Min PSU håller på att bli ritat - men tid och ork är bristvara.
Men jag kom på en sak som jag ska mäta o testa lite på.
För tillfället har jag en rad timers (digitala typer med veckoprogram & count-down timer) med var sin 240Vac -> USB väggvårta.
Vissa av dom har PD, andra är vanliga 5V 300/500mA.
Ska jag ladda en mobil/headset/tablet/BT-högtalare, petar jag i rätt laddsnöre och tryckar på 'start' varefter den laddar den inställda tiden (~1,5-2 timmar beroende på timer).
Detta säkrar att ingen enhet står o 'kokar' batteri och att jag därför inte behöver övervaka. Tyvärr kan vissa enheter behöva längre tid än den inställda, beroende på urladdningsgraden.
Men en tanke har tagit fäste i mig:
Vad om man har en enhet som inte tar ström alls - fram till man aktiverar den med en tryckknapp?
När den sedan aktiveras, slås 240Vac på utgången - och elektroniken själv såklart.
Sedan övervakas strömförbruket på 240V av elektroniken och när medel dykar under ett givet nivå (realtivt till 'ladd-nivå') en viss tid - släcker enheten för sig själv helt.
Detta vill giva att laddningen får den tid som behövs - varefter det släcks.
Det ger en mycket låg tomgångseffekt (0,0 W) när det inte laddas - och det kunde vara kul att göra.
Det kan teoretisk byggas in i samma låda som en nuvarande timer.
Jag har funderat över strömmätningen på 240V sidan och ämnar att använda en strömtransformator. Det ger skapligt skydd mot strömrusningar.
Men sådana är dyra så jag ska testa med en vanlig induktans på ringkärna, den vill inte vara kalibrerat men det blir ju ändå relativa mätningar.
I första hand ska jag mäta o logga lite hur en mobil gör med laddningen, då kan jag få överblick om exakt hur lösningen ska fungera.
Såklart ville det fungera att bygga en laddningsenhet med PD/QC och allt och sedan ha den som färdig enhet - men det känns lite överkurs just nu där jag eg. mest vill mäta o kolla.
USB-ladning med autostop
Re: USB-ladning med autostop
Eftersom mobiler kan hantera viss resistans i USB-kabeln så bör du också kunna lägga in ett lågohmigt motstånd i serie med USB-matningen, och känna av spänningsfallet. Med t.ex. 0,1 ohm så lär du få 0,2V spänningsfall vid 2A. Tillräckligt för att mäta även klenare strömmar, och också tillräckligt lågt för att inte ge särskilt stora förluster.
Sätt optkoppplar-triac (MOC 3040?) i serie med inkommande 230V till USB-laddaren, och en återfjädrande 230V-brytare (eller vanlig brytare som du klickar på-av) för att starta kretsen, och bygg sen elektronik som håller optokopplaren tänd så länge laddning pågår.
Om du "seriekopplar" två 4040/4060-räknare så bör du kunna få flera timmars tid med kristalloscillator ifall du vill bygga någon krets som inte behöver mikrokontroller.
=============
Annars skulle du kunna köpa/få en gammal spis/ugn (de verkar kosta mellan gratis och 500:- antingen för en komplett spis som inte är induktion, eller en inbyggnadsugn), och ha den som "laddskåp" och ladda dina saker i den, utan timer. Det är ju extremt ovanligt att något faktiskt går åt skogen, och det är väl extremt osannolikt att batterihaveri skulle kunna sätta eld på huset ifall det sker i en stängd ugn. Med fungerande barnspärr (man måste trycka på nån knapp för att öppna luckan) så lär även våldsam explosion inte kunna sprida elände vidare.
Hur många/få dokumenterade fall finns det där märkesprodukter havererat farligt vid laddning? Jag skulle vara försiktigt med noname-junk, men är inte rädd för att låta en mobil eller dator från stor välkänd tillverkare sitta på laddning obevakat. Det kan väl dock vara bra att ha fungerande brandvarnare.
Sätt optkoppplar-triac (MOC 3040?) i serie med inkommande 230V till USB-laddaren, och en återfjädrande 230V-brytare (eller vanlig brytare som du klickar på-av) för att starta kretsen, och bygg sen elektronik som håller optokopplaren tänd så länge laddning pågår.
Om du "seriekopplar" två 4040/4060-räknare så bör du kunna få flera timmars tid med kristalloscillator ifall du vill bygga någon krets som inte behöver mikrokontroller.
=============
Annars skulle du kunna köpa/få en gammal spis/ugn (de verkar kosta mellan gratis och 500:- antingen för en komplett spis som inte är induktion, eller en inbyggnadsugn), och ha den som "laddskåp" och ladda dina saker i den, utan timer. Det är ju extremt ovanligt att något faktiskt går åt skogen, och det är väl extremt osannolikt att batterihaveri skulle kunna sätta eld på huset ifall det sker i en stängd ugn. Med fungerande barnspärr (man måste trycka på nån knapp för att öppna luckan) så lär även våldsam explosion inte kunna sprida elände vidare.
Hur många/få dokumenterade fall finns det där märkesprodukter havererat farligt vid laddning? Jag skulle vara försiktigt med noname-junk, men är inte rädd för att låta en mobil eller dator från stor välkänd tillverkare sitta på laddning obevakat. Det kan väl dock vara bra att ha fungerande brandvarnare.