Elencos Byggsjälv-Multimeter
-
thomas_gbg
Re: Elencos Byggsjälv-Multimeter
Vet inte hur ni som arbetar med el tänker. Men personligen har jag rannsakat och analyserat varför och när jag gör misstag, och kommit fram till att det är när jag tänker på något annat eller är ofokuserad som misstagen händer. Så med den vetskapen slutar jag alltid när jag märker att tankarna flyger iväg på annat håll. Kan nämmna att jag både har sprängt ett oscilloskop och en multimeter så jag vet hur det låter och luktar.
Misstag sker, O´Toole sa att Mr Murphy var för optimistisk.
Det är rätt dumt att använda grejjor som garanterat orsakar allvarliga personskador när olyckan är framme.
Det finns en orsak till varför FLUKE och andra använder speciella svindyra säkringar i sina instrument.
Det är rätt dumt att använda grejjor som garanterat orsakar allvarliga personskador när olyckan är framme.
Det finns en orsak till varför FLUKE och andra använder speciella svindyra säkringar i sina instrument.
-
Mindmapper
Citerar mig själv
"Förutom att instrumentet har en dålig avsäkring för strömmätområdet så ser jag en annan sak angivet på instrumentet som får mig att tvivla på det!
Få se om inte ni andra också ser det!"
Eftersom ingen annan verkar ha sett det så finns det en utmärkt beskrivning av i vilken elektrisk miljö instrumenten är tänkta att användas. Här antar jag att proffsen har en mycket bättre insikt i hur det fungerar än amatörerna. Antar också att de flesta proffsen ser till att de använder instrument med minst den högsta CAT klassen som de kan tänkas behöva i sitt arbete.
Ser man på detta instrument så har det också en CAT klass. Men den CAT klassen ger jag inte mycket för!
"Förutom att instrumentet har en dålig avsäkring för strömmätområdet så ser jag en annan sak angivet på instrumentet som får mig att tvivla på det!
Få se om inte ni andra också ser det!"
Eftersom ingen annan verkar ha sett det så finns det en utmärkt beskrivning av i vilken elektrisk miljö instrumenten är tänkta att användas. Här antar jag att proffsen har en mycket bättre insikt i hur det fungerar än amatörerna. Antar också att de flesta proffsen ser till att de använder instrument med minst den högsta CAT klassen som de kan tänkas behöva i sitt arbete.
Ser man på detta instrument så har det också en CAT klass. Men den CAT klassen ger jag inte mycket för!
-
thomas_gbg
Som byggsats är den nog kul. Ganska så många delar och en hyffsad bra byggbeskrivning. Så ur det perspektivet får den tummen upp av mig. Hittade en video på den.
-
Mindmapper
Den mänskliga faktorn, heter det ju ofta när vi tänker på annat och är ofokuserad. Proffs blir liksom amatörer ofokuserade speciellt när de blir jäktade. Det är ofta då man tar genvägar och kanske hoppar över moment som man vet att man inte borde hoppa över. En del av dessa moment vet kanske inte amatörer om att man borde göra.thomas_gbg skrev: ↑27 januari 2026, 22:42:12 Vet inte hur ni som arbetar med el tänker. Men personligen har jag rannsakat och analyserat varför och när jag gör misstag, och kommit fram till att det är när jag tänker på något annat eller är ofokuserad som misstagen händer. Så med den vetskapen slutar jag alltid när jag märker att tankarna flyger iväg på annat håll. Kan nämmna att jag både har sprängt ett oscilloskop och en multimeter så jag vet hur det låter och luktar.
Därför är det som TomasL säger viktigt att minimera chansen att det går fel. Använda CAT märkta multimetrar t.ex. Dessa är byggda för att vara säkra upp till den nivå som CAT märkningen anger. De har säkringar som gör dom säkra för de arbetsuppgifter som de är märkta för.
Ingen har reagerat på CAT märkningen av byggsats instrumentet. Det jag reagerar på är en CAT II märkning utan spänningsangivelse. CAT märkningar ska följas av en spänningsangivelse. Alla CAT märkta instrument jag sett har haft en spänning angiven efter CAT märkningen.
En fundering jag har är kan man verkligen CAT märka ett instrument som någon okänd bygger. Kan knappast tänka mig det!
Måste redigera och lägga till detta. Det är säkert givande för vissa att bygga detta instrument. Knappast någon nybörjar byggsats bara.
Vi byggde en mycket enklare byggsats i skolan och det var ett helvete för läraren att felsöka alla trasiga byggen. Det var ganska många som aldrig fick till byggena även om läraren la väldigt många timmar på att hjälpa till. Jag tittade lite snabbt igenom de sex videona och det var uppenbart att filmaren tröttnade. Det bedömer jag utifrån hur mycket han pratade om helt ovidkommande saker som sin släkt etc. Avsnittet där han lödde in shunten, där gav han heller inte mycket tipps, t.ex. om vad man ska tänka på när man löder in en så pass grov tråd.
Eftersom texten var så liten, så såg jag inte CAT-märkningen
-
thomas_gbg
Delar din och TomasL:s uppfattning till 100 %. Om man arbetar med el ska man ha de säkraste och bästa verktygen/instrumenten som går att uppbringa. Man borde kanske lämna rådet att den här byggsatsen enbart lämpar sig för svagström, 50 V. För jag vill nog mena att det är en kul byggsats som även innefattar kalibrering med ett oscilloskop. Och eftersom multimetern då är flytande är det ganska säkert det också.Mindmapper skrev: ↑28 januari 2026, 14:54:38Den mänskliga faktorn, heter det ju ofta när vi tänker på annat och är ofokuserad. Proffs blir liksom amatörer ofokuserade speciellt när de blir jäktade. Det är ofta då man tar genvägar och kanske hoppar över moment som man vet att man inte borde hoppa över. En del av dessa moment vet kanske inte amatörer om att man borde göra.thomas_gbg skrev: ↑27 januari 2026, 22:42:12 Vet inte hur ni som arbetar med el tänker. Men personligen har jag rannsakat och analyserat varför och när jag gör misstag, och kommit fram till att det är när jag tänker på något annat eller är ofokuserad som misstagen händer. Så med den vetskapen slutar jag alltid när jag märker att tankarna flyger iväg på annat håll. Kan nämmna att jag både har sprängt ett oscilloskop och en multimeter så jag vet hur det låter och luktar.
Därför är det som TomasL säger viktigt att minimera chansen att det går fel. Använda CAT märkta multimetrar t.ex. Dessa är byggda för att vara säkra upp till den nivå som CAT märkningen anger. De har säkringar som gör dom säkra för de arbetsuppgifter som de är märkta för.
Ingen har reagerat på CAT märkningen av byggsats instrumentet. Det jag reagerar på är en CAT II märkning utan spänningsangivelse. CAT märkningar ska följas av en spänningsangivelse. Alla CAT märkta instrument jag sett har haft en spänning angiven efter CAT märkningen.
En fundering jag har är kan man verkligen CAT märka ett instrument som någon okänd bygger. Kan knappast tänka mig det!
Måste redigera och lägga till detta. Det är säkert givande för vissa att bygga detta instrument. Knappast någon nybörjar byggsats bara.
Vi byggde en mycket enklare byggsats i skolan och det var ett helvete för läraren att felsöka alla trasiga byggen. Det var ganska många som aldrig fick till byggena även om läraren la väldigt många timmar på att hjälpa till. Jag tittade lite snabbt igenom de sex videona och det var uppenbart att filmaren tröttnade. Det bedömer jag utifrån hur mycket han pratade om helt ovidkommande saker som sin släkt etc. Avsnittet där han lödde in shunten, där gav han heller inte mycket tipps, t.ex. om vad man ska tänka på när man löder in en så pass grov tråd.
Ett bilbatteri lämnar rätt mycket ström vi kortslutning (uppemot 10 kA), det också, tillräckligt för att kunna smälta ned en skiftnyckel, typ.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag lyckades mäta ström över en 60+ V kondensatorbank med en Fluke. Det blev bara en minimal gnista, knappt så jag märkte det. Den säkringen var väl värd sina pengar.
-
Mindmapper
Det vore faktiskt ganska intressant att få följa ett bygge som en tråd här på forumet.thomas_gbg skrev: ↑28 januari 2026, 19:46:42Delar din och TomasL:s uppfattning till 100 %. Om man arbetar med el ska man ha de säkraste och bästa verktygen/instrumenten som går att uppbringa. Man borde kanske lämna rådet att den här byggsatsen enbart lämpar sig för svagström, 50 V. För jag vill nog mena att det är en kul byggsats som även innefattar kalibrering med ett oscilloskop. Och eftersom multimetern då är flytande är det ganska säkert det också.Mindmapper skrev: ↑28 januari 2026, 14:54:38Den mänskliga faktorn, heter det ju ofta när vi tänker på annat och är ofokuserad. Proffs blir liksom amatörer ofokuserade speciellt när de blir jäktade. Det är ofta då man tar genvägar och kanske hoppar över moment som man vet att man inte borde hoppa över. En del av dessa moment vet kanske inte amatörer om att man borde göra.thomas_gbg skrev: ↑27 januari 2026, 22:42:12 Vet inte hur ni som arbetar med el tänker. Men personligen har jag rannsakat och analyserat varför och när jag gör misstag, och kommit fram till att det är när jag tänker på något annat eller är ofokuserad som misstagen händer. Så med den vetskapen slutar jag alltid när jag märker att tankarna flyger iväg på annat håll. Kan nämmna att jag både har sprängt ett oscilloskop och en multimeter så jag vet hur det låter och luktar.
Jag skrev tidigare att det inte är något nybörjarprojekt. Det svåraste för en nybörjare är att felsöka ett sådant här objekt.
I en tråd här skulle både frågor under byggandet och felsökning kunna få mycket hjälp.
-
thomas_gbg
Helt klart en kul idé. Men frågan är om tillräckligt många har köpt den och sedan hittar hit här till forumet och den tråden.