Minimal 5v spänningsvakt (urladdning)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
X-IL
EF Sponsor

Minimal 5v spänningsvakt (urladdning)

Inlägg av X-IL »

Hej,
Jag har på kort tid lyckats svälla upp två LiFePO4-batterier genom att glömma mottagardelen på i en av mina radiostyrda bilar. Det jag är ute efter nu är en enkel spänningsvakt som helt enkelt bryter vid 5v. Jag har tidigare köpt såna här moduler: https://www.aliexpress.com/item/32883144097.html men de är lite för stora och behöver ställas in på rätt spänning varje gång man kopplar in dem osv. De kollar varje cell vilket såklart är bra, men är inte primärt vad jag är ute efter. Desutom har de en display vilket bara skulle dra onödig ström i detta fall då allt kommer att vara inneslutet i ett batterifack.

Jag vill ha ett frånslag när spänningen når 5V, visst vore det trevligt om den kanske pep strax innan dess så att man inte tappar kontrollen på bilen så klart.

Så är det nån som känner till nån färdig modul eller kan peka på ett schema jag skulle kunna koppla efter. Min tanke är alltså att den sitter mellan batteri och förbrukare och bryter vid 5V, och den bör så klart dra väldigt lite effekt i sig själv. Storleken kan väl vara ca 20x30x5mm eller så för att säkert kunna få plats i batterifacket med batteripacket.
Senast redigerad av X-IL 12 november 2025, 08:12:58, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Re: Minimal 5v spänningsvakt

Inlägg av Mindmapper »

5V är på tok för mycket för en LiFePo4 cell. 3,4- 3,45V är vad den ska avbryta vid beroende på hur många C du laddar med.
https://www.evlithium.com/Blog/lifepo4- ... chart.html
X-IL
EF Sponsor

Re: Minimal 5v spänningsvakt

Inlägg av X-IL »

Du missförstod nog, det är ett 2S-ack som ska brytas när spänningen går UNDER 5V. För att skydda mot för djup urladdning.

EDIT: 5V valde jag efter diverse googlande, men egentligen spelar det ingen roll, det kan vara lite högre också. Förbrukaren i detta fall är alltså en RC-mottagare som driver två servos, så strömuttaget är inte så stort. Viktigare för mig att jag inte förstör batteriet med för stor urladdning än att jag kan använda det ner till absolut lägsta lämpliga gräns.
Mindmapper

Re: Minimal 5v spänningsvakt (urladdning)

Inlägg av Mindmapper »

Ursäkta det var väldigt dåligt läst av mig.
Visste inte att de kan svälla av att urladdas för mycket. Förmodligen det som låste mig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vill du bygga själv eller köpa något färdigt kort?

Om du bygger själv så lär väl en OP med extremt låg strömförbrukning samt en FET som bryter matningen funka?

Om det är okej att övervakningen drar kanske en knapp milliampere så kan övervakningen byggas utan OP. (Eller det går säkert att nå nära nollström även utan OP, men kräver lite mer pyssel/kunnighet).

Koppla så att kretsen bryter strömmen till sig själv. Du kan sätta en konding från inkommande spänning till något som får switchtrissan att slå på, så vaknar den själv om du kopplat bort urladdat batteri och sen kopplar in laddat batteri (typ löstagbara batteripack). Och/eller bara använd en återfjädrande strömbrytare som förbikopplar styrningen av switchtrissan, för att starta kretsen.

(Jag är inte helt säker men tror att 3V per cell är väl rekommenderat ifall man inte har datablad som tydligt säger att lägre spänning är okej).

Bonus: Om det är för någon slags RC-modeller som det är dåligt ifall de dör spontant så lägg kanske på nån slags varning, och kanske också ett läge där de väljer att riskera att köra sönder batteriet istället för att stänga av ifall de är "igång". Tänker t.ex. framförallt flygplan men även båtar (som körs i nåt större än en pool/damm). Kanske också läge att se om det går att skicka nån signal till mottagaren så att servon ställs i ett kontrollerat läge innan strömmen bryts, typ t.ex. så att en båt kör i cirklar ifall motor (driven på annat sätt) är igång, eller att flygplan sakta glider ner i lagom stora cirklar så att det landar så mjukt som möjligt ungefär rakt nedanför var det nu är när batteriet dör, förutsatt att det inte är för stark vind.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

TL431 är enkel att använda. Inte stor heller
X-IL
EF Sponsor

Re: Minimal [emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[emoji640][emoji638]][emoji640][emoji6[emoji640][emoji637]]][em

Inlägg av X-IL »

MiaM, det finns inställbar säker återgång vid tappad radiosignal, men inte låg batterispänning på min mottagare. Men det stora problemet är som sagt om jag glömmer stänga av eller den slås på av misstag under förvaring. Om kablarna var utanför batteriboxen hade jag nog bara tagit för vana att dra ur kontakten, men det är inte helt smidigt att komma åt nu.

Min analoga elektronikkunskap är på all time low just nu, den har aldrig varit speciellt bra dock. Men får se om jag inte sätter mig och försöker tänka ut nåt under vintern då jag ändå inte kommer att köra nån av bilarna speciellt mycket.

Visst får kretsen dra lite ström, bara den slutar göra det när batteriet får låg spänning. Kollar man kurvorna som länkades tidigare så verkar man tjäna ungefär ingenting på att bryta vid 5V istf 6V. Googlade efter scheman tidigare men var svårt att hitta nåt som kändes rätt nivå, de flesta är för att skydda mot överspänning och överström, men det är inte aktuellt i det här fallet.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Man skulle kunna använda ett relä att ge ström till din rc-grej. Reläet har alltså självhållning och när spänningen
kommer under gränsen faller det, ingen ytterligare ström förbrukas då.

Att hitta ett relä som faller vid din önskade spänning kanske inte är lätt , lättare att låta reläets självhållning passera genom
en transistor som i sin tur slutar leda vis viss spänninng (mycket enklare)

Med ett relä kopplat så här vet man att ingen ström dras efter att reläet fallit.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

låter som om du behöver en 2S BMS för LiFePO4
Ali har 13 på dussinet, du måste fundera på hur mycket ström den ska klara.
Kinesiska Ampere ska man inte utnyttja fullt ut, så över dimensionera gärna :)

exempel 8A (10 peak)
https://www.aliexpress.com/item/1005008059111866.html?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, bra poäng med BMS!

Kolla om det finns nån som kan ge en varningssignal när det är enstaka procent kvar, och låt den signalen kortsluta antennen på radion så kommer den agera som om den tappat signal, och ställa servona i önskvärt läge så att säga.

P.S. vad är det som styrs med RC?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

nifelheim skrev: 12 november 2025, 20:35:52 låter som om du behöver en 2S BMS för LiFePO4
Ali har 13 på dussinet, du måste fundera på hur mycket ström den ska klara.
Kinesiska Ampere ska man inte utnyttja fullt ut, så över dimensionera gärna :)

exempel 8A (10 peak)
https://www.aliexpress.com/item/1005008059111866.html?
Ja det drar kanske 0,5A Max, men troligen inte ens i närheten av det. Vad gör BMSen vid låg spänning på batteriet? Bryter utgången?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Ja , den bryter urladdning vid för låg spänning och den bryter uppladdning vid för hög spänning.
Båda cellerna mäts individuellt så det räcker med att en cell kommer utanför tillåtet fönster.
Här är specen på den länkade BMS'en

värden.png

Principschema, från databladet, en mosfet för att bryta laddning och en för att bryta urladdning. :)
Laddning kopplas packet bort om någon cell går över 3.65
Urladdning kopplas packet bort om någon cell går under 2.0

shema.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nu vet jag inte hur mycket ström mottagaren drar,
Typ kretsen i schemat slår i alla fall ifrån batteriet vid 5V.
Jag har inte testat vad som faktiskt händer helt och hållet,
För ofta stiger väl spänningen på ett obelastat batteri och det skulle kunna få kretsen att oscillera.
Finns nog någon liten lösning på det också.
BatteriVakt_000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

nifelheim skrev: 12 november 2025, 23:31:44 Principschema, från databladet, en mosfet för att bryta laddning och en för att bryta urladdning. :)
Laddning kopplas packet bort om någon cell går över 3.65
Urladdning kopplas packet bort om någon cell går under 2.0
2V per cell är väldigt lågt, men ja jag borde kunna leta efter nån BMS-krets då, det vore ju smidigt med nåt färdigt. Nackdelen är väl att BMS:en i så fall ska var kopplad till balanseringskontakten på acket, men den lär kunna ge tillräckligt med ström för två servon den med.
MiaM skrev: 12 november 2025, 22:02:38 Ja, bra poäng med BMS!

Kolla om det finns nån som kan ge en varningssignal när det är enstaka procent kvar, och låt den signalen kortsluta antennen på radion så kommer den agera som om den tappat signal, och ställa servona i önskvärt läge så att säga.

P.S. vad är det som styrs med RC?
Ja det vore ju en variant för att vara ännu säkrare. Det som styrs är en Kyosho Inferno Neo 3.0 samt en Traxxas Slayer Pro 4x4.
Skriv svar