Kontakt blecket i mitten har gåt av går det laga eller kan man köpa någon typ av kopparplåt och bocka till ett nytt bleck?
Alla förslag är välkomna, måste lagas på något sätt eftersom det går inte att köpa en ny kontakt.
En tanke jag har är att köpa kopparplåt och kapa och bocka till en bit, men är vanlig kopparplåt fjädrande så som ett kontaktbleck?
Ersätta/laga trasigt kontaktbleck.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Ersätta/laga trasigt kontaktbleck.
Kontaktbleck som sitter i vadå?
Nej vanlig kopparplåt är inte jättefjädrande. Eftersom den är mjuk så formar den lätt om sig.
Vet inte riktigt vad det är för fjädrande metall i strömbrytare och sådant. Som t.ex bitarna som brukar sitta i ficklampor, där de rör sig och gör kontakt med varandra när man trycker in knappen.
Jag gissar att det är nån slags brons- mässings- eller annan kopparlegering. De brukar vara lite gulaktiga.
Ibland kan det vara kopparpläterat stål.
Nej vanlig kopparplåt är inte jättefjädrande. Eftersom den är mjuk så formar den lätt om sig.
Vet inte riktigt vad det är för fjädrande metall i strömbrytare och sådant. Som t.ex bitarna som brukar sitta i ficklampor, där de rör sig och gör kontakt med varandra när man trycker in knappen.
Jag gissar att det är nån slags brons- mässings- eller annan kopparlegering. De brukar vara lite gulaktiga.
Ibland kan det vara kopparpläterat stål.
Kanske en ide att skrota en gammal ficklampa, den plåtbiten kanske t.o.m är rätt mått på breden 
Snabb Googling så ser det ut som alla ficklampor nuförtiden har en brytare typ knapp, inte som i gamla ficklampor, så nu får man väll Googla runt efter en retro ficklampa
.
Snabb Googling så ser det ut som alla ficklampor nuförtiden har en brytare typ knapp, inte som i gamla ficklampor, så nu får man väll Googla runt efter en retro ficklampa
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja, får du tag i en gammal ficklampa så är nog det det enklaste.
Även om man köper nån billig retrokopia från kina så verkar det vara nåt slags nickelpläterat skoj i istället...
[edit]
Hittade nånting här. Tyvärr finns den inte i lager.
http://www.jeco.se/product.asp?qsLang=& ... id=43-C124
Även om man köper nån billig retrokopia från kina så verkar det vara nåt slags nickelpläterat skoj i istället...
[edit]
Hittade nånting här. Tyvärr finns den inte i lager.
http://www.jeco.se/product.asp?qsLang=& ... id=43-C124
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Får gå ut i boden och rota runt, kanske hittar nått.
Annars hitta jag Phosphor Bronze Foil Shim Sheet Plate på en kina sida och det verkar som man gör kontaktbleck av fosforbrons enligt AI
Annars hitta jag Phosphor Bronze Foil Shim Sheet Plate på en kina sida och det verkar som man gör kontaktbleck av fosforbrons enligt AI
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Just det. Fosforbrons heter det ju. 
Det ordet hade fallit bort...
conrad.se har plåtbitar i olika tjocklekar. Om man inte vill vänta på någon Kina-leverans.
Det ordet hade fallit bort...
conrad.se har plåtbitar i olika tjocklekar. Om man inte vill vänta på någon Kina-leverans.
Hittade lösningen.
I skrot lådan låg ett nytt baklyse till en släpvagn som redan är sålt och i den fanns det säkerligen 1 dm material.
Så nu har jag bockat och borrat så jag har ett nytt bläck.
Tack till er alla som engagerat sig.
Kan bara konstatera att även denna dag lärde man sig något nytt, det säg att en dag man inte lärt sig något nytt är en bortkastad dag.
I skrot lådan låg ett nytt baklyse till en släpvagn som redan är sålt och i den fanns det säkerligen 1 dm material.
Så nu har jag bockat och borrat så jag har ett nytt bläck.
Tack till er alla som engagerat sig.
Kan bara konstatera att även denna dag lärde man sig något nytt, det säg att en dag man inte lärt sig något nytt är en bortkastad dag.