Relätestare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Re: Relätestare

Inlägg av petertub »

Uppfattar jag det rätt att adaptern ansluts genom att den har en DIL layout som pluggas in i en DIL socket ?

En mer robust konstruktion kunde vara att använda en D-15 han-kontakt i adep
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Reläer måste testas både med högnivåsignaler typ 1A och lågnivåsignaler typ 0,1 mA / 1 V.
Ett utslitet relä klarar kanske inte av lågnivåtestet.
Kanske kan en brusmätning ge värdefull information angående tillståndet för ett relä med silver/palladiumkontakter.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det beror på relätyp. Kraftreläer ger inte stabil kontakt vid låga strömmar. Därav databasen som väljer testparametrar.

Ett utmärkt projekt i övrigt. Hatten av.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

När jag startade projektet körde jag med en PIC16F886 som jag snabbt kunde skapa en prototyp med då jag har rätt många på lager. På sikt är planen att baka in USB-stöd, vilket 886:an inte klarar. I någon sorts förutseende fas beslöt jag att cadda prototypen även med en footprint för en PIC18F25K50 så att jag i framtiden enkelt kan baka in USB-stöd utan att behöva dra fram ett nytt prototypkort.

Strax innan nyår var min originalprototyp med 886 klar så jag ansåg det var dags att flytta över till PIC18, och gosse vilken utmaning det var! Jag visste egentligen på förhand att prototyper ska man bygga med "största processorn som har alla features, och gå sen neråt till mindre". Just av denna anledning, att gå uppåt från PIC16 till PIC18 var inte i närheten av trivialt. Det tog mig tre dagar i TV-soffan att skriva om hela prototypkoden.

Prototypen kör nu PIC18 (sitter på undersidan av kortet) och funkar exakt som tidigare. Detta innebär att jag kan fortsätta med projektet i lugn takt, även om jag inte dragit in USB-stacken ännu (den får komma i slutet).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar