Tändspolar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Tändspolar

Inlägg av MiaM »

Hade din S70 varit från 99 eller nyare så hade den haft fem separata spolar. De ser ut ungefär som tändkabelkontakten på äldre C/S/V70 och 850. Det är uppenbart att Volvo tänkte sig separata spolar när de designade motorn, men det tog dem ett antal år innan detta blev verklighet.

Ford Granada 2.0, åtminstone Mk2 (78 och framåt) har två (!!!) vakuumanslutningar till fördelaren för att justera timingen.
Ett tips är att om man har en sån Granada så köp/låna den svenskspråkiga gör-det-själv-reparationshandboken (minns inte vad den heter), eftersom Haynesboken inte korrekt beskriver hur alla vakuumgrejer ska vara kopplade, eller den beskriver åtminstone inte det korrekt för Mk2S2 (82-85).

En trist grej med Ford Duraspark elektronisk tändning (sitter i Granada 2.0 Mk2S2 (82-85) är att tändmodulen verkar gå sönder ifall man inte har tändkabeln korrekt ansluten till spolen :(

Sorry att jag glider ifrån ämnet, men en grej som är extremt viktigt att ha koll på ifall nån mekar med olika årgångar av Granada är att givaren för tempmätaren måste matcha bilens årsmodell, och måste vara för en Granada. Ifall originalkabelskon inte passar på givaren så är det fel givare. D.v.s. om mätaren är årsmodell 82-85 så måste givaren också vara 82-85 (fritt ur minnet platt kabelsko), medan om mätaren är 81 eller äldre så måste givaren också vara 81 eller äldre. Likaså fungerar inte givare från andra Ford-modeller, åtminstone inte med mätare från 82-85. Med mätare från 82-85 och äldre (eller kanske nyare?) givare så kommer mätaren sakta röra sig från kallaste till början av mätområdet, och sen dyker den tillbaka ner till kallaste allt eftersom motorn värms upp, och därmed ser man inte alls vad motorn har för temperatur. Ett klassiskt sätt att steka toppen på en 2.0-motor är att ha kass kylare, byta motorn för att den havererat pga överhettning, och sätta i en motor med fel givare, och sen köra sönder nästa motor för att man inte märkt att den överhettats (pga dålig kylare och fel givare), så får man upprepa övningen, eller mer lämpligt renovera toppen. En klen tröst är att det är i stort sett alltid toppen som skadas på dessa motorer, och det gör att ifall den är trasig så fungerar ändå några cylindrar. "Har hört" att ifall man kört slut på en sån stackars motor så orkar den bara 80, gissningsvis bara vettig kompression på två cylindrar då, och direkt vid kallstart så orkar den knappt det.

(edit: Lade till fetstilsmarkeringar)
Senast redigerad av MiaM 14 december 2025, 04:29:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev: 11 december 2025, 19:07:38 På den tiden hade man ju också manuell justering av tändningen via ett vred inne i "kabinen".
Ja, ofta på ratten, så man fick justera förtändning och trottel separat.

När man körde "för fullt" stod båda reglagen nedåt, och därav uttrycket "slaka mustacher".

"Vi körde järnet hem, slaka mustacher hela vägen"
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Här är mera om transistortändning:
viewtopic.php?t=112534
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Mycket kul och lärorikt när tråden om tändspolar går aningen utanför, men ämnet är stort.
Idag vet inte många vad en tändspole är elelr vad brytarpetsar gör.

Det där med två vakumslangar på Granadans fördelarhus minns jag inte....

Men däremot EGR ventilen som skulle ut och rengöras inför varje besiktning, fick rådet att Aceton löser sotet, mkt effektivt.

Toppen på 2 l motorn, ja jag bytte ventiltätningar, alldeles själv, fick uppfinna ett skrotat tändstift med monterad (hårdlödd) tryckluftnippel, så höll sig ventilen uppe.
Uppfann även en liten kofot av hårdträ, så jag kunde bryta med kamaxeln som mothåll, dvs för att trycka fjädrarna.

Tändspolar kan som nämnts gå sönder av fel belastning.
Utan tändstiftet, eller med sladden ur, kan det bli väldigt hög spänning som slår sönder isolationen invändigt.
Kanske därför oljefyllda tändspolar ansågs så bra.
Minns att min gick hädan på min SAAB 96:a.

Sen kom det högeffekttändspolar, drog mer ström och förtärde brytarna snabbare. Huruvida det gav effekt på motorn är en bra fråga dock.

Roysan
Skriv svar