Jag vill styra den här vattenpumpen med en raspberry pi pico:
https://www.electrokit.com/drankbar-pump-3v
Passar den här motordrivaren för det?
https://www.electrokit.com/motordrivare ... .7a-mp6550
Fråga angående motordrivare till vattenpump
-
Mindmapper
Re: Fråga angående motordrivare till vattenpump
Jag brukar vilja stödja svenska företag.
I det här fallet med pumpen är det svårt när de inte anger andra data än 3V. Visst finns det ett datablad med men det enda det anger är de mekaniska måtten. Vilka andra data det är frågan om får vi alltså gissa oss till.
Dåligt av Electro:kit.
Motordrivaren har dock bättre med information angiven. Iom att den klarar 1,8V och uppåt ligger ju 3V inom det område som behövs. 1,7A räcker förmodligen, men det får vi gissa oss till.
Jag påstår ändå att en H-brygga är överkvalificerad för att styra en pumpmotor. En pumpmotor vill du normalt bara styra i ena riktningen. En H-brygga används för att styra en DC motor både fram och bakåt.
Jag brukar ofta vara nöjd med det jag köper från Electrokit Men när de inte anger vilka data som gäller är de ju inte bättre än vilken billig kina leverantör som helst. Nu brukar de vara snabba på att svara på frågor. Åtminstone en stund bakåt i tiden var det så.
I din beskrivning saknar jag också uppgifter om vad du vill åstadkomma med styrningen av pumpen. Vill du styra olika flöden blir det lite svårare. Vill du bara starta och stoppa pumpen behöver du bara en 3V spänning utan andra finesser.
I det här fallet med pumpen är det svårt när de inte anger andra data än 3V. Visst finns det ett datablad med men det enda det anger är de mekaniska måtten. Vilka andra data det är frågan om får vi alltså gissa oss till.
Dåligt av Electro:kit.
Motordrivaren har dock bättre med information angiven. Iom att den klarar 1,8V och uppåt ligger ju 3V inom det område som behövs. 1,7A räcker förmodligen, men det får vi gissa oss till.
Jag påstår ändå att en H-brygga är överkvalificerad för att styra en pumpmotor. En pumpmotor vill du normalt bara styra i ena riktningen. En H-brygga används för att styra en DC motor både fram och bakåt.
Jag brukar ofta vara nöjd med det jag köper från Electrokit Men när de inte anger vilka data som gäller är de ju inte bättre än vilken billig kina leverantör som helst. Nu brukar de vara snabba på att svara på frågor. Åtminstone en stund bakåt i tiden var det så.
I din beskrivning saknar jag också uppgifter om vad du vill åstadkomma med styrningen av pumpen. Vill du styra olika flöden blir det lite svårare. Vill du bara starta och stoppa pumpen behöver du bara en 3V spänning utan andra finesser.
Ja det kanske är lite "overkill" med en motordrivare, ett relä kanske är ett enklare och bättre alternativ för att styra pumpen?
-
Mindmapper
eller en transistor som sluter och leder fram strömmen till motorn. Behövs inte så stor transistor för en så liten pump. Fast det beror lite på hur du styr. Har du nivågivare som bestämmer när pumpen ska gå är det ganska enkelt att koppla med ett relä som ger självhållning fram till dess att tanken är fylld upp till önskad nivå.
Det samma går naturligtvis att göra med elektronik också.
Det samma går naturligtvis att göra med elektronik också.
electrokit skrev: Drivspänning: 3 till 4.5 V DC
Märkström (max): 100 mA
För drift via en mikrokontroller behövs en motorstyrning som klarar 200 mA eller mer, till exempel 41020343.