll om det tar en dag att skriva ut, skrivaren sköter sig själv.
Men sen kommer då de riktiga uppsidorna.
- Färgutskrifter som Glenn nämner, där man bara lägger text/logga eller annat i ett par lager eller växlar färg från och med ett visst lager. Din tretimmarsutskrift tar ett par minuter extra och slösar marginellt med filament, men resultatet kan se flerfaldigt mycket trevligare ut.
- Automatisk påfyllning, du kan skriva slut på en rulle och automatiskt växlar skrivaren över till nästa rulle av samma plastsort. Man slipper alltså slänga de sista metrarna av rullen, för att man inte vill riskera att det tar slut under utskriften.
- Automatisk laddning av filament. När du ska byta en rulle drar du ut några centimeter som är allt som AMS'en har i sig i "parkerat" läge. Sen byter du rullen, trycker på "ladda" för den platsen i AMS och stoppar in det nya filamentet så laddar skrivaren in det helt och hållet. Behöver aldrig kladda med att värma upp hotend, dra ut filamentet en lång väg, mata igenom nytt hela vägen till hotend, extrudera tills allt gammalt är ute.
- Flera filament laddade samtidigt. Du måste inte byta rulle för att du vill göra din nästa utskrift i en annan färg/material, utan kan ha flera att välja på laddade samtidigt. Bara välj i slicern vilken färg eller material du vill köra härnäst och tryck Print.
Tvärtom så hoppas jag att de ska komma i lager någon gång så jag kan beställa en AMS till, för att kunna ha fler rullar laddade samtidigt..
- SeniorLemuren
Det är okunnigt och kortsynt att påstå att det inte är någonting att ha. Jag skriver t.ex. ut paneler och andra objekt med text. Bilden visar t.ex. 4 st. delar med text. De skrivs ut med texten nedåt mot bädden med en höjd av 2 lager, det behövs alltså bara ett fåtal växlingar mellan de olika färgerna. När de 2 lagren är klara å skrivs resten av objektet ut med en och samma färg. ''
Det tar inte mycket längre tid att skriva ut dessa 2 lager med 2,3 eller 4 färger i texten än ett enfärgat objekt. Det är först när det skrivs ut objekt med olika färger på varje lager det blir evighetsutskrifter. Så skrivaren fyller vissa operationer mycket väl och andra mindre väl.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.