Jag hittar säkert mer info under skrivandet så håll till godo (om intresse finns

Tydligen har AoE skrivit en artickel om detta ämne. Borstlös motorstyrning. Körreglage för radiostyrda skalamodeller i nummer 1/2006. Denna är jag på jakt efter, skickat mail till AoE men inget svar ännu.
Såhär fungerar en så kallad borstlös motor, tydligen en 3-fas asynkronmaskin:
2-Pole BLDC Animation
Följaktligen behövs minst 6 st transistorer och minst lika många frihjulsdioder.
För att veta vilka spolar man ska dra vid en given tidpunkt behöver man veta rotorns position. Detta görs tydligen med hall-sensorer eller så antar jag att man helt enkelt mäter inducerad energi som den spolen som man för tillfället inte drar ger upphov till. Någon som har mer info om något lämpligt sätt att göra detta på? Kanske någon som rent av har något schema med tillhörande föreslagna komponenter. Man undrar ju hur det ser ut under huven på tex en av dessa:
ALIGN 35A - HELI
Så till nästa fundering. Hur styrs en borstlös motor optimalt, hur skall spolarna timas sinsemellan? Tydligen krävs olika timing för olika motorer. Så som jag har letat efter info om detta.
Skulle så gärna vilja hitta något dokument eller hemsida som beskriver teorin bakom detta ämne, ett par exempel och eventuellt ett par tips & trix.
Länkar:
En tysk sido om själva motorerna verkar det som
Jippie, ex exjobb om ämnet borstlös motorstyrning. Denna svarar säkert på en del funderingar jag har.
Ett annat exjobb om PWM-controlled MOSFET with inductive load
Ännu en länk om Borstlösa PM-motorer
PeotryD här på forumet som tydligen har något på gång