Hemmagjord SMT maskin - Några frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vespaman

Re: Hemmagjord SMT maskin - Några frågor

Inlägg av vespaman »

SeniorLemuren skrev: 3 oktober 2025, 14:46:10 Eftersom du har kollat in MicroSMT, ta en titt på denna video som beskriver deras feeder. Skit enligt min mening. Den glappar i uppsättningen, man måste plugga in den i en kontakt och konfigurera vilken kontakt den sitter i, blir det av misstag fel, ja då är det inte roligt att plocka in fel komponenter på korten.
Nja, om man sätter i kontakten i grannens uttag, så är det enda som (inte) händer, att OpenPnP inte kan mata fram nästa komponent när hen skall plocka, och kommer därför att faila på antingen uteblivet vacuum (om maskinen har vacuumavkänning), eller senaste vid upvision (sitter ingen kompoent på nozzle tip). Inte hela världen. Edit: Visst är det dock en liten fördel med att feedern i sig är identifierbar av OpenPnP. Men det hjälper ju bara om man inte byter komponent i feedern. Dvs att man skaffar feeders för alla rullar man vill använda, och det är ju inte helt realistiskt. Bättre då, tycker jag, att köra med QR koder, som OpenPnP har stöd för. Men det kräver ju att det finns något ställe på feedern att fästa QR-koden, och att kameran kan gå nära nog för att läsa av.

Om det är ett problem med glappande, har jag inte koll på, dock.
Kollar man igenom alla 60-70 videfilmer så ser det ut som om MicroSMT har kopierat det mesta av Stephen Hawes outtröttliga utvecklingsarbete men denna maskin och försöker bygga en sämre kopia i alla avseenden.
Tveksamt.

Jag har prenumerat på Stehpens kanal sedan början slutet av -21, då jag ville hoppa på OpenPnP-tåget, och även om jag &så uppskattar hans oförtröttlighet, så ska man veta att han har kört sitt eget race med många iterationer av sin maskin. Ibland önskar jag att han hade kikat på andra maskiner/lösningar, så att vissa iterationer hade undvikits. Men jag tänker att han är en content creator först och främst, och då måste han ju hitta egna lösningar. Vad jag vill ha sagt med detta, är att jag inte är så säker på att andra har kopierat så mycket från honom. Ibland känns det som att han har uppfunnit hjulet igen. Men, man ska ge honom credit för att han har populariserat OpenPnP för många, och communityn ska man nog inte underskatta. Där tror jag den stora fördelen med LumenPnP finns. Men man ska nog vara bereddd på att det fortfarande finns konstigheter även i Lumen. Dock, allt går ju att åtgärda. Och alla maskiner har som sagt sina ackilleshälar.

Vad gäller MicroSMT/Bing feeder tror jag snarare att man kan härleda från PoorMans feeder och/eller 0816 feeder, och Yamahas gamla feeder. Men jag kan ha fel.

En sak som man kanske vill säkerställa, är att det ens finns lösningar för de tape bredder som man vill använda. Många enklare maskiner fokuserar mest på 8mm autofeeders, och har kanske inte ens 12/16/24/32mm Nu kanske man kan leva utan dem men kan vara bra att ha i åtanke.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag köpte nyss denna:
https://www.aliexpress.com/item/1005008360033140.html

Fick rabbat och köpte för 1.8 tusen kronor. Helt klart värt.
Ugnen har dock lite defekter som ny. Man kan uppgradera denna superbilligt igenom att tejpa om en sak och addera en liten enkel digital givare samt flasha om med ny programvara.

Jakten för en SMT maskin fortsätter :) Köper en när jag ser ett bra pris för bra kvalité.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

https://www.tradera.com/item/698538340 kom å tänka på denna tråd :vissla:
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag tar upp denna tråd.
Jag har inte påbörjat något....MEN...jag har nyss köpt in en vakuum-sug som förhoppningsvis kan suga 0402.
https://www.aliexpress.com/item/1005010448215869.html

Skulle denna fungera bra, då kanske jag går vidare med att införskaffa mig någon XY-maskin eller vad dom heter (förslag?) som kan styra sugpennan.
I detta fall så har jag mest bara tänkt att den ska endast montera det tråkiga gruset. Med tanke på att jag använder mig bara av 0 grader och 90 grader vinklade komponenter så tror jag det ska vara hyfsat lätt att flytta en komponent från en fixerad punkt till en pad med lodpasta med +-0.5mm i feldiff.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det är lättare sagt än gjort. Ju mindre komponenter destå tyngre och stabilare maskiner krävs.
0.5mm är bredden på en 0402 komponent så du behöver nog liite bättre tolerans för att få dit gruset.
Du kommer inte heller undan att kunna vrida enskilda grader eftersom komponenterna inte plockas upp exakt 0 eller 90°

Swech
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag förstår.
Jo. Att jag måste ha precision är jag medveten om.

Jag har sett att vissa maskiner lyser under komponenten för att få en kontur och sedan använder dom dator seende för att rätta till komponenten.

Jag tänker att jag får börja smått. Högst troligt så går jag upp i pris och köper något beprövat och färdigt.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag testade att koppla upp en vakuumsug och använda mig av en sådan nål för flaskor.

Min erfarenhet kring detta blev följande:
Man kan plocka upp direkt från remsan utan några problem. Mekanisk pincett fungerar dåligt här. Det är vakuumpincett man ska alltså ha.

Nålen får inte vara kletig. Då får man inte bort komponenten.
Har man för stor nål så finns risken att komponenten suger snett.
Det var relativt enkelt att plocka upp en 0402 om man är stabil på handen.

Man behöver ha högt sug också på pumpen. Frågan är om jag köpte in rätt modell? Svårt att avgöra då alla pumpar från Ali verkar vara rätt kass beskrivning på.
1.5W säger inte så mycket faktiskt. Men en pump kan leverera ändå högt sug trots att pumpen drar väldigt lite effekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 22 december 2025, 10:29:29 Nålen får inte vara kletig. Då får man inte bort komponenten.
Provade du att sätta komponenten i lödpasta på ett kort?
Tror det är väldigt mycket mindre känsligt för just klet då. När du tryckt ned komponenten i lödpasta så borde den kletiga lödpastan hålla komponenten på plats tillräckligt för att övervinna lite klet på munstycket.
Att lägga komponenten löst på bordet lär klart vara betydligt svårare.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag satt inte komponenten på lödpasta.
Något jag märkte var att repeterbarheten för att lyfta en chip komponent var riktigt bra.
  1. Jag lägger ner nålen 90 grader mot komponenten
  2. Jag täpper igen sughålet
  3. Komponenten sugs fast utan att ens flytta på sig
  4. Jag lyfter komponenten vertikalt rakt upp
  5. Komponentens placering har ej flyttats
  6. Jag är placerar tillbaka komponenten utan att komponenten tar tag i hörnen på papperstejpen
  7. Jag öppnar sughålet och lyfter upp.
  8. Komponenten är väl tillbakaplacerad.
Kan jag få detta fungera med en liten 3D skrivare som ram. Då blir jag jätteglad!

Det är endast chip komponenter som jag vill montera. Övriga "avancerade" komponenter som har fler ben än två ben, kan jag enkelt montera själv. Det går mycket snabbare än att tigga en hel maskin för 1-2 komponenter.

Halvledare brukar jag inte använda så mycket. Med tanke på att jag bygger enkortsdatorer så innebär det inte så mycket halvledare. Mest bara processorn och några IC kretsar som processorn ska tala med så som ethernet, usb, FD-CAN osv.
hummel

Inlägg av hummel »

Dom komponenter du räknar upp i sista meningen är halvledare …
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag förstod nog inte detta inlägg. Det du påpekar är ju exakt det TS skrev?
H.O

Inlägg av H.O »

Det har sagt tidigare i tråden men det tål att sägas igen. En DIY pick-and-place är en typisk grej som ser enkel ut på ytan/pappret. Själva principen är enkel och det går, relativt enkelt, att komma en bra bit på vägen men det är "tusen" små detaljer som står mellan 'en bit på vägen' och en fungerande, pålitlig maskin.

Du är uppenbarligen kapabel att ta saker i mål - inget snack om det! Men, återigen, om du behöver en maskin - köp en färdig eller en byggsats med bra community och/eller support från tillverkaren (t.ex LumenPnP). Om, å andra sidan, själva projektet att bygga en egen är det som lockar, mer så än behovet av en fungerande maskin, så gör det! Men om du tror att det bara är att strappsa fast din vakuum-penna på en 3D skrivare och vipps ha en fungerande maskin så är jag rädd att du gör du dig själv en otjänst.

Du kommer lägga ner mångdubbelt så mycket tid på att nästan få det att typ fungera som det tar dig att handmontera dina kort. Och när det eventuellt, nästan, typ fungerar så har du lärt dig så pass mycket om vad som krävs att du inser - Nej, det här räcker inte.

Vespaman är den jag vet som har erfarenhet av semi-DIY PnP (hans maskin är från fabrik men med utbytt styrsystem, om jag minns rätt). Själv har jag i tre omgångar försökt bygga färdigt min maskin (DIY från scratch) men nu har det stått still igen i några månader - vet inte riktigt varför...
DanielM

Inlägg av DanielM »

hummel skrev: 23 december 2025, 08:55:06 Dom komponenter du räknar upp i sista meningen är halvledare …
Självklart är det halvledare. Men det är bara 1 styck per artikel.
Att rigga en maskin för just en enda komponent, är kostnad.
Att rigga en maskin för 400 komponenter av samma sort, är billigt.
H.O skrev: 23 december 2025, 09:47:54 Det har sagt tidigare i tråden men det tål att sägas igen. En DIY pick-and-place är en typisk grej som ser enkel ut på ytan/pappret. Själva principen är enkel och det går, relativt enkelt, att komma en bra bit på vägen men det är "tusen" små detaljer som står mellan 'en bit på vägen' och en fungerande, pålitlig maskin.

Du är uppenbarligen kapabel att ta saker i mål - inget snack om det! Men, återigen, om du behöver en maskin - köp en färdig eller en byggsats med bra community och/eller support från tillverkaren (t.ex LumenPnP). Om, å andra sidan, själva projektet att bygga en egen är det som lockar, mer så än behovet av en fungerande maskin, så gör det! Men om du tror att det bara är att strappsa fast din vakuum-penna på en 3D skrivare och vipps ha en fungerande maskin så är jag rädd att du gör du dig själv en otjänst.

Du kommer lägga ner mångdubbelt så mycket tid på att nästan få det att typ fungera som det tar dig att handmontera dina kort. Och när det eventuellt, nästan, typ fungerar så har du lärt dig så pass mycket om vad som krävs att du inser - Nej, det här räcker inte.

Vespaman är den jag vet som har erfarenhet av semi-DIY PnP (hans maskin är från fabrik men med utbytt styrsystem, om jag minns rätt). Själv har jag i tre omgångar försökt bygga färdigt min maskin (DIY från scratch) men nu har det stått still igen i några månader - vet inte riktigt varför...
Som jag skrev ovan så är risken stor att jag köper ett färdigt koncept. Men det är alltid kul att spåna om vilka billiga alternativ som finns.

Jag har tittat på MicroSMT som verkar vara den billigaste och har Discord forum tillgängligt som jag är med i. 750 dollar + 50 dollar i frakt för en byggsats. Man måste dock 3D skriva plastdelarna själv. Nackdelarna med MicroSMT är att det är en byggsats som kräver all konfiguration för att få den optimal.

Men MicroSMT är ändå en rätt avancerad maskin som har mycket och kan mycket. Det enda jag kräver är att montera ut gruset på kortet. Avancerade komponenter som kräver datorseende är något som jag kan fixa själv manuellt.

Det är därför jag funderar om jag skulle köpa en gravyrlaser och byta ut laserhuvudet mot en motor som kan lyfta 0402->1206.
Skriv svar