Termometer till DS18B20
Re: Termometer till DS18B20
Sorry om jag är Captain Obvious, men svaret på frågan du inte ställde är att alla dessa finns väl för hobbyister och typ småserieproduktion som inte har enorma krav.
Re: Termometer till DS18B20
Hej,
Min PID är en MC901 så jag hade fel att det var en DS18B20, det är garanterat en PT100.
I meny'n ser jag "Pt" som är just PT100.
Jag minns inte om den är 2 eller 3 kablar,
Man kan använda andra givare oxå, typ K, J osv. jag gissar att dessa är thermocouplers/termoelement.
Är dessa termoelement att föredra mot PT100?
Testade i kokande vatten och den visar 98.2 grader. Det kan jag kanske kallibrera men jag oroar mig att den rör sig så mycket om jag lyfter proben upp ur vätskan och sedan ner.
Är detta en pålitlig PID?
Ska jag byta till Termoelement eller testa en annan PT100?
Någon som vet om den klarar 3-wire PT100? (edit: verkar som att det är OK med 3 trådar)
(edit)
PS
Testar i gryta något avsvalnad från kok:
Thermopro TP20 (båda prober): 60
PT100 på min MC901:52.6
Thermapen: 54.5
Typ K:54.5
Analog:55
Värmer till kok:
Thermopro TP20(båda prober): 101/102
PT100 på min MC901:97.3
Thermapen: 98
Typ K:98
Analog:99
Alla prober låg på ganska exakt samma ställe i en 3.5l gryta (som ett ormbo på botten).
Plattan avstängd innan jag kollade mätning och rörde runt lite i vattnet (så inte induktionen skulle störa).
Är detta en rimlig onogranhet? Dessa termometrar är ju inte direkt budget..
Jag har inte kalibrerat något vad jag kommer ihåg för jag vet inte vad som är rätt.. men om den analoga är rätt så ska jag ju inte laga rostbiff med Thermopro..
Jag har vid tidigare ölmäskande varit konfunderad när jag kollat med thermopro och dubbelkolat med Typ K. Skiljer 5.5 grader vilket är helt katastrofalt.
Hur kommer jag vidare?
Köpa ny PT100 (som jag använder i ölbrygg) och tro att det är proben som är dålig, eller köpa en typ K thermoelement till PID'en?
Jag behöver ca 1C pålitlighet i en probe som kan vara i en vörtgryta upp till 70 grader helst som kan styra min PID som styr elementen...
Min PID är en MC901 så jag hade fel att det var en DS18B20, det är garanterat en PT100.
I meny'n ser jag "Pt" som är just PT100.
Jag minns inte om den är 2 eller 3 kablar,
Man kan använda andra givare oxå, typ K, J osv. jag gissar att dessa är thermocouplers/termoelement.
Är dessa termoelement att föredra mot PT100?
Testade i kokande vatten och den visar 98.2 grader. Det kan jag kanske kallibrera men jag oroar mig att den rör sig så mycket om jag lyfter proben upp ur vätskan och sedan ner.
Är detta en pålitlig PID?
Ska jag byta till Termoelement eller testa en annan PT100?
Någon som vet om den klarar 3-wire PT100? (edit: verkar som att det är OK med 3 trådar)
(edit)
PS
Testar i gryta något avsvalnad från kok:
Thermopro TP20 (båda prober): 60
PT100 på min MC901:52.6
Thermapen: 54.5
Typ K:54.5
Analog:55
Värmer till kok:
Thermopro TP20(båda prober): 101/102
PT100 på min MC901:97.3
Thermapen: 98
Typ K:98
Analog:99
Alla prober låg på ganska exakt samma ställe i en 3.5l gryta (som ett ormbo på botten).
Plattan avstängd innan jag kollade mätning och rörde runt lite i vattnet (så inte induktionen skulle störa).
Är detta en rimlig onogranhet? Dessa termometrar är ju inte direkt budget..
Jag har inte kalibrerat något vad jag kommer ihåg för jag vet inte vad som är rätt.. men om den analoga är rätt så ska jag ju inte laga rostbiff med Thermopro..
Jag har vid tidigare ölmäskande varit konfunderad när jag kollat med thermopro och dubbelkolat med Typ K. Skiljer 5.5 grader vilket är helt katastrofalt.
Hur kommer jag vidare?
Köpa ny PT100 (som jag använder i ölbrygg) och tro att det är proben som är dålig, eller köpa en typ K thermoelement till PID'en?
Jag behöver ca 1C pålitlighet i en probe som kan vara i en vörtgryta upp till 70 grader helst som kan styra min PID som styr elementen...
-
Mindmapper
- Inlägg: 7220
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Termometer till DS18B20
Det som kan göra skillnaden i temperatur när du flyttar proben är om den ligger på samma sätt/ställe som förut. Du säger att prober låg på botten av grytan. Om den ena gången ligger mot metallbotten och nästa gång inte får riktig kontakt på samma sätt har du inte lika dan avläsning. Vill du mäta temperaturen så noga som möjligt ska proben inte ligga på botten. Jag skulle försöka få den en 10 - 15 cm från ytan på vörten och en skaplig bit från kanten, och på samma ställe varje gång. Då får du bra repeterbarhet.
Ett annat problemet som skulle kunna vara möjligt är en dålig kontakt någonstans i tempproben. En PT 100 behöver inte så många tiondels ohms skillnad i en dålig kontakt för att det ska ge skillnad i temperaturen. Nu behöver du egentligen inte så exakt temperatur när du kokar mäsk. Jag har kokat rätt mycket öl över åren och några grader hit och dit spelar egentligen inte så stor roll. Förut kokade jag BIAB på spisen. Sedan flera år tillbaka har jag ett bryggverk. Visst har jag bättre repeterbarhet nu än när jag kokade BIAB. Men jag har kört lite fel på inställningarna några gånger och har inte upptäckt några större skillnader. Det finns andra saker som ger större skillnader i smak än lite temperaturändringar. Detta har mikrobryggerier större problem med än någon grads tempskillnad. Nu tror jag ändå inte att mikrobryggerierna har någon större avvikelse när det gäller temperatur vid deras bryggningar. Då kan man dra slutsatsen att det är andra faktorer som gör deras skillnad i kvalitet. Jag har pratat med en del mikrobryggare och de säger att problemet ligger i att få de inblandade att göra likadant. Temperaturen i deras system sköter systemen och deras tempprober är fixerade på samma ställen varje kok.
Jag har svårt att tro att det är PID'en som ställer till det.
Jag skulle definitivt köpa och använda en PT100 treledare. Ska du ha bra nogrannhet så får du inte det med en tvåledar inkopplad PT100. Tvåledarinkoppling duger, men merkostnaden är inte stor för att få en bättre nogrannhet. Med en treledarkoppling kan du möjligen komma ner mot 0,1 grad. Du har mycket större skillnad beroende på var du placerar proben.
TC typ K är sämre än en PT100 vid dessa temperaturer. Vid högre temperaturer skulle jag kanske överväga att välja ett termoelement. Nu är inte mäsken så aggresiv så att termoelement får någon accelererad åldring av den. Termoelement åldras mera än en PT100. Fördelen med TC är i detta fall deras tunnare ledningar.
Ett annat problemet som skulle kunna vara möjligt är en dålig kontakt någonstans i tempproben. En PT 100 behöver inte så många tiondels ohms skillnad i en dålig kontakt för att det ska ge skillnad i temperaturen. Nu behöver du egentligen inte så exakt temperatur när du kokar mäsk. Jag har kokat rätt mycket öl över åren och några grader hit och dit spelar egentligen inte så stor roll. Förut kokade jag BIAB på spisen. Sedan flera år tillbaka har jag ett bryggverk. Visst har jag bättre repeterbarhet nu än när jag kokade BIAB. Men jag har kört lite fel på inställningarna några gånger och har inte upptäckt några större skillnader. Det finns andra saker som ger större skillnader i smak än lite temperaturändringar. Detta har mikrobryggerier större problem med än någon grads tempskillnad. Nu tror jag ändå inte att mikrobryggerierna har någon större avvikelse när det gäller temperatur vid deras bryggningar. Då kan man dra slutsatsen att det är andra faktorer som gör deras skillnad i kvalitet. Jag har pratat med en del mikrobryggare och de säger att problemet ligger i att få de inblandade att göra likadant. Temperaturen i deras system sköter systemen och deras tempprober är fixerade på samma ställen varje kok.
Jag har svårt att tro att det är PID'en som ställer till det.
Jag skulle definitivt köpa och använda en PT100 treledare. Ska du ha bra nogrannhet så får du inte det med en tvåledar inkopplad PT100. Tvåledarinkoppling duger, men merkostnaden är inte stor för att få en bättre nogrannhet. Med en treledarkoppling kan du möjligen komma ner mot 0,1 grad. Du har mycket större skillnad beroende på var du placerar proben.
TC typ K är sämre än en PT100 vid dessa temperaturer. Vid högre temperaturer skulle jag kanske överväga att välja ett termoelement. Nu är inte mäsken så aggresiv så att termoelement får någon accelererad åldring av den. Termoelement åldras mera än en PT100. Fördelen med TC är i detta fall deras tunnare ledningar.
Re: Termometer till DS18B20
Hej och tack för input.
Jag tror jag har ganska bra koll i grytan, jag har att flytlock med ett hål för proben i mitten och en markering på 15cm djup ner i vatten/vört.
Ibland inbillar jag mig att det kan kanske vara glappkontakt innen i PT100 proben, läste att dom är känsliga.
I mitt test som inte var så vetenskapligt utfört ser jag tydlig skillnad mellan olika termometrar.
Jag för göra om experimentet som du säger i bryggrytan och ha alla probar ihop men buntband 15cm under ytan och testa igen och notera.
Sen får jag ta PT100 och lyfta / sänka / skaka och se om det är något glapp.
Jag beställer en 3-wire PT100 oavsett. Köpte en sådanhär oxå som rekommenderades tidigare i tråden: https://www.styrahem.se/p/3813/sonoff-t ... ocQAvD_BwE
Jag är lite tveksam till den då jag läste att uppdateringsintervall är 5 minuter
Någon som vet? - jag har inte öppnat den ännu..
Jag tror jag har ganska bra koll i grytan, jag har att flytlock med ett hål för proben i mitten och en markering på 15cm djup ner i vatten/vört.
Ibland inbillar jag mig att det kan kanske vara glappkontakt innen i PT100 proben, läste att dom är känsliga.
I mitt test som inte var så vetenskapligt utfört ser jag tydlig skillnad mellan olika termometrar.
Jag för göra om experimentet som du säger i bryggrytan och ha alla probar ihop men buntband 15cm under ytan och testa igen och notera.
Sen får jag ta PT100 och lyfta / sänka / skaka och se om det är något glapp.
Jag beställer en 3-wire PT100 oavsett. Köpte en sådanhär oxå som rekommenderades tidigare i tråden: https://www.styrahem.se/p/3813/sonoff-t ... ocQAvD_BwE
Jag är lite tveksam till den då jag läste att uppdateringsintervall är 5 minuter
Någon som vet? - jag har inte öppnat den ännu..
Re: Termometer till DS18B20
Displayen uppdateras varje 5:e sekund och Home Assistant uppdateras via ZigBee var 30:e sekund. Har inte kollat om HA uppdateringen går att snabba på.
Re: Termometer till DS18B20
Okey,
Jag såg någon på youtube som sa 5 min och ville tweaka det med mqtt. 30s borde funka för mitt bryggbehov.
Jag har ZHA men funderar på att migrera mina (en hadfull) device till mqtt för just denna enhet kunde ha offset justerat men inte med ZHA-integrationen.
Köpte en Sonoff dongle max för jag ville testa matter/thread från IKEA men ändrat mig och har nog den till zigbee2mqtt och när allt är flyttat så fimpar jag ZHA och flashar sonoff dongle e till matter/thread.
Sorry: OT..
Jag såg någon på youtube som sa 5 min och ville tweaka det med mqtt. 30s borde funka för mitt bryggbehov.
Jag har ZHA men funderar på att migrera mina (en hadfull) device till mqtt för just denna enhet kunde ha offset justerat men inte med ZHA-integrationen.
Köpte en Sonoff dongle max för jag ville testa matter/thread från IKEA men ändrat mig och har nog den till zigbee2mqtt och när allt är flyttat så fimpar jag ZHA och flashar sonoff dongle e till matter/thread.
Sorry: OT..
-
Mindmapper
- Inlägg: 7220
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Termometer till DS18B20
Använder du PID'en för regleringen av temperaturen reagerar den snabbare än de andra systemen. Naturligtvis förutsatt att du ställt in parametrarna på rätt sätt. Koket är ju en ganska långsam process så temperaturen ändras inte så snabbt. Det du ser på de andra systemen blir väl mera en konfirmation av att PID'en sköter sitt.
Är det 30 s på samplingarna på det övervakande systemet kan det ju möjligen bli att du missar en snabb liten självsvängning i processen. Även om du missar den självsvängningen med det övervakande systemet bör du se det på PID'en. Kör du med ON/OFF dvs SSR så får du en liten variation i ärvärdet pga av det. Den kommer du inte ifrån och den bör vara så liten att det inte stör resultatet av kokningen. Den självsvängning jag talar om bör vara större och beror isåfall på felaktiga parameterinställnigar.
Provkoka några gånger med vatten så ser du ju att systemen sköter sig, och att du har ställt in parametrarna på PID'en så bra som möjligt.
Är det 30 s på samplingarna på det övervakande systemet kan det ju möjligen bli att du missar en snabb liten självsvängning i processen. Även om du missar den självsvängningen med det övervakande systemet bör du se det på PID'en. Kör du med ON/OFF dvs SSR så får du en liten variation i ärvärdet pga av det. Den kommer du inte ifrån och den bör vara så liten att det inte stör resultatet av kokningen. Den självsvängning jag talar om bör vara större och beror isåfall på felaktiga parameterinställnigar.
Provkoka några gånger med vatten så ser du ju att systemen sköter sig, och att du har ställt in parametrarna på PID'en så bra som möjligt.
Re: Termometer till DS18B20
30 sekunder borde fungera som övervakning utan problem,steffo100 skrev: ↑10 december 2025, 17:58:21 Okey,
Jag såg någon på youtube som sa 5 min och ville tweaka det med mqtt. 30s borde funka för mitt bryggbehov.
Jag har ZHA men funderar på att migrera mina (en hadfull) device till mqtt för just denna enhet kunde ha offset justerat men inte med ZHA-integrationen.
Köpte en Sonoff dongle max för jag ville testa matter/thread från IKEA men ändrat mig och har nog den till zigbee2mqtt och när allt är flyttat så fimpar jag ZHA och flashar sonoff dongle e till matter/thread.
Sorry: OT..
Offset fixar du ju lätt med en template sensor så varför gå över till MQTT om ZHA fungerar till det du vill ha. Håller mig nog till ZigBee ett tag till tills Matter är riktigt etablerat.
Kollade lite på Sonoff'en och inställningar för att ändra uppdateringsfrekvensen finns även i ZHA men eftersom det är en batteridriven mätare som sover mesta tiden brukar dom inte gå att ställa om pga batteritiden kommer att försämras betydligt.
Förresten, kör du regulatorn i ON/OFF eller PID regulering? Och isåfall PID, har du kört självlärning eller har du provat dig fram?
Offset exempel:
Kod: Markera allt
template:
- sensor:
- name: "Temperatur med -10C offset"
unit_of_measurement: "°C"
state: >
{{ (states('sensor.temp_a') | float(0)) - 10 }}Re: Termometer till DS18B20
Hej,
PID'en är kopplad till 2 SSR-relä så den är On/off och jag har kört med självinlärning, jag var (är) av tanken att det ska vara bra nog.
SSR-reläna är kopplade till 2st 2.4kW värmeelement.
På min "brygglåda" har jag en strömställare och kan jag koppla över elementen från SSR till 240V AC SCR-regulatorer så jag kan styra det rullande koket "manuellt".
Kan även med SCR ha elementen på X watt underhållsvärme under mäskningen men det behövs inte då grytan är mycet bra isolerad.
Tanken är att värma strikevatten till 65 grader + det som malten kyler (det får beersmith räkna ut men brykar hamna på 67-68 grader).
Sedan använder jag PID'ens PT100 att hålla koll på temp under 90min mäskning (alltså PIDen som termometer med elementen avstängda) Det är har jag tänkte komplettera med den nya Zigbeen eller annat dränkbart...
Sätta ihop probarna med buntband. Jag kan hissa dom enkelt upp/ner i centrum av tunnan under mäsktiden men inte åt sidorna utan att lyfta locket, men vört borde inte skicka sig hosisontellt eller hur.
Jag ska dra igång grytan med 50l vatten under dagen och ta lite olika värde med de olika mätarna jag har och sedan plåga PT100 lite ifall den är kass.
Ang Zigbeen så testade jag din template på en annan givare och det funkar toppen!
Och visst batteri-givare sover ju men jag trodde temp-skillnad triggade en uppdatering, men du menar att dom djupsover men en väckarklocka så om temp går från 10-90 grader på 3 minuter så vaknar den inte och det går inte att väcka den?
Som sagt har jag inte öppnat den så kan inte logga uppdateringssfrekvenser.. ifall jag ska skicka tillbaka.. snål som jag är.. men kommer nog inte kunna låta bli.. den kan vara bra för surdegsbak oxå.. eller frysboxen när man är på semester.. tänker jag..
+ Ang ZHA o MQTT så såg jag att det är hardcore att använda MQTT och att man som regel får tillgång till mer parametrar skulle vara en anldning (i detta fall offset men template är OK). Eftersom jag köpte en ny dongel Sonoff MAX pga "vill ha" så kan jag ju sätta upp den MQTT och migrera, sen flasha Dongle E till Matter/Thread att leka med då jag råkade köpa lite IKEA-grejer som sagt.
Min känsla är mer liknande den finansiella termen FOMO tyvärr
++
Jag håller på att glömma att ursprungsproblemet är att mina ganska bra termometrar notoriskt skijer 4-5 grader... så "vem ska man litea på" som Hoola Bandoola sa..
PID'en är kopplad till 2 SSR-relä så den är On/off och jag har kört med självinlärning, jag var (är) av tanken att det ska vara bra nog.
SSR-reläna är kopplade till 2st 2.4kW värmeelement.
På min "brygglåda" har jag en strömställare och kan jag koppla över elementen från SSR till 240V AC SCR-regulatorer så jag kan styra det rullande koket "manuellt".
Kan även med SCR ha elementen på X watt underhållsvärme under mäskningen men det behövs inte då grytan är mycet bra isolerad.
Tanken är att värma strikevatten till 65 grader + det som malten kyler (det får beersmith räkna ut men brykar hamna på 67-68 grader).
Sedan använder jag PID'ens PT100 att hålla koll på temp under 90min mäskning (alltså PIDen som termometer med elementen avstängda) Det är har jag tänkte komplettera med den nya Zigbeen eller annat dränkbart...
Sätta ihop probarna med buntband. Jag kan hissa dom enkelt upp/ner i centrum av tunnan under mäsktiden men inte åt sidorna utan att lyfta locket, men vört borde inte skicka sig hosisontellt eller hur.
Jag ska dra igång grytan med 50l vatten under dagen och ta lite olika värde med de olika mätarna jag har och sedan plåga PT100 lite ifall den är kass.
Ang Zigbeen så testade jag din template på en annan givare och det funkar toppen!
Och visst batteri-givare sover ju men jag trodde temp-skillnad triggade en uppdatering, men du menar att dom djupsover men en väckarklocka så om temp går från 10-90 grader på 3 minuter så vaknar den inte och det går inte att väcka den?
Som sagt har jag inte öppnat den så kan inte logga uppdateringssfrekvenser.. ifall jag ska skicka tillbaka.. snål som jag är.. men kommer nog inte kunna låta bli.. den kan vara bra för surdegsbak oxå.. eller frysboxen när man är på semester.. tänker jag..
+ Ang ZHA o MQTT så såg jag att det är hardcore att använda MQTT och att man som regel får tillgång till mer parametrar skulle vara en anldning (i detta fall offset men template är OK). Eftersom jag köpte en ny dongel Sonoff MAX pga "vill ha" så kan jag ju sätta upp den MQTT och migrera, sen flasha Dongle E till Matter/Thread att leka med då jag råkade köpa lite IKEA-grejer som sagt.
Min känsla är mer liknande den finansiella termen FOMO tyvärr
++
Jag håller på att glömma att ursprungsproblemet är att mina ganska bra termometrar notoriskt skijer 4-5 grader... så "vem ska man litea på" som Hoola Bandoola sa..
Re: Termometer till DS18B20
OK, i grova drag så det jag kallar On/Off-reglering slår ”på/av” vid börvärdet, och över/undersvängningen bestäms av systemets tröghet.
PID-reglering slutar värma innan man når börvärdet och slår på värmen innan temperaturen hunnit sjunka för långt. Syftet är att hålla ärvärdeskurvan så rak och stabil som möjligt.
Självlärningen provar sig fram tills regulatorn hittar bra inställningar för PID-reglering.
"Givaren" är nog vaken åtminstånde var 5 sekund för att uppdatera displayen (troligtvis är den nog vaken hela tiden) men om då värdet ändrats tillräckligt var 30 sekund vaknar radiodelen
och sänder en uppdatering via ZigBee, det är ju det som tar mest på batteriet.
Ska du använda SonOff'en i vätska under lång tid bör du nog krympa på en extra krympslang med lim i över den befintliga krympslangen och se till att den nya slangen överlappar med någon centimeter,
den ska ju vara OK att använda i vätska men skadar inte att förstärka skarven lite.
Jaha du, Hoola Bandoola har ju en bra fråga.
Det jag lärt mig ang tempmätning som industrielektriker på en fabrik som tillverkade bromsband som vid tillverkning kräver bra tempstyrning är att det är inte lätt att mäta rätt alla gånger.
Vi hade där en testutrustning bestående av isolerad stålplatta som värmdes med en dyr regulator med ett snabbt termoelement just under ytan så mätpunkten för regulatorn var så nära ytan som möjligt.
Den användes för att kalibrera/justera andra anliggningsgivare och hela testutrustningen kontrollerades av certifierade tekniker med deras utrustning.
Det man kan göra hemma för att kalibrera/justera givare/mätare är att skapa några mätpunkter, tog AI till hjälp att formulera det enklaste sättet i hem-miljö.
Punkt 1 – Isvatten vid 0 grader (den bästa kalibreringspunkten)
Det här är den enda perfekt definierade temperaturpunkten man kan skapa hemma.
Så gör man rätt
Ta vanlig is, gärna krossad.
Fyll ett glas eller en mugg med krossad is.
Häll i lite vatten så att isen nästan flyter men fortfarande dominerar.
Rör om kraftigt tills hela blandningen är homogen.
Se till att sensorn är:
helt nedsänkt
inte vid glasets botten eller vägg (de kan vara varmare)
Vänta tills värdet stabiliseras.
Resultat
Temperaturen är 0.00 grader C, oavsett omgivning, om du har en äkta is–vatten-blandning.
Detta är lika bra som en laboratoriereferens för kontroll av givare.
Punkt 2 – Kokande vatten (≈100 grader)
Denna punkt är också användbar, men har fler variabler.
Så gör man rätt
Använd rent vatten.
Koka kraftigt så att bubblor stiger kontinuerligt.
Placera sensorn:
i den bubblande vätskan
inte i ångan
inte mot kastrullens väggar
Låt temperaturen stabiliseras.
Viktigt: Kokpunkten är inte alltid 100 grader
Kokpunkten beror på lufttrycket:
Vid havsnivå och normalt tryck: 100 grader.
Vid t.ex. 500 meters höjd: ungefär 98 grader.
Lågt lufttryck (stormväder): kokpunkt sjunker.
Det går att räkna ut om man vill vara noggrann, men normalt räcker det att veta att kokpunkten kan variera ±1–2 grader.
PID-reglering slutar värma innan man når börvärdet och slår på värmen innan temperaturen hunnit sjunka för långt. Syftet är att hålla ärvärdeskurvan så rak och stabil som möjligt.
Självlärningen provar sig fram tills regulatorn hittar bra inställningar för PID-reglering.
"Givaren" är nog vaken åtminstånde var 5 sekund för att uppdatera displayen (troligtvis är den nog vaken hela tiden) men om då värdet ändrats tillräckligt var 30 sekund vaknar radiodelen
och sänder en uppdatering via ZigBee, det är ju det som tar mest på batteriet.
Ska du använda SonOff'en i vätska under lång tid bör du nog krympa på en extra krympslang med lim i över den befintliga krympslangen och se till att den nya slangen överlappar med någon centimeter,
den ska ju vara OK att använda i vätska men skadar inte att förstärka skarven lite.
Jaha du, Hoola Bandoola har ju en bra fråga.
Det jag lärt mig ang tempmätning som industrielektriker på en fabrik som tillverkade bromsband som vid tillverkning kräver bra tempstyrning är att det är inte lätt att mäta rätt alla gånger.
Vi hade där en testutrustning bestående av isolerad stålplatta som värmdes med en dyr regulator med ett snabbt termoelement just under ytan så mätpunkten för regulatorn var så nära ytan som möjligt.
Den användes för att kalibrera/justera andra anliggningsgivare och hela testutrustningen kontrollerades av certifierade tekniker med deras utrustning.
Det man kan göra hemma för att kalibrera/justera givare/mätare är att skapa några mätpunkter, tog AI till hjälp att formulera det enklaste sättet i hem-miljö.
Punkt 1 – Isvatten vid 0 grader (den bästa kalibreringspunkten)
Det här är den enda perfekt definierade temperaturpunkten man kan skapa hemma.
Så gör man rätt
Ta vanlig is, gärna krossad.
Fyll ett glas eller en mugg med krossad is.
Häll i lite vatten så att isen nästan flyter men fortfarande dominerar.
Rör om kraftigt tills hela blandningen är homogen.
Se till att sensorn är:
helt nedsänkt
inte vid glasets botten eller vägg (de kan vara varmare)
Vänta tills värdet stabiliseras.
Resultat
Temperaturen är 0.00 grader C, oavsett omgivning, om du har en äkta is–vatten-blandning.
Detta är lika bra som en laboratoriereferens för kontroll av givare.
Punkt 2 – Kokande vatten (≈100 grader)
Denna punkt är också användbar, men har fler variabler.
Så gör man rätt
Använd rent vatten.
Koka kraftigt så att bubblor stiger kontinuerligt.
Placera sensorn:
i den bubblande vätskan
inte i ångan
inte mot kastrullens väggar
Låt temperaturen stabiliseras.
Viktigt: Kokpunkten är inte alltid 100 grader
Kokpunkten beror på lufttrycket:
Vid havsnivå och normalt tryck: 100 grader.
Vid t.ex. 500 meters höjd: ungefär 98 grader.
Lågt lufttryck (stormväder): kokpunkt sjunker.
Det går att räkna ut om man vill vara noggrann, men normalt räcker det att veta att kokpunkten kan variera ±1–2 grader.
Re: Termometer till DS18B20
Jag hör SSD's kicka in och stabilisera kurvan så jag tror det funkar.
PID'en verkar helt OK men just temperaturer verkar opålitligt.
Jag testade precis att lägga alla lediga proper i en torr handduk i en plastlåda och se vad som händer..

Verkar som att Thermopro som jag litat på är off...
Givare i torr låda i plastlåda (inge luftbrus)
Nexa probe 433Mhz: 21.8
Zigbee SONOFF SNZB-02LD: 20,6
Thermapen ONE: 21.0
Thermopro (2 sensors): 36, 29
TM-902C Type K.: 21.0
Analog: 21.1

PID'en verkar helt OK men just temperaturer verkar opålitligt.
Jag testade precis att lägga alla lediga proper i en torr handduk i en plastlåda och se vad som händer..

Verkar som att Thermopro som jag litat på är off...
Givare i torr låda i plastlåda (inge luftbrus)
Nexa probe 433Mhz: 21.8
Zigbee SONOFF SNZB-02LD: 20,6
Thermapen ONE: 21.0
Thermopro (2 sensors): 36, 29
TM-902C Type K.: 21.0
Analog: 21.1

Re: Termometer till DS18B20
Hej,
Testat lite till och när alla prober är stabila och orörda funkar det bra, men när jag drar lite i PT100 (lyfter i och ur) kan den hamna med en off-set på 4-5 grader.
Någon gång pep den iväg till 210 grader men blev sedan "normal".
Jag ser att det är en 4-tråds PT100 men jag har bara 3-tråd i MC901 så jag köpte en ny probe https://www.amazon.se/dp/B088V786HZ?ref ... title&th=1
Innan jag monterar den, ska jag krympa på en bit krympslang med lim över skarven tycker ni?
Jag gjorde så pga tips på min SNZB.probe..
Testat lite till och när alla prober är stabila och orörda funkar det bra, men när jag drar lite i PT100 (lyfter i och ur) kan den hamna med en off-set på 4-5 grader.
Någon gång pep den iväg till 210 grader men blev sedan "normal".
Jag ser att det är en 4-tråds PT100 men jag har bara 3-tråd i MC901 så jag köpte en ny probe https://www.amazon.se/dp/B088V786HZ?ref ... title&th=1
Innan jag monterar den, ska jag krympa på en bit krympslang med lim över skarven tycker ni?
Jag gjorde så pga tips på min SNZB.probe..
Re: Termometer till DS18B20
En 3-tråds PT100 och en 4-tråds PT100 är i grunden inte kompatibla med varandra, eftersom de är byggda för olika mätprinciper. Ett instrument som är konstruerat för 3-tråds kabelkompensering förutsätter en intern koppling i givaren som helt enkelt inte finns i en 4-tråds PT100.
Därför är det inte särskilt förvånande att man kan få:
stabila värden ibland
offset på flera grader när man rör givaren
extrema toppar
Det är ett förväntat beteende när fel givartyp används, oavsett exakt hur den är ansluten.
Mitt råd är därför:
vänta tills den nya riktiga 3-tråds PT100-givaren har kommit
koppla in den enligt instrumentets specifikation
gör samma stabilitetstest igen
Med tanke på att den nya PT100-givaren verkar ha krympslang i övergången mellan metallhylsan och kabeln, så skadar det inte att förstärka den ytterligare. Det kan ge extra dragavlastning och stabilitet,
vilket minimerar risken för mekaniska glapp i framtiden. En robust skarv är alltid en fördel för stabil mätning.
Därför är det inte särskilt förvånande att man kan få:
stabila värden ibland
offset på flera grader när man rör givaren
extrema toppar
Det är ett förväntat beteende när fel givartyp används, oavsett exakt hur den är ansluten.
Mitt råd är därför:
vänta tills den nya riktiga 3-tråds PT100-givaren har kommit
koppla in den enligt instrumentets specifikation
gör samma stabilitetstest igen
Med tanke på att den nya PT100-givaren verkar ha krympslang i övergången mellan metallhylsan och kabeln, så skadar det inte att förstärka den ytterligare. Det kan ge extra dragavlastning och stabilitet,
vilket minimerar risken för mekaniska glapp i framtiden. En robust skarv är alltid en fördel för stabil mätning.
