Skärmstrumpa, att dra över fria ledare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Skärmstrumpa, att dra över fria ledare?

Inlägg av AndersG »

Tex i senaste projektet, en våg där jag kör med billiga 1Kg givare där det bara är lösa trådar. HX711 sitter på ett litet kort på själva givaren för att få korta kablar och strumpa över för att skärma. Har använt strumpa från slaktad kabel, men den är ofta litet för gles och/eller av olödbart material. Var hitta?
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Re: Skärmstrumpa, att dra över fria ledare?

Inlägg av xrayspex »

Jag har tidigare köpt på ELFA (2 55-086-76 Skärmstrumpa rund 7,14 mm ), vet inte om de fortfarande har dock....
IMG_0398.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Måste verkligen signalerna från det chippet skärmas?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

RoAd skrev: 6 januari 2026, 14:55:55 Måste verkligen signalerna från det chippet skärmas?
Det är signalerna från bryggan till chippet.

Skall kolla Elfa, som blivit Distrelec som blivit RS... De har TEs RayBraid. Som även Mouser har, men man måste köpa 10 eller 100 fot...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en del gamla koaxialkablar har ordentlig skärm inte tv koax utan lite bättre varianter, tät och bra
RoAd

Inlägg av RoAd »

AndersG skrev: 6 januari 2026, 17:57:18 Det är signalerna från bryggan till chippet.
Ok, det var kanske lite otydligt eftersom du skrev att chippet satt "på ett litet kort på själva givaren" så lät det som att sensor och chip satt i samma modul.

Jag gissar att "bryggan" är sensorn? Fortfarande lite otydligt (kanske bara för att jag inte kan nomenklaturen i detta område).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Lastceller är oftast förverkligade som en Wheatstonebrygga :
Wheatstonebridge_current.svg.png
Spänningarna där är ju ganska små så nära givaren sitter ett litet, skärmat, kort med HX711 som förvandlar spänningen till ett 24-bitars värde som sänds till displaykortet över SPI.

Testade koppla upp en sådan givare helt löst till min HP bänk-DMM och satte en LM35 på själva givaren. Jag tror att en komponent i driften het enkelt är att bryggans motstånd värms upp av den iofs obetydliga, strömmen genom den. Jag ser en klar drift initialt för att sedan stabiliseras. Driften är några tiondels grad för en 1Kg givare.

Edit: Även dyrare givare har felmarginaler för temp och drift i storleksordningen 0,02% dvs för en 1Kg givare 0,2kg så det får man väl leva med?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

grym skrev: 6 januari 2026, 21:01:21 en del gamla koaxialkablar har ordentlig skärm inte tv koax utan lite bättre varianter, tät och bra
Japp, nyare är typ folie. Skall se om jag hittar någon gammal bit.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Folien är totalt värdelös att jobba med. Se om du hittar något vettigt, annars kan jag se vad jag har i gömmorna. Personlig leverans hade varit trevlig men det blir nog tyvärr PostNord.
Edit: hur lång stump behöver du, och vad är önskad diameter?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tack för erbjudandet, men i så fall till dotterns studieadress, men jag testade beställa en fot från Mouser i senaste paket från dem. Vi ser hur det fungerar. Som det funkar här är det enklare att beställa från Mouser än vilket som helst som kommer som privatbrev. Hade en 10" TFT-display som satt i tullen 2 månader samt en tidning från UK och en MEMS-mikrofon som satt 6 månader "i häkte"

Dock tror jag att jag skall gå och fråga nästa elekronikmässa. Det är ju inte jätteofta man har det behovet.
Skriv svar