Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Allt som rör 3D-skrivare.
Gimbal

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Gimbal »

SeniorLemuren skrev: 15 december 2025, 15:04:48 Julstädning på gång. Jag hade problem med att få rent bakom de bubbla vattenrören som sitter klammade på väggen med bara 20 mm avstånd från väggen nere vid golvet, så jag skrev ut ett litet städverktyg att gänga på skaftet till golvmoppen. Det har ju koniska gängor i änden så det var lite experimenterande att få till i Fusion360.

Det svarta man kan se på skruven och muttern är ventilslippasta som inte har tvättats bort ordentligt. Jag brukar stryka på lite pasta för att motionera upp gängorna så de blir släta och fina.

På de 2 sista bilderna kan man se att plasten är lite längre än svampen. Detta för att nå ner bakom rören med hela svampen. Skaftet går att vinkla mellan 10 till 45 grader, Svampen är limmad med spraykontaktlim och är lätt att byta ut. Det hela fungerade perfekt.

svamphållare-2.jpg
svamphållare-1.jpg
svamphållare.jpg
svamphållare-3.jpg
Kul. :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev: 15 december 2025, 15:49:31
Glenn skrev: 12 december 2025, 08:32:12 Jag ville ha en 3d-figur av Calendula, häxan i serien Isabelle..
(...)
Hur gjorde du detdär?

Räcker det med en tecknad bild från typ en serietidning eller till och med egenritad bild?
Ja, dock blir det ju en del meck och efterarbete om det ska bli bra.

Jag använder mest Rodin, och det är den jag använde där med.

www.hyper3d.ai

Dom vill att man ska betala, men man kan göra X antal objekt bara man registrerar sig, sen får man egentligen inte ladda ner dom, men
pga en bugg kan man ladda ner dom ändå. (Man exporterar till mesh edit, och sparar genom den)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! :tumupp:
OeT

Inlägg av OeT »

limpan4all skrev: 15 december 2025, 08:59:31
OeT skrev: 1 december 2025, 17:17:46 Fortsätter sakta men säkert med gridfininty
Snyggt och bra utskrift. Men borde du inte lägga till fingergrepp så att det är lättare att få ut delarna från sina platser?
Jag retar mig alltid på sådana där insatser där man måste ta fram ett verktyg för att få ut det man vill ha, istället för att inse att man behöver kunna komma åt grejorna...
Det är som en lite "grop" i varje ända för att trycka upp dom
20251215_170102.jpg
20251215_170116.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har ju ett gäng raaco-skåp, men även ett cocraft.

Jag misstänker att detta är tillverkat av raaco, delvis för att både lådor och mellanväggar är helt kompatibla, men just detta skåp har även större lådor
och till dessa har jag inga mellanväggar, hittade inga som nån annan designat heller som verkade passa så jag fick göra själv..

Fram med skjutmåttet och mätte tjockleken på de befintliga små väggarna, och sen storleken på lådan, lite avfasning i nederkant och så..
cocraftcad.jpg
Printade den i "guld"filamentet jag köpte som visade sej vara skitfult..
cocraft.jpg
Passade perfekt!

Printade fem stycken, fast jag egentligen bara behövde tre, bra att ha...

Funderar på om jag ska lägga upp den på cults, men den känns lite väl simpel..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

IMG_4126.JPG
Jo, jag tänkte jag skulle mäta utetemperaturen på korrekt sätt. Så jag började med ett litet hus för sensorn. Sensorn blir Bosch BME280 som mäter temperatur, luttryck och luftfuktighet. Vad jag ska koppla den till har jag inte riktigt bestämt mig för.

Varje disk är printat löst. Sedan ett fäste för stolpen. Allt är uppträtt på fyra stycken bitar gängstav. Jag har printat i PETG, målat med sprayfiller, slipat och målat med vit blank färg.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Snyggt! Ser ut som porslin.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Dessvärre är inte BME280 designad för utomhusbruk, så luftfuktighetssensorn kommer mättas och fastna på 100%.

Men utskriften var proffsig.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

inte då, min visar hyfsade mätvärden sen i våras
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

ToPNoTCH skrev: 22 december 2025, 19:20:05 Dessvärre är inte BME280 designad för utomhusbruk, så luftfuktighetssensorn kommer mättas och fastna på 100%.
Jo, jag är medveten om det. Jag är lite orolig för hur den kommer hållla. Men den mäter temperatur bra, vilket är det viktiga.
ToPNoTCH skrev: 22 december 2025, 19:20:05 Men utskriften var proffsig.
Tack!
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har tre utomhus sedan 5 år och är det riktigt varmt på sommaren släpper 100% luftfuktighet angivelsen, men visar bedömt rejält fel då.

Temperaturen sköter sig dock bra.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

målat med sprayfiller, slipat och målat med vit blank färg.
OFT: Du har inte sprayat hela insidan och undersidan på delarna matt svarta och det går att se in i den på bilden vilket inte är optimalt. All värmestrålning utifrån, från vad som helst, kommer att komma in i den och påverka tempen eftersom den strålningen inte absorberas. Man vill bara ha luft temperaturen inget annat på sensorn. Själv vill jag ha inom några högst få tiondelar, nöjer du dig med flera graders skillnad så funkar det som det är.

Har två st liknande men köpt på Amazon för en struntsumma, monterade de och spraymålade utsidan blank vit och undersidan på alla delar och insida och botten matt svart. Kanske finns bilder på det i forumet men jag kommer inte ihåg om jag lade upp det. I ena höljet sitter det en PT100 och i den andra en TFA klimalog Pro väderstation kombinerad temp-luftfuktighets modul.

Då jag litar på att den visar rätt testade jag den en solig dag mot PT100 i höljet i sol i juni och modulen i skugga och de visade 0.0 - 0.1 grad fel mot varandra, jag ser det som rätt ok.

Vid direkt sol mitt i sommaren kan den i höljet visa +0.5 mer om det inte blåser lite ute men det händer väldigt sällan att det inte gör på vån 6. PT100 är sedan extremt liten så den reagerar mycket snabbt på förändringar i realtid.

TFA modulen är väldigt bra och visar den 99% är det dugg eller regn ute, 98 så är det tjock dimma, gillar den skarpt och att äntligen ha en som visar rätt. Köpte till två TFA sensorer, de visar 0.0 grader mellan varandra, det tycker jag om. Allt kostade lite men var väl värt det. Slut OFT.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Designade och printade en skylt till diskmaskinen. Denna byter sida från rent till smutsigt när man fällt ner luckan. Så slipper man göra det själv. På min gamla ender 6 så blev det 8st filamentbyten för att få till skylten. Men det gick rätt fort.
Skriv svar