Avgöra volt på köksspis..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stygge

Avgöra volt på köksspis..

Inlägg av Stygge »

Brorsan planerar att köpa ny spis, den som står i deras nya lägenhet är från 1700-talet. Finns det något sätt att avgöra hur många volt som den går på utan att mäta?
I proppskäpet är det framdraget 3 plaser för spisen.
Eticketten bakpå spisen verkar visa 3 olika kretsar, står inga andra angivelser än 220v detta volttal upprepas många ggr på ettiketten vilket gör mig osäker.
stickkontakten är av det fykantika slaget, dvs inte vanlig jordad kontakt jag hade väntat mig på 220v utrustning.
Är alla spisar anslutna med 3-fas oavsett om det är framdraget 220v eller högra?
Tips, ideer någon?
Hade mätt mig fram till det om jag hade haft utrustning som klarade över 220v, vill inte gärna förstöra mina instrument...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det mer än en säkring så är det 400V. Du har 230V mellan en fas och nollan och 400V mellan två faser. På spisar är det vanligt med en fyrkantig 3fas kontakt. Den har 5 Kontaktpunkter. 3 faser. 1 nolla/neutran och 1 skyddsjord.
Stygge

Inlägg av Stygge »

Tack för det snabba svaret.
Min bror tackar så mycket, nu kan de äntligen slänga ut åbäket :lol:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är det så intressant att veta om den gamla spisen går på en, två eller tre- faser?

Det intressanta må vara att det sitter ett trefas uttag där spisen ska anslutas. Sen kan du köpa en ny spis med en, två, tre- fas och ansluta den till trefas uttaget i väggen. Se efter att kontakten passar bara. Är uttaget inkopplat av en elektriker ska det vara ok. Är det hemmajobb, se upp.
Stygge

Inlägg av Stygge »

Det är elrenoverat i fastigheten för nått år sedan så det ska nog vara fackmannamässigt utfört. Anledningen att jag frågar är just att jag var osäker på om det var endast jacket som avgjorde eller om det var samma jack oavsett vad som var framdraget. Har nu fått klarhet i det :P
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du gör skillnad på enhet och storhet så ger det ett mer bildat intryck. Det är samma urtag även om det är två faser. Men det tror jag inte är vanligt. Är det ett trefasutag och tre säkringar så kan du vara säker på att det är 3 fas.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

I uttaget ja, men spisen kan ju gå på en fas... Men som sagt så spelar det ingen roll eftersom det sannorlikt finns trefas framdraget så vilken spis som helst funkar nog.
SvanteTre

Inlägg av SvanteTre »

Skulle byta spis, men när jag fått hem den nya så visade sig att jag bara hade 1 fas 25A..... Så jag har en platta som fungerar och övervärmen i ugnen - kul kul när man har köpt en ny spis...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

När jag bytte spis i höstas så hade jag koll på säkringscentralen. Där var avsäkrat 3-fas. Gamla spisen kunde köra på vilket som. Ok. tänkte jag. Då är det en trefas.

Köpte spis och rev allting och det var naturligtvis bara framdraget enfas. Blev till att byta ut kablaget till trefas för att få igång spisen.

Kontentan: Lita inte på det du ser. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Har för mig att hörde någon som hade två faser och nolla bara framdraget.... ;) klokt råd att mäta och undersöka innan man köper på sig något nytt..
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

vfr: tur att det inte var tvärt om, då hade du eldat upp din fina nya spis. Som sagt, klokt och inte svårt att mäta.
Skriv svar