Min LCD-skärm/SD-kortsläsare har nämligen slutat att fungera.
Jag har tidigare kört med Marlin 1.1.8 i många år utan några problem men sen så tänkte jag att jag skulle skaffa en BLtouch eftersom att jag har haft lite problem med första lagret ibland. I samband med detta så bytte jag till Marlin 2.1.2 (senaste versionen som inte är beta) men då slutade helt plötsligt SD-sloten att fungera.
Displayen på min 3D-skrivare är en RepRap discount,
Full graphic smart controller och den har jag kört med i många år utan problem. Dock har jag bytt den en gång eftersom att det började bli lite svårt att kunna läsa vad som stod på displayen och i samband med att jag köpte den så passade jag på att köpa en till så att jag hade en extra på hyllan utifall att.
Jag har alltså 3st LCD-displayer, den äldsta med vitt mönsterkort med dålig display och två röda, varav den ena har funkat mycket bra (den andra har legat kvar i bubbelplasten fram tills nu). Det finns en skillnad mellan den röda och den vita dock och det är att scrollhjulet verkar vara inverterat på den vita jämfört med en röd men skit samma, det går att justera i Marlin sen.
Jag testade alla 3 men inte på någon av dem fungerade SD-sloten på. Jag misstänkte då fel i koden och hittade då en rad i "Configuration_adv.h" som hette "#define SDCARD_CONNECTION LCD". Jag testade att "avslasha" den alltså så att den blidde aktiv och testade igen men det var ingen skillnad så jag testade att ändra till "#define SDCARD_CONNECTION ONBOARD" istället men inte heller det hjälpte.
Då tänkte jag att jag provar att slänga in den gamla firmeware igen (alltså 1.1.
Jag är ju lödkunnig så jag lödde bort själva displaykortet från FGSC:n och lödde sen dit en display från en av de nyare röda FGSC:arna. Och ja då hade jag både bra "bild" och minneskortsläsaren fungerade (men fortfarande bara om minneskortet satt i redan vid uppstarten) så jag slängde i Marlin 2.1.2 igen och det fungerade fortfarande (Wohoo!) så jag tänkte att jag skruvar väl fast den igen och så får jag väl acceptera att man inte kan sätta i ett SD-kort om 3D-skrivaren redan är igång bara.
Slutligen så skulle jag testa en sista gång efter att displayen vart tillbakamonterad igen men då fungerar det inte alls längre mer än att jag kan få meddelande om att minneskortet är avlägsnat eller möjligen om misslyckad läsning från minneskort.
Här finns ett litet videoklipp om ni undrar: https://facebook.com/share/v/DRqMASbva/