Problem med brumljud från skivspelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Re: Problem med brumljud från skivspelare

Inlägg av robertr81 »

Det ör powerbanken som skapar oljudet. Hittade min adapter och med den är den knäpptyst. Men jag behöver kunna driva det bärbart på 12V och gärna från denna adapter. Det är hela grejen med dessa skivspelare att man kan ha med dom ut.

Är toroid och lindningen ovan eller RC-filter fortfarande lösningen baserat på detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Skärmburk kan räcka. Linda in steget i gladpack och några varv jordad alufolie och testa.
malman

Inlägg av malman »

Skivspelarna brukar ju ha ett separat jordsnöre förutom jorden i signalkabeln. Om man lämnade detta oanslutet fick man brum överlagrat på signalen (på farsans pioneer spelare iaf). Min tolkning är att deta snöre jordade tonarm röret och annan mekanik. Detta skiljt från signaljorden. Spekulation är att signaltrådarna gick oskärmat i tonarmen, och via dess utformning tenderade o att plocka upp nätstörningar... Genom att jorda ner tonarm mm låste man potentialen i mekaniken mot riaa förstärkarens jord utan att leda in störningar i de tunna signalledarna.

Vill minnas att signalerna är mkt svaga innan riiaförstärkaten, eller åtminstonde högohmiga... (Extra känsliga för externa störningar) och ac motorn genererade antagligen en hel del växlande magnetfält som riskerade ledas in i signalvägar via kablar, (eller pickup?)
robertr81

Inlägg av robertr81 »

malman skrev: 18 november 2025, 14:00:52 Skivspelarna brukar ju ha ett separat jordsnöre förutom jorden i signalkabeln. Om man lämnade detta oanslutet fick man brum överlagrat på signalen (på farsans pioneer spelare iaf). Min tolkning är att deta snöre jordade tonarm röret och annan mekanik. Detta skiljt från signaljorden. Spekulation är att signaltrådarna gick oskärmat i tonarmen, och via dess utformning tenderade o att plocka upp nätstörningar... Genom att jorda ner tonarm mm låste man potentialen i mekaniken mot riaa förstärkarens jord utan att leda in störningar i de tunna signalledarna.

Vill minnas att signalerna är mkt svaga innan riiaförstärkaten, eller åtminstonde högohmiga... (Extra känsliga för externa störningar) och ac motorn genererade antagligen en hel del växlande magnetfält som riskerade ledas in i signalvägar via kablar, (eller pickup?)
Dessas skivspelare har ej några sådana jordkablar. Min technics 1210 har så som du beskriver att tonarmen/chassi har en separat tunn jordtråd som man jordar i mixer eller förstärkarchassi. Dock moddar många om dessa och kopplar den jorden direkt till signaljorden för att slippa den kabeln
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar som ledningsbundna störningar.

Testa med ett 2 Ah blybatteri/bilbatteri så ser du att störningarna försvinner.

Iså fall kan du bygga din egen "powerbank" av 3st NMC eller 4st LFP celler. Någon regulator behövs knappast men kan vara bra med urladdningsskydd.
Om du vill ha regulator ta en linjär 7812.
Skriv svar