Advance Mechtronics/Dyna ADM1410 spindelproblem

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
maghen
Kontakt:

Advance Mechtronics/Dyna ADM1410 spindelproblem

Inlägg av maghen »

Hej!

Efter flera års relativt problemfritt bruk av min Storebro Combimill (viewtopic.php?t=28733&hilit=retrofit+st ... combi+mill) har jag skaffat en annan maskin. Jag ville ha skåp och verktygsväxlare och köpte en lätt defekt Advance Mechtronich (tidigare Dyna Mechtronics, tidigare Dyna Myte) ADM1410.

Det enda problemet med maskinen (förutom att förstå sig på styrsystemet) är att driften till spindeln inte är riktigt frisk.
Spindeln oscillerar och har svängningar. Vid referenskörning svajar den av och an innan den hittar referensen, och vid drift har den ett hårt ljud som inte är mekaniskt, utan snarare verkar bero på oscillationer i driften. Om varvtalet ökas över ca 3000 rpm löser servodriften ur och tänder en diod som indikerar överström. (styrsystemet tänder i sin tur en varning om låg spänning någonstans, men jag tror att det är ett sekundärt fel)

Servodriften är en Glentek SMA8115HP-0445-014A-1
Servomotorn till spindeln är en bosrtlös SEM HRS92G4, med encoder Tamagawa OIH35 med 2500 pulser per varv.

Hittills har jag kontrollmätt lindningarna i motorn och hittar 3 st stift i den fempoliga kontakten som har 1,3 ohm mellan varandra. Sedan har jag tittat närmare på Glentek-servodriften:

Den verkar matas av 150 VDC och har analog insignal 0-10V. Styr i sin tur motorn med "trapeziodal" AC.
Dioden som tänds vid högt varvtal indikerar att strömmen ut överstigit 20A i 3 sekunder. "Low speed electronic circuit breaker fault"
Servostyrningen har ett antal dip-switchar som är ställda enligt manualen, och ett antal små potentiometrar som justerar parametrar. All utom en har mätpunkter så att resistansen kan justeras till värden enligt manualen.
I manualen står tydligt att man inte ska justera pot nr. 4, då den ska vara fabriksinställd, och den har heller inga mätpunkter.

Jag har med spindeln igång trots detta provat att försiktigt justera pot. nr 4 och det gör ingen märkbar skillnad över huvud taget på ljud eller oscillationer.

Sammantaget tycker jag att Glentek servostyrningen är det mest misstänkta felet.

Någon som har några bra tips på hur jag bör gå vidare med felsökning? Ett alternativ är att byta ut servostyrningen, eller rent av både styrning och motor...