Det har gått troll i lödandet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Det har gått troll i lödandet

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, jag kört mässings ull tidigare, då blir det det sedan också, :tumupp:
Däremot investerade jag i salmiak till den gamla med kopparspets.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Mizzarrogh skrev: 6 december 2025, 23:31:03 Jag har en hjärnsläpp fråga, skall man eller skall man inte använda salmiaksten till en modern lödspets?
Salmiaksten använde man oftast till större lödkolvar med ren kopparspets. och lödvatten bestod av släckt saltsyra, mycket effektivt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ah, nu kommer jag ihåg! Man fick ha en liten pensel med syra först som gnagde bort oxidskiktet. :)
Vi använde det i skolan på tiden det begav sig.

Detta används tror jag fortfarande till vissa plåtslagararbeten och liknande.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, så länge man inte använder det till elektronik så.

Jag har en flaska lödvatten som jag använde när jag lödde ihop stålplåt för länge länge sedan, efter nån månad var det extremt rostigt precis där jag hade penslat på lödvatten.

..Jag borde nog ha sköljt rent ordentligt efter min lödning..
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag använder ofta en fluss som är hård, kommer i en rund metallask och jag doppar lödkolven i den. Det är väl inte världens bästa fluss, det är väl gammaldags rosinfluss, men jag tycker den funkar helt OK.

Har också en flytande rosinfluss som funkar väldigt bra, fast en gång råkade jag spilla flaskan, den risken löper man inte med den hårda flussen. Den flytande upplevde jag som effektivare dock. Kunde pensla den på kopparflätor också för ökad effektivitet.

Fördelen med denna fluss är den behöver inte tvättas bort.

Jag tror inte detta hjälper TS dock, jag tror det är något med lodet på kortet, jag har stött på liknande förut.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag köpte flytande av någon härinne för länge sedan så det är det jag använt till finelektronik, tror det är samma som det Elfa sålde på literflaskor som vi delade upp mellan tio personer, jag använder också kolofoinium harts (ett slags kåda, typ samma som till fiolstråkar och som man spelade hartsfiol med när man var liten, står att det för lödning har tillsatser men jag har in hittat vad, kanske någonting som skall motsvara lödfett i så fall (det är dock viktigt att man inte får fett eller olja såsom en massa feta fingeravtryck, etc på lödpunkten innan dock för då går det ofta åt skogen sedan såtillvida att resultatet inte blir riktigt bra, elektronik verkar dock mindre känsligt för detta än VVS grejer, läder man tryckrör är ju fan framme bara man råkar ta en gång för mycket på den putsade ytan... Men det är en bra regel att hålla lödpunkterna kliniskt rena))

Kolofonium kan man lösa i sprit till ca 25% lösning.
(Jag köpte ett kilo kolofonium förut, kan tänka mig att dela på den om någon mer härinne behöver, men det var inte så dyrt, en liten ask kostar typ 15-20:- från Tyskland om man ändå vill beställa annat. Tror elektrokit, Conrad, mfl har i sverige också på större burkar annars, har inte testat det från Kina men tror det är rätt likvärdigt, de brukar ha på aliexpress ibland för någon tia på superdeals och liknande så att man får gratis frakt. Jag köpte lödfläta där för för 8:- kunde vara värt att testa i allafall... Tenn därifrån verkar vara väldigt enkel kvalitet 60/40 blyblandat sprängfyllt med resin så att det skall se ut som att det är mycket tenn i det, men det kostar ju åas nästan inget heller jämfört med dyrare märken, har fått hem rullarna jag tänkte testa men har inte hunnit prova dem ännu... )
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hartsbaserat fluss funkar ju, men varför använda det idag när det finns modernare saker ?

Själv har jag en literflaska med multicore-fluss hemma som skulle destrueras för att den saknade korrekta varningspiktogram, dom var orange men ska vara vita nu, därför måste produkten kasseras, därför bor den numera hemma hos mej då jag helt saknar regler för vilak piktogram mina kemikalier behöver :)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag tycker väl tvärtom, varför använda mera avancerade saker om det gamla funkar bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hartsbaserat fluss "måste" ju avlägsnas efteråt, även om jag vet att det är inaktivt i fast form, medans nocleanfluss inte behöver tas bort.. även om man gärna gör det ändå.

Modernt fluss ryker dessutom mycket mindre.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det var billigt och jag skall mest ha detdär till enklare saker. Det kändes bara inte riktigt motiverat att köpa just nu. :D
Jo, det finns bättre fluss idag om man lägger på några kronor men åas en kvartsliter av det räcker ju väldigt länge oavsett typ. Jo, visst är nya typer också mycket trevligare att jobba med.
Vill dock helst slippa fluss som har begränsad hållbarhet.

Jag vet inte om det är en åldersfråga detdär med folk som mig som fortfarande envisas med kåda och syrapensel... :)
Jag inbillar mig bara att det är en naturprodukt som skapas av och återgår till naturen.
Skriv svar