Trasig op-förstärkare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shimonu

Trasig op-förstärkare?

Inlägg av Shimonu »

Jag vill förstå om pinne 3 på denna(U401) op-förstärkare rimligen kan ha någon annan spänning än 0 V? Jag mätare lite över 9 V över R415 och misstänker att U401 är kass men har lite dålig koll på sånt här. Op-förstärkare har väldigt hög in-impedans så jag tycker inte något borde komma från din ingången.
Fluke8840A_current_source.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Re: Trasig op-förstärkare?

Inlägg av Synesthesia »

En del op-ampar har dioder mellan ingångarna som begränsar skillnaden i inspänning, så om det av någon anledning kommer in ström på den andra ingången (och det är en sån op-amp) så kan det leda över strömmen till den andra.
Exempelvis om du har 9..10V på drain på Q401 och den är kortsluten mellan drain-source kan det bli så.
Men det kan vara andra fel också.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Trasig op-förstärkare?

Inlägg av MiaM »

Är matningarna korrekta?

Det kan också finnas dioder från matning till ingångar, för att skydda mot överspänning. Det känns dock som en grej som väl mest lär finnas på MOS-op, som ESD-skydd, och det verkar oväntat att ha just 5k6 i serie till en ensam ingång på en sån OP?

En grej som kan förklara små spänningar, men nog inte 9V, är att konstruktionen får ingångarna att agera något olika beroende på vad som händer på utgången och framförallt den andra ingången. Kanske.

För vissa OP så går det att hitta schema på hur den är byggd invändigt. Ofta utan exakta värden på motstånd osv, men kan ändå vara värt att titta på.
Skriv svar