Lastceller, kvalitet? Förstärkare.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Lastceller, kvalitet? Förstärkare.

Inlägg av AndersG »

Det är ju en ganska betydande hopp mellan dessa och snäppet upp, tex Vetek...

När jag testar dessa i en våg med max 1Kg så driver den litet med temperaturen, kanske +/- 0,5g. Dvs driver mest på nollan. Kollar fullskala med krönta vikter. Vet dock inte säkert om det är cellen eller HX711 som driver.

I den tänkta användningen är det viktigare med repeterbarhet dock. Dvs att kunna väga x antal av någonting och kolla att de väger lika mycket.

Om det är HX711 som driver så kan man ju använda en AD7191 som har inbyggd tempgivare.
bus

Re: Lastceller, kvalitet? Förstärkare.

Inlägg av bus »

Det var ett tag sen jag höll på med lastceller. Men min erfarenhet är att temperaturändringar i lastcellen kan spöka rejält om man inte kör full brygga. Många billigare lastceller är bara kvarts eller halvbrygga. Det är ofta en större felkälla än temperaturändringar vid mätkretsen.

Min erfarenhet är att HX711 presterar bra om man kan medelvärdesbilda över ganska många samples.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Japp, jag läser 10 värden och tar medeltal. Tror att del billiga lastcennel är fullbrygga dock, har fyra trådar.

Någongång på 80-talet gjorde jag en lastcell till en bromsbänk med limmade trådtöjningsgivare. Fyra stycken, där två satt på en del av givaren som inte sträcktes för att temperaturkompensera.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Testade koppla upp en sådan givare helt löst till min HP bänk-DMM och satte en LM35 på själva givaren. Jag tror att en komponent i driften het enkelt är att bryggans motstånd värms upp av den iofs obetydliga, strömmen genom den. Jag ser en klar drift initialt för att sedan stabiliseras. Driften är några tiondels grad för en 1Kg givare.

Edit: Även dyrare givare har felmarginaler för temp och drift i storleksordningen 0,02% dvs för en 1Kg givare 0,2g så det får man väl leva med?
Senast redigerad av AndersG 7 januari 2026, 11:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Castor

Inlägg av Castor »

Hur får du 0,02% att bli 0,2 kg? Huvudräkning ger 0,2 g men jag kan ha fel :rofl
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Felstavning. Tack för att du uppmärksammade. Har korrigerat!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, man får leva med det eller jobba för det

brukar starta precisionsvågar en halvtimma innan, ha jämn temperatur och vibrationsfritt underlag

brukar ta en kvart innan det sätter sig i termisk drift

det gäller att alla fyra trådtöjningsgivare är i samma temperatur , med monoblock så är det sällan ett bekymmer och 30,000 skaldelar går att hålla rimligt
läs
30 kg våg kan visa 1 gram

sedan kommer olinjäriteterna i vågen beroende på last

och minnet i metallen på kraftparallellogrammen vid trådtöjningsgivarna
det sista kan man få ner om man vibrerar monoblocket lite konternuerligt
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo. I detta fall är det en våg som väger vevstakor. Stor- och lillända skilt och visar dessa vikter och totalvikten. Det som är viktigt är att alla är hyfsat lika så repeterbarheten i korttid är det viktigaste.
Skriv svar