Problem med brumljud från skivspelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Problem med brumljud från skivspelare

Inlägg av robertr81 »

Jag har två Numark PT-01, en väldigt enkel och smidig vinylspelare att ha med sig. Jag har uppgraderat tonarmarna och preamp så att jag enkelt kan byta pickuper, samt installerat start/stopp-knappar med tillhörande kretsar istället för att spelaren startar automatiskt med tonarmen.

Problemet är att jag får ett brumljud när motorn startar, som hörs hela tiden så länge motorn är igång.
Jag har testat att koppla bort USB-kretsen, men det hjälpte inte. Det låter heller inte som ett vanligt jordproblem.

Jag har även testat att sätta en keramisk kondensator över motorns poler, men det hjälpte inte heller.
Jag skulle bli väldigt nöjd om det gick att få bort eller åtminstone minska detta oljud.

Spelar från powerbank. Oljudet finns både inkopplad med nätadapter och med powerbank.

Dom två sista bilderna är preampet och kretsen för start/stopp.

Koppar jag ur strömmen till det nya lilla RIAA preampet så försvinner oljudet

Ny tonarm med preamap:
https://bihari.bigcartel.com/product/bi ... inium-gold

Start/stopp knapp:
https://bihari.bigcartel.com/product/di ... 01-scratch

Lite bilder från insidan:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai

Re: Problem med brumljud från skivspelare

Inlägg av Akai »

Oj, denna såg maximalt billig ut.

Men tänk såhär till att börja med, Har din ändrig gjort att en del av motorströmmen går via någon signaljord?

Det kan skapa problem om man åstadkommer jordslingor.

Om inte kan man filtrera spänningen till förstärkar-delen med ett eller flera steg RC filter och se vad som händer.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Nej inget förändrat vid motorströmmen som tex en signaljord eller annat som löper bredvid. Det nya RIAA-preamp matas med 8.7V DC när jag mäter i kontakten. Drar jag strömmen till den slutar det brumma. Enheten matas med en 12V powerbank. Så mellan matning och RIAA ska jag testa med
10–33 Ω I serie och 100 µF elektrolyt + 100 nF keramisk parallellt?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skärma! Skärma! Skärma! Skulle sätta RIAA-stärkaren i en plåtaburk. Hur är det med matningen? Kan skit leta sig in bakvägen via matningen?
Det är sketasmå signaler du ska hantera och störsignalerna från motorn kan mycket enkelt läcka över och störa ut audiosignalen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Var det brumfritt före du modifierade den?

I så fall, kan du gräva fram någon bild på hur allt såg ut före modifieringen? (Kanske nån lånad bild på nätet).

Relevant sidospår: Ser ut sm att du har en Concorde-pickup. Ifall du har en PRO-nål så är det värt att veta att de visserligen är bland de mer välljudande DJ-pickuperna men de sliter också skivorna rätt hårt åtminstone jämfört med "hifi"-nålar. Dvs om du inte tänkt DJ:a så kan det kanske vara bra att skaffa en 5/10/20-nål, eller vad nu OM/Concorde-nålarna heter. (Concorde och OM är samma pickup, sånär som på att OM har två skruvar och anslutningar för kablar med kabelskor, medan Concorde har SME-fäste direkt).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Är det samma frekvens på brum vid 45 och 33 v/m ?
Akai

Inlägg av Akai »

Tänker att skivspelaren är helt i plast också, Har riaat hög förstärkning kanske vibrationerna från motorn räcker för att orsaka oljudet.

Men absolut, testa ett enkelt RC filter på matningen till riaa förstärkaren och se om det blir någon skillnad. dina värden funkar nog.

Är det lilla kortet du satt dit bara en switch?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En sådan här på matningen är väldigt effektiv.
Bild
robertr81

Inlägg av robertr81 »

MiaM skrev: 17 november 2025, 21:34:03 Var det brumfritt före du modifierade den?

I så fall, kan du gräva fram någon bild på hur allt såg ut före modifieringen? (Kanske nån lånad bild på nätet).

Relevant sidospår: Ser ut sm att du har en Concorde-pickup. Ifall du har en PRO-nål så är det värt att veta att de visserligen är bland de mer välljudande DJ-pickuperna men de sliter också skivorna rätt hårt åtminstone jämfört med "hifi"-nålar. Dvs om du inte tänkt DJ:a så kan det kanske vara bra att skaffa en 5/10/20-nål, eller vad nu OM/Concorde-nålarna heter. (Concorde och OM är samma pickup, sånär som på att OM har två skruvar och anslutningar för kablar med kabelskor, medan Concorde har SME-fäste direkt).
Hittade en bild jag tog innan modofikationerna.
Jag minns det som brumfritt före.

Jag har lite andra pickuper med. Den däe concorde lånade jag snabbt från min 1210 för att testa lite. Kommer sitta något annat där sen. Tack för omtanken, det är tråkigt att slita på skivorna i onödan :)
4kTRB skrev: 17 november 2025, 21:44:31 Är det samma frekvens på brum vid 45 och 33 v/m ?
Har ingen frekvensmätare men ej hörbar skillnad.
Akai skrev: 17 november 2025, 21:50:00 Tänker att skivspelaren är helt i plast också, Har riaat hög förstärkning kanske vibrationerna från motorn räcker för att orsaka oljudet.

Men absolut, testa ett enkelt RC filter på matningen till riaa förstärkaren och se om det blir någon skillnad. dina värden funkar nog.

Är det lilla kortet du satt dit bara en switch?
Det är bara en start/stopp-kontroller. Den tar emot ett knapptryck och växlar motorn av eller på, alltså en elektronisk omkopplare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av robertr81 17 november 2025, 22:12:02, redigerad totalt 2 gånger.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Kan det vara så att powerbanken stör? Powerbanken har ju switchad elektronik som kanske ger brus in i RIAA-steget? Behöver leta fram originaladaptern.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

4kTRB skrev: 17 november 2025, 22:00:32 En sådan här på matningen är väldigt effektiv.
Bild
Vill man ha denna på matningen till RIAA eller till hela skivspelaren?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Har byggt ett sådant steg och den plockade upp brum från transformatorn. Placerade ett dubbelsidigt laminat mellan trafon och steget och jordade laminatet på båda sidor. Då blev det tyst
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

robertr81 skrev: 17 november 2025, 22:07:55
4kTRB skrev: 17 november 2025, 22:00:32 En sådan här på matningen är väldigt effektiv.
Bild
Vill man ha denna på matningen till RIAA eller till hela skivspelaren?
Till steget. Plus på 1 och minus på 2. Kan räcka med en mindre toroid lite vad som.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Räcker med en toroid med ett par lindningar enligt figuren Testa att linda på en grov spik.
Skriv svar