Någon som har erfarenhet av reperation på Teac X2000?
Har ett skumt fenomen som jag inte blir klok på.
Kapstanmotorn går som den ska, men varken FF eller REW motorn går (sitter 3 motorer i maskinen).
De rycker till och sedan händer inget mer.
Spänningarna finns.
Teac X2000
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Teac X2000
Jag har också något problem med min. Nu var det några år sedan jag pysslade med den så jag minns inte riktigt…
Visst finns det några solenoider som är inblandade i FF och REW?
Hm, läste mer noga nu.
Motorerna rycker alltså bara till. Snurrar inte ens ett varv?
(Jag tänkte på om det var återkopplingen för om de snurrar som var orsaken, men det är det nog inte då.)
Fungerar den digitala varvräknaren?
Visst finns det några solenoider som är inblandade i FF och REW?
Hm, läste mer noga nu.
Motorerna rycker alltså bara till. Snurrar inte ens ett varv?
(Jag tänkte på om det var återkopplingen för om de snurrar som var orsaken, men det är det nog inte då.)
Fungerar den digitala varvräknaren?
Jag var tvungen att kolla en extra gång, men räkneverket fungerar på båda hållen.
Fler ledtrådar?
Fler ledtrådar?
Kör den bandet (men lindar inte upp det) i play/rec-läge?
Ren spekulation:
Kan det vara nåt knas med nån autostoppfunktion, typ antingen mekanisk sensor som känner av att band finns på plats förbi tonhuvudena, eller optisk sensor? Att det rycker till lite i spolarna kan kanske vara för att spänna band så att en ev mekanisk sensor faktiskt känner av bandet. Typ om bandet slackar för mycket kanske sensorn inte känner av bandet, och därför rycker spolarna till lite?
Jämför t.ex. de klassiska Tandbergrullisarna som har mekanisk avkänning som bryter strömmen till (den enda, gemensamma) motorn.
Ren spekulation:
Kan det vara nåt knas med nån autostoppfunktion, typ antingen mekanisk sensor som känner av att band finns på plats förbi tonhuvudena, eller optisk sensor? Att det rycker till lite i spolarna kan kanske vara för att spänna band så att en ev mekanisk sensor faktiskt känner av bandet. Typ om bandet slackar för mycket kanske sensorn inte känner av bandet, och därför rycker spolarna till lite?
Jämför t.ex. de klassiska Tandbergrullisarna som har mekanisk avkänning som bryter strömmen till (den enda, gemensamma) motorn.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag ska öppna min idag och se vad som dyker upp.
(Den är ju lite otymplig att pyssla med. Och tung.)
(Den är ju lite otymplig att pyssla med. Och tung.)
Det är inte bara i Play/Rec-läget.
Den spolar varken på ena eller andra håller heller.
Bromsarna släpper som de ska.
Hjulen snurrar lätt när man drar i dem för hand.
Jag har gjort lite fler mätningar och konstaterat att "slut transistorn" till motorn inte får någon styrsignal.
Blir nu att hittat mitt oscilloskop så jag kan göra fler mätningar.
Som sagt, den väger en hel del och är otymplig att hantera.
Den spolar varken på ena eller andra håller heller.
Bromsarna släpper som de ska.
Hjulen snurrar lätt när man drar i dem för hand.
Jag har gjort lite fler mätningar och konstaterat att "slut transistorn" till motorn inte får någon styrsignal.
Blir nu att hittat mitt oscilloskop så jag kan göra fler mätningar.
Som sagt, den väger en hel del och är otymplig att hantera.