Röd linje över skärm plötsligt Dell ultrasharp 27” 4k
Röd linje över skärm plötsligt Dell ultrasharp 27” 4k
Har den här monitorn gjort sitt?
En röd linje i vänsterkanten när jag startade upp skärmen idag. Tryckt bakom nästan överallt inget händer. Öppnat och tryckt försiktigt på kablar men utan resultat. Testat fabriksåtersrällning. Linjen är där alltid även utan hdmi-kabel inkopplad. Så tröttsamt. Tur den iaf inte är i mitten av skärmen.
Dell Ultrasharp 27” 4K U2718Q
En röd linje i vänsterkanten när jag startade upp skärmen idag. Tryckt bakom nästan överallt inget händer. Öppnat och tryckt försiktigt på kablar men utan resultat. Testat fabriksåtersrällning. Linjen är där alltid även utan hdmi-kabel inkopplad. Så tröttsamt. Tur den iaf inte är i mitten av skärmen.
Dell Ultrasharp 27” 4K U2718Q
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Röd linje över skärm plötsligt Dell ultrasharp 27” 4k
Den är dock 8 år gammal.
Väldigt hög upplösning 3840 x 2160.
Kostade nog en stor peng som ny.
https://www.displayspecifications.com/en/model/fed0d61
Väldigt hög upplösning 3840 x 2160.
Kostade nog en stor peng som ny.
https://www.displayspecifications.com/en/model/fed0d61
Ja den kostade en del, arbetar med grafik och upplösningen är viktig. Sett tråden ovan och testat allt som nämns där. Nu när den varit igång en stund så syns det röda inte lika framträdande. Knapp så man tänker på det. Var mycket skarpare innan, samma problem både via display port och hdmi på mac och på pc.
märkligt nu syns linjen inte alls. Som att den långsamt tunnats ut
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Undrar om linjen är tillbaks igen nästa gång du startar monitorn kall.
Jag räddade en gång i forntiden (nåja) en 24" plattskärm som hade en blå linje på det sättet, jag lyckades aldrig få bort den, jag ryckte i kontakterna till panelen och tryckte på kretsarna osv.
Detta var på den tiden en 24" plattskärm var dyr så det var störande..
Detta var på den tiden en 24" plattskärm var dyr så det var störande..
Råkat ut för motsvarande på liknande dell skärm (minns ej modell nr, men motsv ålder). Fast på tvären, 1/4 upp från botten.
Tolkade det som drivsteg för en rad som gett upp... (Mekaniskt glapp i panelen)
Så det är nog helt enkelt dålig kvalitet på dessa tidiga 4k paneler.... Med minst 3 liknande fel här på forumet....
Tolkade det som drivsteg för en rad som gett upp... (Mekaniskt glapp i panelen)
Så det är nog helt enkelt dålig kvalitet på dessa tidiga 4k paneler.... Med minst 3 liknande fel här på forumet....
-
Prins Valiant
Jag vet inte om större flatTV är lika uppbyggda. På min, kanske 48 tums LG, satte jag spetsen på en vässad tandpetare i nederkanten, mellan skärm och ram. Precis där linjen befinner sig, och linjen försvann. Har fungerat i många år. Min tanke är att skärmens kontakt till omgivningen är en tejp med fina ledningar, och att tejpen har lossat något i denna punkt. Men som sagt, jag talar om LG TV, vet ej om dataskärmar använder samma princip.
Lägg aktivitetsfältet vertikalt på vänstersidan och justera bredden så skarven hamnar precis vid linjen 
Haft den avstängd nu i ett par timmar och linjen är borta när jag startar den. Var som att den långsamt tonades bort under några timmar. Men troligtvis kommer den väl tillbaka igen.
Hade varit intressant med en förklaring på vad som sker
Jag bände och tryckte ganska kraftig överallt i hela panelen utan att linjen påverkades alls. Tryckte även på alla anslutningar inuti när jag hade den isär
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Undrar om en urladdning av statisk elektricitet skulle kunna orsaka något sådant, som sen långsamt försvinner.
Gamla monokroma LCDer har jag sett segment vara konstant mörka på efter detta för att bli bra igen efter en stunds användande.
Gamla monokroma LCDer har jag sett segment vara konstant mörka på efter detta för att bli bra igen efter en stunds användande.
Jag har läst att felet skulle kunna bero på ett COF-chip (Chip-On-Film). Om en kanal i chipet blir svag eller tappar kontakt kan det ge en vertikal röd linje när skärmen är kall, som sedan försvinner när panelen blir varm.
Det ska vara ett panelinternt fel, inte något med kablage eller andra delar utanför panelen, och det verkar som att det i praktiken inte går att reparera utan att byta hela LCD-panelen.
Är nog bara en tidsfråga innan linjen är tillbaka.
Det ska vara ett panelinternt fel, inte något med kablage eller andra delar utanför panelen, och det verkar som att det i praktiken inte går att reparera utan att byta hela LCD-panelen.
Är nog bara en tidsfråga innan linjen är tillbaka.
Nån gång har jag löst ett sånt där problem med att snärta till skärmen i kanten precis där linjen är.
Märker att jag får "inbränningar" om ett fönster står på samma ställe länge, även på ganska moderna skärmar. Dessa försvinner sakta om man flyttar på fönstren.
Märker att jag får "inbränningar" om ett fönster står på samma ställe länge, även på ganska moderna skärmar. Dessa försvinner sakta om man flyttar på fönstren.
Drivkretsarna sitter direkt monterade på polyimidfilm med ledare som är fästa mot glaset med ledande lim. Den förmindningen har en tendens att lossna. Blir det monterat med sträckningar så kommer det att släppa så småningom. Ibland kan det fungera att lägga en lagom hård tätningslist emellan så skärmens ram trycker ihop det hela.
Det är viktigt att hantera skärmen varsamt och att inte bända på den ofta för omriktning o.dyl. Ramarna är alldeles för veka och allt lirkande frestar anslutningarna.
Inbränning i LCD undviks genom att ha skärmen spänningslös minst 6 timmar i sträck varje dygn.
Är det en EL-panel (OLED under något långt fantastiskt namn) så hjälper ingenting. Flytta linjer/objekt smetar ut kanterna, men det blir inbränt. Blått ger sig först, så inbränningen syns tydligast som en gul skugga mot vit bakgrund. Låg ljusstyrka är bästa sättet att få dem att hålla.
Det är viktigt att hantera skärmen varsamt och att inte bända på den ofta för omriktning o.dyl. Ramarna är alldeles för veka och allt lirkande frestar anslutningarna.
Inbränning i LCD undviks genom att ha skärmen spänningslös minst 6 timmar i sträck varje dygn.
Är det en EL-panel (OLED under något långt fantastiskt namn) så hjälper ingenting. Flytta linjer/objekt smetar ut kanterna, men det blir inbränt. Blått ger sig först, så inbränningen syns tydligast som en gul skugga mot vit bakgrund. Låg ljusstyrka är bästa sättet att få dem att hålla.