Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
ASEA

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ASEA »

Tror jem & fix håller på och säljer ut det system de säljer. Brukar ligga i utförsäljningskorgarna.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Glenn skrev: 8 december 2025, 10:24:20 Aha, jag fick för mej att det var för två, man ska läsa ordentligt..

Det var ju inte så farligt, men lite trist när man behöver 4 eller möjligen 8 som jag gör.
Jag skulle kunna tänka mig kanske 20st av liknande om de passar i biltemas skenor.
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

De Biltemaskenor jag köpte för ett år sedan har de smalaste slitsarna (bara 3.0mm) av samtliga jag provat, så det blir till att slipa ännu mer.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kompletterade med ett par gängsnitt från Biltema och
tyckte mig behöva lite ordning och reda. Efter att jag
snidat den här kom jag på att jag faktiskt skulle kunna ha
snitten nedstuckna stående och detta skulle jag kunna genomföra
genom att borra ur lister och kapa på mitten och sedan
fräsa ur spår i en skiva och limma listerna i. Får bli ett
framtida projekt.

Spåret under passar att skjuva in kloppan i.
GSH_000.jpg
GSH_001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Feffe79

Inlägg av Feffe79 »

Hej, helt ny här men tänkte dela med mig och fråga om hjälp i ett litet projekt. Jag har knåpat ihop en ”krets” för ljudaktiverade LED, de blinkar när mikrofonen känner av ljud. Projektet i sig är för att få till belysning synkat till ljud i ett cosplayprojekt. Det här är superbasic, inget arduino etc.

Har följt en guide och det är ganska straight forward och det funkar fint för 3-4 led med 9v batteri men jag vill pumpa upp det till 9st led och typ 12v batteri men jag är helnoob vad gäller komponenter, alltså transistorer, motstånd, kapacitorer etc.

Se mitt fantastiska diagram nedan hur kretsen ser ut. De LED i exempelbilden har inga inbyggda motstånd. Jag vill som sagt göra samma sak men med komponenter som passar för 12v men där har jag noll koll. LEDarna jg vill använda är 12v, 20mA forward och har ett inbyggt motstånd på 560ohm så jag kan säker skippa nåt av de i kretsen.
krets.png
Tacksam för svar ifall någon har koll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

RogerJoensson skrev: 16 november 2025, 21:22:54 Ett litet kort med PIC 16F17115 och en liten 0,49" GLCD/OLED skärm (min favoritskärm för tillfället)
Mellan korten sitter en uttagslist till att programmera PICen och när den inte programmeras till att ansluta strömförsörjning och två av in/utgångarna.
Hela paketet är 15x16x10mm
GLCD64x32PIC16F17115b.jpg
Programmeringsfråga: Finns det textgenerator i displayen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Feffe79 skrev: 10 december 2025, 21:15:42 Se mitt fantastiska diagram nedan hur kretsen ser ut. De LED i exempelbilden har inga inbyggda motstånd. Jag vill som sagt göra samma sak men med komponenter som passar för 12v men där har jag noll koll. LEDarna jg vill använda är 12v, 20mA forward och har ett inbyggt motstånd på 560ohm så jag kan säker skippa nåt av de i kretsen.

Tacksam för svar ifall någon har koll.
Har lysdioderna inget inbyggt motstånd (de sällan har), skulle du kunna sätta in ett motstånd på något kiloOhm och uppåt mellan lysdioderna och trissan BC547.

Välkommen in i värmen!
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

persika skrev: 11 december 2025, 03:03:02 Programmeringsfråga: Finns det textgenerator i displayen?
Nej, texten genereras i PIC-chippet. Det är pixelgrafik som skickas till skärmen. Testprogrammet har jag gjort i GC-BASIC/GCstudio som har bibliotek för textgenerering och grafik på div GLCD-displayer. Där genererade jag den hex-fil som jag laddade upp i PICen med Pickit2.

Det enkla testprogrammet ser ut så här:
#Chip 16F17115, 16
#Option Explicit
#include <glcd.h>

#DEFINE GLCD_TYPE GLCD_TYPE_SSD1306_64x32
#DEFINE GLCD_I2C_Address 0x78

// Define I2C Software settings
#DEFINE I2C_MODE Master
#DEFINE I2C_DATA PORTA.4
#DEFINE I2C_CLOCK PORTA.5
#DEFINE I2C_DISABLE_INTERRUPTS ON

// Optionally, you can reduce the I2C timings.
#DEFINE I2C_BIT_DELAY 0 us
#DEFINE I2C_CLOCK_DELAY 0 us
#DEFINE I2C_END_DELAY 0 us

//A0,A1,A2 - Gör dessa till ingångar. A0-Pin7, A1-Pin6, A2-Pin7 på 8-pin PIC16F17115.
DIR PortA.0 IN : DIR PortA.1 IN : DIR PortA.2 IN

GLCDPrint ( 0, 0, "InputA0-A2" ) // X,Y, Text
Do
GLCDPrint ( 0, 12, leftpad(str(ReadAD(ANA0)),3)) //Printa värdet vid X,Y, för AD-ingång A0
GLCDPrint ( 32, 12, leftpad(str(ReadAD(ANA1)),3)) //Printa värdet vid X,Y, för AD-ingång A1
GLCDPrint ( 0, 24, leftpad(str(ReadAD(ANA2)),3)) //Printa värdet vid X,Y, för AD-ingång A2
Loop
Skriv svar