Ny 3D-skrivare igång.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Ny 3D-skrivare igång.

Inlägg av Glenn »

Eftersom munstycket är löstagbart lär det ju inte vara original, iaf inte V2.

Jag har inte riktigt förstått varför dom började limma fast munstyckena, det ska ju föreställa en förbättring.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Kan ju vara att många klantade till bytena och fick problem som de sedan skyller på maskinen/tillverkaren.
Eller så vill de sälja sina special hotends, eller uppgraderingar.
Eller så var det billigare att tillverka.
Finns säkert många "bra" anledningar sett ur deras synvinkel.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nånstans läste jag "for better precision" vilket låter skumt.

Men dom håller ju iaf låga priser på den, hela hotenden med munstycke, värmare, sensor, kablage och allt kostar väl ~200 spänn original, jag gav 170 på deras rea.. piratmodellerna kostar ju typ 100-150.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Om man skruvar fast ett nytt munstycke på en kall extruder så börjar den i de flesta fall att läcka plast genom gängorna på grund av olika krympning/utvidgning mellan munstycke och extruder oavsett hur hårt man dra fast det. Speciellt om man använder stålmunstycke som ju bara utvidgar sig hälften så mycket som aluminiumkroppen.

Munstycket glappar då mellan extruder och munstyckets toppyta när det blir varmt. Drar man fast munstycket när extrudern är upp i arbetstemperatur så fungerar det, men skall man då ha bort munstycket sedan så sitter det som berget om extrudern är kall.

Utvidgningskoefficient
Aluminium. 23. Brons. 18. Glas. 3…10 ... Koppar. 17. Mässing. 18-21. stål 8...18
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Detta verkar inte logiskt enligt mig.
Hur går det till när munstyckena monteras på fabrik?
De värmer väl ändå inte upp extrudern innan montering av munstycke. Eller har de med flit gjort på detta viset, att ha icke-standard gängstorlek för att tvinga kunderna att köpa hela extrudern som reservdel?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Det handlar inte om standard gängor. Alla gängor läcker och gängorna på en skrivare är inga precisionsgängor om man säger så. Tätningen mellan munstycket och kylelementet är anliggningsytan mellan munstycket överdel och kylelementets yta i botten av hålet. Trycket som pressar filamentet är högt och tätar inte toppen mot kylelementet så passerar plast via gängorna. Jag har själv råkat ut för problem där munstycket suttit helt löst innan jag började värma kylelementet före montering.

Ok. Du frågar hur man monterar på fabrik. Alla material kan komprimeras mer eller mindre. De flesta skrivarna levereras med ett koppar eller mässings- munstycke, de har en mindre skillnad i utvidgningskoefficient, så om du frågar hur jag hade gjort så hade jag dragit fast dem med en momentnyckel där man kan ställa momentet mycket exakt, då kan man dra dem så de sitter på grund av komprimering, utan att de brister. Försök att göra det hemma med en skiftnyckel, det fungera inte.

Följden av att tillverkaren får klagomål för att användarna drar sönder eller får läckage har ju tydligen medfört att tillverkarna har limmat munstyckena på kylelementet för att slippa den typen av reklamationer. Jag hade som konstruktör gjort exakt samma sak.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om man tittar på E3Ds instruktioner så är det klart och tydligt att extrudern skall vara i arbetstemperatur när man drar munstycket.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ok då förstår jag, för att sammanfatta:
Originalmunstycket av mässing som monteras i fabrik har ungefär samma utvidgningskoefficient som kylelementet det gängas i, då kan det monteras kallt utan problem. Det är också billigare med mässingsmunstycken än rostfritt stål.

Eftermarknadsmunstycken görs av rostfritt eller härdat stål eftersom de håller längre. Eftersom aluminium utvidgar sig mer vid uppvärmning måste stålmunstycket "vara för stort" när kylelementet är kallt, annars skulle det läcka/lossna under drift.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

På V2-hotenden verkar munstycket vara limmat med nåt som absolut inte blev mjukt eller brann när jag eldade på med gasol iaf, det liknande avgaspasta lite.

Och när jag försökte lossa munstycket gick det ju tvärt av, trots att jag värmt med gasolen.

Hittade nån indier(?) som lyckats få bort sitt på youtube, såg ut som han hade eldat på sitt mycket hårdare.

Så jag tror anledningen är det seniorlemuren är inne på, det läcker och blir dåligt när folk försöker byta munstycken, alltså har man löst det genom att limma fast dom och säga att hela hotenden ska bytas.

Löser det problemet ? ja, är det snyggt ? njä.

Men när hotenden kan bytas så snabbt utan verktyg och kostar såpass lite så är det väl acceptabelt.
hummel

Inlägg av hummel »

mrfrenzy skrev: 18 november 2025, 19:33:55 Ok då förstår jag, för att sammanfatta:
Originalmunstycket av mässing som monteras i fabrik har ungefär samma utvidgningskoefficient som kylelementet det gängas i, då kan det monteras kallt utan problem. Det är också billigare med mässingsmunstycken än rostfritt stål.

Eftermarknadsmunstycken görs av rostfritt eller härdat stål eftersom de håller längre. Eftersom aluminium utvidgar sig mer vid uppvärmning måste stålmunstycket "vara för stort" när kylelementet är kallt, annars skulle det läcka/lossna under drift.
Metallerna leder värme olika så det är inte bara att byta hur som helst. Därför var Olsson Ruby ett munstycke av mässing för värmeledningen och sedan en rubin för att motstå slitage.
Skriv svar