Parkeringsbolagens lapplisor existerar för att de får in bötes-pengar.
Parkeringgsbolagen jobbar mot arvode.
En parkering på X antal p-rutor kan avtal säja att parkeringsbolget vill ha procent på intäkter men med en garanti-summa per år om typ 1000 kr per ruta.
Kommunen vill inte bli av med inkomsten som de har utan direkta extra kostnader.
Lagom för få parkeringar ger bästa lönsamhet.
Det kommunen möjligen kan acceptera är at man automatiserar bort parkeringsbolagen. Ett steg på vägen är nummerskylts-avläsning vid in och utfart från större parkeringar . Debitering hanteras då utan personal om bilens ägare har avtalat om automatisk debitering. Har man inte det så öppnas inte bommen för infart til parkeringen.
Ett alternativ till nummerskylt är att man använder samma system som man använder i många städer, betalmotorvägar och typ Öresundsbron där man betalar via id-sändare hängandes i bilfönstret. Neråt Europa betalar många lastbilar per automatik vägskatt genom sådan app men som är fast monterad på lastbilen. Automatiska avläsningsstationer utefter vägarna ser till att vägskatt betalas motsvarande hur mycket lastbilen används.
Det system lastbilarna har med fasta sändare som avger specifikt ID vid pollning är någorlunda standardiserat och i en framtid kanske även personbilar kan standard-utrustas med ID-sändare. Nummerskylt skulle i princip bli överflödig.
Med godkänd ID-sändare och man har accepterat automatisk debitering gällande för Europa för effektiv hantering av olika avgifter.
Innerstadsavgifter, P-avgifter, betalvägar men även annat kan automatiseras. Ser trafikövervakningskameran att man kört mot rött ljus liksom hastighetskameran, så sker debiteringen helt automatiskt.
Skulle penga-kontot vara tomt, ja då går bilen per automatik inte starta...
Sådan startspärr tillämpas redan på många platser i USA där bilar inte längre går att starta, om bilägaren missköter avbetalningarna av bilen.
Denna typ av automatik kommer motarbetas av de som äger parkeringsbolag och ett antal trafikövervakare och lapplisor riskerar bli arbetslösa. De sistnämnda får vi/samhället ändå betala på ett eller annat sätt men de som äger trafikbolagen och som tjänar de stora pengarna på nuvarande verksamhet kommer motverka detta.
För många år sedan var diskussion om att ha en RFID-tag som klistrades på nummerskylt som alternativ till skattekvittot som man skulle klistra på som synligt bevis att skatten var betald. En sådan RFID-tag skulle underlätta automatisk kontroll.
Numera kan t.ex. polisbilars kameror automatiskt kontinuerligt söka bilnummer och kolla besiktning och skatt eller om stöldanmäld så det finns inte behovet längre från polisens sida att trådlöst få bilidentitet, men på sikt kommer det nog en RFID-tag likt det som finns på lastbilar och som arbetar på frekvenser över 70 GHz. Radarmodul vid dessa frekvenser finns redan på många personbilar som adaptiva farthållare. En mjukvaruuppdatering och samma radar skulle kunna meddela sitt id och att ägaren har pengar nog på kontot för att släppas in på parkeringsplatsen.
I USA i vissa stater har man inte krav på mer än en registreringsskylt och den kan finnas fram eller bak. De beror inte på att de har något bättre sätt att identifiera bilar utan att man helt enkelt aldrig byggt upp någon generell databas för skatt försäkring besiktning kopplat till reg-nummer och sådant så nummerskylten tillför inte något. Därav kör många bilister oförsäkrade och blir man inblandad i krock är det enklast och billigast att smita då chansen är stor att ingen sett reg-nummer.
Att radera mellanhanden, parkeringsbolagen, skulle kunna halvera p-avgifter och böter och automatisering minskar administrativa kostnaden att hantera överföring mellan konton.
Tyvärr är det inkört spår att kommunen köper tjänsten från p-bolagen.
En gång i tiden hade många kommuner egna lapplisor och en automat vid varje parkeringsficka. Den på bilden nedan har taxan 25 öre per halvtimme. Max avgift 2 kr. Det var populärt kommunjobb att åka runt och tömma dessa automater.
P-aut.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.