LED-krets fungerar inte på AC
LED-krets fungerar inte på AC
Jag har konstruerat en krets i min hastighetsmätare som ska lysa upp bakgrunden med blått LED-ljus. Med en 12VDC batteriladdare fungerar kretsen "efter" likriktaren mycket bra.
Det är när jag lägger AC-ström, från skoterns elsystem, på likriktaren (dit min krets är kopplad) som färdljuset på skotern slocknar och LEDarna lyser inte upp.
Jag har provat två olika likriktare men det lösta inte mitt problem.
Iom att det fungerar på DC-sidan så kan det väl inte ha något med kopplingen att göra på den? Det enda jag kan komma på ska vara fel är att det är polvänt, men jag har ju verkligen stoppat den minuskabel som fungerar för batteriladdaren till likriktarens minuspol och dito med plusen.
Någon som har en idé?
Det är när jag lägger AC-ström, från skoterns elsystem, på likriktaren (dit min krets är kopplad) som färdljuset på skotern slocknar och LEDarna lyser inte upp.
Jag har provat två olika likriktare men det lösta inte mitt problem.
Iom att det fungerar på DC-sidan så kan det väl inte ha något med kopplingen att göra på den? Det enda jag kan komma på ska vara fel är att det är polvänt, men jag har ju verkligen stoppat den minuskabel som fungerar för batteriladdaren till likriktarens minuspol och dito med plusen.
Någon som har en idé?
- Mizzarrogh
Nej, men jag kan beskriva.
Jag har två olika LEDs:
LED1: 10mm, 3.0V, 30mA
LED2: 3mm, 3.0V, 20mA
Fyra olika motstånd:
R1: 120 Ohm, 0.25W
R2: 220 Ohm, 0.25W
R3: 180 Ohm, 0.25W
R4: 330 Ohm, 0.25W
Jag har sex serier parallellkopplade:
Serie 1: R1 + LED1 + LED1 + LED1
Serie 2: R2 + LED1 + LED1
Serie 3: R3 + LED2 + LED2 + LED2
Serie 4: R4 + LED2 + LED2
Serie 5: R3 + LED2 + LED2 + LED2
Serie 6: R4 + LED2 + LED2
Jag har kopplat (och testat med) den fysiska minuspolen på motstånden och pluspolen på seriernas sista LEDs. Då fungerar det.
Det fungerar även när jag har stoppat en voltregulator före serierna.
När jag dock lägger in likriktaren med de testade polerna från voltregulatorn till likriktarens riktiga poler och sedan AC-strömmen på det så går det åt skogen.
Kan det vara så att likriktarens +/- ligger på teoretiskt nivå och att jag är alltför mycket realist och har då polvänt det hela?
Jag har två olika LEDs:
LED1: 10mm, 3.0V, 30mA
LED2: 3mm, 3.0V, 20mA
Fyra olika motstånd:
R1: 120 Ohm, 0.25W
R2: 220 Ohm, 0.25W
R3: 180 Ohm, 0.25W
R4: 330 Ohm, 0.25W
Jag har sex serier parallellkopplade:
Serie 1: R1 + LED1 + LED1 + LED1
Serie 2: R2 + LED1 + LED1
Serie 3: R3 + LED2 + LED2 + LED2
Serie 4: R4 + LED2 + LED2
Serie 5: R3 + LED2 + LED2 + LED2
Serie 6: R4 + LED2 + LED2
Jag har kopplat (och testat med) den fysiska minuspolen på motstånden och pluspolen på seriernas sista LEDs. Då fungerar det.
Det fungerar även när jag har stoppat en voltregulator före serierna.
När jag dock lägger in likriktaren med de testade polerna från voltregulatorn till likriktarens riktiga poler och sedan AC-strömmen på det så går det åt skogen.
Kan det vara så att likriktarens +/- ligger på teoretiskt nivå och att jag är alltför mycket realist och har då polvänt det hela?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- Mizzarrogh
Vad är det för typ av diod du använder, + och - brukar ju vara rätt tydligt utmärkt?
Normalt fungerar det ju inte att leda ström i motsatt riktning om det var det som avsågs, eller har jag missuppfattat det hela?
Edit: Kan vi utesluta möjligheterna att den på något sätt blivit polvänd av misstag?
Edit2 Om inte, hur skulle det vara att testa koppla in dioden före Sp-regulatorn? (om den tål det dvs)
Normalt fungerar det ju inte att leda ström i motsatt riktning om det var det som avsågs, eller har jag missuppfattat det hela?

Edit: Kan vi utesluta möjligheterna att den på något sätt blivit polvänd av misstag?
Edit2 Om inte, hur skulle det vara att testa koppla in dioden före Sp-regulatorn? (om den tål det dvs)
Senast redigerad av Mizzarrogh 22 januari 2007, 16:39:46, redigerad totalt 1 gång.
DC-sidan av likriktaren fungerar ju uppenbarligen, så där ska det väl inte vara något konstigt?
Från DC-sidans voltregulator, till likriktaren, har jag två trådar som jag har lött på likriktarens resp. + och -. (de två trådarna ligger på DC-sidans FYSISKA/RIKTIGA strömriktning, från - till plus)
In på likriktaren har jag en AC-ström från min skoters elsystem, som sitter på likriktarens resp ~ och ~.
Jag startar skotern utan pluggen i AC-systemet och färdljuset fungerar.
Jag pluggar i pluggen till kretsen i AC-systemet och färdljuset släcks och ingenting i min hastighetsmätare lyses upp.
Jag stoppar på batteriladdaren på DC-sidan och det fungerar svinbra.
Jag provade nu att stoppa in en tom likriktare i skoterns AC-system och efter likriktaren gav den, som förutspått, 12VDC...
Det är när jag ansluter DC-sidan till dessa 12VDC som det skiter sig...
Från DC-sidans voltregulator, till likriktaren, har jag två trådar som jag har lött på likriktarens resp. + och -. (de två trådarna ligger på DC-sidans FYSISKA/RIKTIGA strömriktning, från - till plus)
In på likriktaren har jag en AC-ström från min skoters elsystem, som sitter på likriktarens resp ~ och ~.
Jag startar skotern utan pluggen i AC-systemet och färdljuset fungerar.
Jag pluggar i pluggen till kretsen i AC-systemet och färdljuset släcks och ingenting i min hastighetsmätare lyses upp.
Jag stoppar på batteriladdaren på DC-sidan och det fungerar svinbra.
Jag provade nu att stoppa in en tom likriktare i skoterns AC-system och efter likriktaren gav den, som förutspått, 12VDC...
Det är när jag ansluter DC-sidan till dessa 12VDC som det skiter sig...
- Mizzarrogh
Hmm... Kan vi utesluta att du på något vis råkat få in/ut backspänning?
Edit: Har ordentlig huvudvärk just nu, så Vet ej om min skalle fungerar riktigt klart...
Edit: Har ordentlig huvudvärk just nu, så Vet ej om min skalle fungerar riktigt klart...

Senast redigerad av Mizzarrogh 22 januari 2007, 17:38:19, redigerad totalt 1 gång.
Inte direktkontakt, utan mer indirekt kontakt genom den "accessory"-plug jag ansluter kretsen till.danei skrev:Har du kontakt mellan DC sidan och chassi?
http://www.hardcoresledder.com/forums/i ... 8420&st=15 kan ge vissa förklaringar. Han använder ingen direktjord, iaf. (registrering krävs för att se bilder)
Provade nu att polvända DC-sidan, men det blev samma symptom...
- JimmyAndersson
- Kontakt: