Ford Granada 2.0, åtminstone Mk2 (78 och framåt) har två (!!!) vakuumanslutningar till fördelaren för att justera timingen.
Ett tips är att om man har en sån Granada så köp/låna den svenskspråkiga gör-det-själv-reparationshandboken (minns inte vad den heter), eftersom Haynesboken inte korrekt beskriver hur alla vakuumgrejer ska vara kopplade, eller den beskriver åtminstone inte det korrekt för Mk2S2 (82-85).
En trist grej med Ford Duraspark elektronisk tändning (sitter i Granada 2.0 Mk2S2 (82-85) är att tändmodulen verkar gå sönder ifall man inte har tändkabeln korrekt ansluten till spolen
Sorry att jag glider ifrån ämnet, men en grej som är extremt viktigt att ha koll på ifall nån mekar med olika årgångar av Granada är att givaren för tempmätaren måste matcha bilens årsmodell, och måste vara för en Granada. Ifall originalkabelskon inte passar på givaren så är det fel givare. D.v.s. om mätaren är årsmodell 82-85 så måste givaren också vara 82-85 (fritt ur minnet platt kabelsko), medan om mätaren är 81 eller äldre så måste givaren också vara 81 eller äldre. Likaså fungerar inte givare från andra Ford-modeller, åtminstone inte med mätare från 82-85. Med mätare från 82-85 och äldre (eller kanske nyare?) givare så kommer mätaren sakta röra sig från kallaste till början av mätområdet, och sen dyker den tillbaka ner till kallaste allt eftersom motorn värms upp, och därmed ser man inte alls vad motorn har för temperatur. Ett klassiskt sätt att steka toppen på en 2.0-motor är att ha kass kylare, byta motorn för att den havererat pga överhettning, och sätta i en motor med fel givare, och sen köra sönder nästa motor för att man inte märkt att den överhettats (pga dålig kylare och fel givare), så får man upprepa övningen, eller mer lämpligt renovera toppen. En klen tröst är att det är i stort sett alltid toppen som skadas på dessa motorer, och det gör att ifall den är trasig så fungerar ändå några cylindrar. "Har hört" att ifall man kört slut på en sån stackars motor så orkar den bara 80, gissningsvis bara vettig kompression på två cylindrar då, och direkt vid kallstart så orkar den knappt det.
(edit: Lade till fetstilsmarkeringar)
