Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hcb »

malman>Det är alltså en c14 nätbrunn med inbyggt ac/dc aggregat…. 3.3, 5, 12, 15 eller 24vdc ut på flatstiften….
Det där såg ju oerhört smutt ut. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Den 22 dec, så är jag ute en sväng med bilen, när jag ska svänga av på ett ställe så börjar det skrika om bilen, ett riktigt ordentligt lagerskrik. Så jag skyndar ut för att lyssna, och kan snabbt härleda det till någonstans runt generatorrem eller kamrem. Ljudet avtar och jag kör bilen hem.
På ren chansning efter vad jag hörde så beställde jag kamremssats med spännare och pump, samt ett löphjul till generatorremmen.

Idag kom paketet, och 6 timmar senare så är den fixad. Det var vattenpumpen som skurit ihop, den gick knappt rubba. Så det var i grevens tid.
Hörde med en verkstad under julledigheten, och han sa ca 10kkr om det rörde sig om spännare eller pump.
Så 9kkr sparade pengar idag. Alltid något.

Och här är en bild på det
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Att driva vattenpumpen med kamremmen är nog det dummaste en motorkonstruktör kan göra.

Byt bil !
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Har det hållt i nästan 13000mil, så ska det väl hålla minst lika länge nu. Jag vet att det är en risk om pumpen rasar. Men det är i övrigt en billig bil att äga och driva, så om den skulle rasa så är det inte så mycket pengar att mista.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

petertub skrev: 5 januari 2026, 22:33:23 Att driva vattenpumpen med kamremmen är nog det dummaste en motorkonstruktör kan göra.

Byt bil !
De flesta bilar med kamrem är konstruerade så, jag kan inte säga att jag heller gillar kosntruktionen, men det fungerar ju uppenbarligen bra.

Jag har en bil som gått 32k mil med den lösningen, och då byttes inte ens vattenpumpen vid kamremsbytet som skedde vid 22k mil, troligen inte vid det som skedde vid 10k mil heller.

Min plan är att få igång den (i.e fixa bromsar och rost) och byta kamrem på den, och då kommer givetvis även pumpen att bytas.

Personligen anser jag att en välkonstruerad motor har kamkedja men men..
Skriv svar