Sökes: Gammal ljudgenerator med 4096 olika ljud
Sökes: Gammal ljudgenerator med 4096 olika ljud
Hej på er!
Jag söker schemat till en gammal byggsats som fanns på 80-talet i skolorna.
Det var en ljudgenerator med en herrans massa strömbrytare som kunde generera upp till 4096 olika ljud.
Vi byggde dom här från scratch, etsade kretskort mm.
Finns det nån av er här som har ritningen?
Jag söker schemat till en gammal byggsats som fanns på 80-talet i skolorna.
Det var en ljudgenerator med en herrans massa strömbrytare som kunde generera upp till 4096 olika ljud.
Vi byggde dom här från scratch, etsade kretskort mm.
Finns det nån av er här som har ritningen?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Sökes: Gammal ljudgenerator med 4096 olika ljud
Om du gräver lite mer i den grå hjärnvävnaden, vad kan du se då? Var det någon speciell ljudkrets? Eller var det många kretsar??
Det som närmast poppar upp är ju Texas SN76477, en universell ljudkrets som, beroende på hur man kopplade och rattade, kunde ge ifrån sig en skara av olika ljud.
Här är DEN kretsen med alla inställningsmöjligheter:
Det som närmast poppar upp är ju Texas SN76477, en universell ljudkrets som, beroende på hur man kopplade och rattade, kunde ge ifrån sig en skara av olika ljud.
Här är DEN kretsen med alla inställningsmöjligheter:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
alexanderson
- Electricguy
Och du är totalt inkapabel till att posta länken till videon du har tittat på, när du ändå postat ett inlägg?
Detta är ju lysande!
Bygget jag sökte hade nog ingen sån där fancy ljudkrets utan en ett antal 14-16-beningar, kanske 7-8st.
Men det är ok, man skulle kunna göra ett kul bygge baserat på den kretsen, också.
Tanken var att få lite ungdomar intresserade att bygga en från en byggsats.
Och kan man reta gallfeber på sina föräldrar med en massa ljud är det en god motivation,hehe...
Bygget jag sökte hade nog ingen sån där fancy ljudkrets utan en ett antal 14-16-beningar, kanske 7-8st.
Men det är ok, man skulle kunna göra ett kul bygge baserat på den kretsen, också.
Tanken var att få lite ungdomar intresserade att bygga en från en byggsats.
Och kan man reta gallfeber på sina föräldrar med en massa ljud är det en god motivation,hehe...
Du får lägga till 70-100W förstärkarkitt så kan man nog även reta upp grannarna 
I barndomen hade jag och brorsan varsin barn-synt, 40cm lång med massa ljudeffekter, det tog inte allt för lång tid innan vi listat ut hur den skulle modifieras för att pluggas in i stereon, till mor och fars stora fasa
I barndomen hade jag och brorsan varsin barn-synt, 40cm lång med massa ljudeffekter, det tog inte allt för lång tid innan vi listat ut hur den skulle modifieras för att pluggas in i stereon, till mor och fars stora fasa
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
God idé om det vore för att kretsen är lite unobtainium numera. Dock låter det ruggigt spännande med vad det kan ha varit för grunka du labbade med.
Ett par projekt som det kan vara idé att kolla upp är MFOS Noise Toaster:
https://musicfromouterspace.com/analogs ... OASTER.php
Det är en enkel mikro-synt kan man säga och som kan skapa en himla massa coola ljud.
MFOS Alien Screamer är lite enklare:
https://musicfromouterspace.com/analogs ... REAMER.php
Kasta in en enkel ekomodul (för några tior från AliExpress) och du har en riktigt läcker ljudmaskin. Här är en PT2399-modul kopplad till en Behringersynth.
Mönsterkort kan Till Noise Toaster respektive Alien Screamer kan man köpa från Synth Cube: https://synthcube.com/diy-kits/?Brand=M ... lterPage=1.
Man kan ju ta fram korten själv då ritningar och scheman finns på adresserna ovan.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Skickade en undran vid sidan av om något helt annat men hintade att Ma3a kanske hade fiddlat med PsychTone. Med alla sina rattar och knappar och med sin Pseudo Noise Generator, skulle man ju kunna få fram 4096 olika ljud ... typ.
Hintade också om Ray Williams Weird Sound Generator som ett alternativ.
Hintade också om Ray Williams Weird Sound Generator som ett alternativ.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.