Komponent lossnade på oväntat sätt...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
malman

Komponent lossnade på oväntat sätt...

Inlägg av malman »

Jagade följdfel i en 24V UPS (powec SC-8/24-25C) där div saker brunnit i FPC kretsarna på 230Vac sidan... tar ett steg i taget under lågintensiv reparation (pågått i nåt halvår nu.. ; 8) ), inne på följdfel nr 5 tror jag....

Drabbades av en oväntad effekt idag när jag skulle byta ett 1206 47ohm motstånd. motståndet bortlött, och tvättade bort skräp för återlödning, och petade lätt på en smd tantal strax bredvid varpå den lossnade us sina lödningar.... förtenningen har släppt från komponentens ben... Detta var nåt nytt för mig på kvalitetskomponenter... sett det på kina XT-60 kablering, men tänkt att det var kvalitet därefter, återlödning funkade då som nu utan anmärkning genom att förtenna anslutningarna först och sen löda in dem....

Vad handlar detta om tro? detta har jag inte råkat på tidigare under mina 40år i elektroniksvängen...
20260102_005337.jpg
20260102_005429.jpg
Btw om någon sitter på en UC3843AD i gömmorna är jag spekulant... (Har div best på väg från TME, och ytterligare en 100:- frakt för enstaka komponent börjar kännas tråkigt, uc3843ad = 13kr)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Komponent lossnade på oväntat sätt...

Inlägg av Swech »

Det händer då och då med "tyngre" komponenter om man påverkar dem mekaniskt. Råkar ut för detta främst på elektrolyter
Tror inte att förtenningen i sig är dålig eftersom det bara är att löda fast den igen.
Kan tänkas att det varit lite för kallt vid originallödningen

Swech
Pucco

Inlägg av Pucco »

Det är inte helt ovanligt att det uppstår med tiden. Kan bero på lite olika saker.
Dålig förtenning vid tillverkningen.
Komponenten har lagrats länge efter förtenning och utsatts för fuktig miljö som angripit materialet under tennet och även oxidation av tennet.
Dåligt val av metaller i anslutningsbenen. Vissa metallkombinationer får jonvandringar i gränsskikten som skapar kristallstrukturer som är spröda och kan utmattas och då spricka vid temperaturcyklingar.

Komponenter som lagrats länge kan behöva omförtennas för att lödbarheten ska bli godtagbar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har sett det vid enstaka tillfällen också, ofta just med sådana kondingar.
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

Jag råkat ut för dåliga SOT-23 transistorer, då när kraven på blyfrihet var nytt. De såg fina ut innan de gått genom lödugnen, men sen. -Svarta och olödbara. Det gick inte att bättra på lödningarna för hand ens. Tennet vägrade kontakt.
Det var 1600st som jag fick sitta och löda av för hand (den halvan som inte bara gick att peta bort). Sedan rengöra och förtenna. OCH därefter åter löda dit 1600st för hand. Visst, säljaren erbjöd mig nya komponenter, men arbetet. Arbetet...
En förbaskad tur att det upptäcktes innan apparaterna skickades vidare till kund!
Skriv svar