Välja kabel till stereon...
- Mizzarrogh
Välja kabel till stereon...
Jag sitter och funderar över en grej här, jag behöver en RCA kabel mellan en receiver och ett "HiFi" slutsteg när jag läser folks åsikter så säger en del att basen blir platt i vissa kablar, jag tolkar detta som att diametern på kopparens ytterhölje är för liten.
Alternativ ett färdigt kablage i mellanprisklassen.
Alternativ två bygge eget med 4mm2 "högtalarkabel" och en RCA breakout kontakt i var ände.
Blir inte lika snyggt men man vet vad det är i det.
(fast när jag tar isär färdiga kablar såg de helt ok ut inuti)
Men, jag misstänker att det inte är själva kabeln som spökar här utan någonting annat, men vad gör att vissa säger sig uppleva denna skillnad när man lyssnar?
Vad säger ni?
Alternativ två bygge eget med 4mm2 "högtalarkabel" och en RCA breakout kontakt i var ände.
Men, jag misstänker att det inte är själva kabeln som spökar här utan någonting annat, men vad gör att vissa säger sig uppleva denna skillnad när man lyssnar?
Vad säger ni?
- Mizzarrogh
Re: Välja kabel till stereon...
Jo, det var typ samma som jag beställde från kina till högtalarkablarna förut (annat namn på kontakterna men i övrigt såg de identiska ut när jag packade upp dem i morse).
- Mizzarrogh
Färdig kostar typ 45:- Lyxigare utförande kring 2-300:- om man vill ha mer bling på den men typ samma innehåll.
Skall man beställa kontakter och extra kabel så kostar det ungefär samma summa beroende på vad man väljer. Så detta kvittar nog.
Skall man beställa kontakter och extra kabel så kostar det ungefär samma summa beroende på vad man väljer. Så detta kvittar nog.
Tillverka en egen kabel!
Ta några hyggliga RCA kontakter och använd RG 58 som du kanske har liggande någonstans.
Vill minnas att detta rekommenderades av LTS för många år sedan.
Annars kan du kanske slå till på ett par slika :https://www.audioperformance.se/product ... eaEALw_wcB
Med det priset MÅSTE dom ju vara bra?
Ta några hyggliga RCA kontakter och använd RG 58 som du kanske har liggande någonstans.
Vill minnas att detta rekommenderades av LTS för många år sedan.
Annars kan du kanske slå till på ett par slika :https://www.audioperformance.se/product ... eaEALw_wcB
- Mizzarrogh
Tackar!
RG 58 är nog faktiskt exakt vad vi söker här!
Attans! Jag som just tänkte slå till på dendär...
RG 58 är nog faktiskt exakt vad vi söker här!
Attans! Jag som just tänkte slå till på dendär...
Ber så mycket om ursäkt om jag ställde till det i beslutsprocessen 
- Mizzarrogh
Ingen fara jag hittade ändå inte golvstöd för den med rätt gummiblandning. 
Beklagar..
Minnet spelade mig ett spratt.
RG 62 var det nog jag for efter..
https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... 1/#page=82
Minnet spelade mig ett spratt.
RG 62 var det nog jag for efter..
https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... 1/#page=82
- Mizzarrogh
Tackar! Det måste jag nog däremot beställa hem, men lär nog behöva bygga fler kablar ändå... 
det där är ju ofattbart, vem köper sådant?Garmen skrev: ↑4 december 2025, 14:22:52 Annars kan du kanske slå till på ett par slika :https://www.audioperformance.se/product ... eaEALw_wcB
Prova billigast möjliga kabel som håller dräglig mekanisk kvalitet. Den enda verklighetsförankrade skillnad i ljudkvalitet som kan uppstå vid rimlig kabellängd är att det läcker in nätbrum om skärmen är allt för usel. I synnerhet då det gäller basförstärkare. Allt annat är blaj vad gäller ljudkvalitet. CCA snik-kabel bör undvikas av den enkla anledningen att den bryts av förfärande fort.
Köp en färdig RCA kabel på kjell ( eller vad du har närmast) Dra den fritt från 220 ledningar så blir det bra.Mizzarrogh skrev: ↑4 december 2025, 14:05:25 Jag sitter och funderar över en grej här, jag behöver en RCA kabel mellan en receiver och ett "HiFi" slutsteg när jag läser folks åsikter så säger en del att basen blir platt i vissa kablar, jag tolkar detta som att diametern på kopparens ytterhölje är för liten.
Vad säger ni?
- Mizzarrogh
Tackar, alla! Jo, jag kom till samma slutsats att skärmen är dålig när jag tittade närmare på hur den jag tittade på tidigare verkade vara gjord.
Håller på att rota efter RG62, men tänkte försöka undvika kabel med stålkärna.
(överför ljud gör den nog lika bra men stålkärna brukar gå av och har ju dessutom onödigt högt motstånd, spelar knappast någon roll här men denna kommer man att böja och flytta runt ganska mycket så jag vill helst ha spunnen kärna utan stål på den, men jag vet att det finns... ).
Håller på att rota efter RG62, men tänkte försöka undvika kabel med stålkärna.
(överför ljud gör den nog lika bra men stålkärna brukar gå av och har ju dessutom onödigt högt motstånd, spelar knappast någon roll här men denna kommer man att böja och flytta runt ganska mycket så jag vill helst ha spunnen kärna utan stål på den, men jag vet att det finns... ).
- Mizzarrogh