Vill lära mig mer om det här ämnet.
Är väldigt interisserad av CNC fräsar nu, det är ju svin coolt. Tack alla som givit mig ett nytt intresse.
Hej, mitt kunnade inom elektronik är väldigt dåligt men jag studerar dock materialteknik så lite funderingar kring aluminium kan jag räta ut.sprawl skrev:Hej,
Jag hoppas att den ska kunna fräsa i alluminium även om jag främst har tänkt ha den för att fräsa i plast.
Helt korrekt med värmeutvecklingen som skapar problem i materialet. Jag syftade enbart på de skärkrafter som fräsningen utvecklar.arvidb skrev:pjator skrev: "Om man ökar vartalet, sänker avverkningsdjupet och skärhastigheten så sänker du skärkrafterna. En dremel/motsvarande arbetar vid väldigt höga varvtal vilket är positivt, hur fort du avverkar materialet beror på programmeringen av din fräs."
Tyvärr är det inte så enkelt med aluminium. Om du ökar varvtalet och minskar matningen utvecklas det så mycket värme att aluminiumet smälter och kloggar igen fräsen. De flesta metallfräsar arbetar mellan några hundra och upp till kanske 3000 RPM just p.g.a. detta.
En annan sak som ställer till problem är vibrationer. Om det finns det minsta glapp ("backlash") i linjärlager eller skruvar, eller om själva maskinen "flexar", så kommer allt att börja skaka med följd att fräsverktyget förstörs, eller åtminstone så får man en väldigt ful yta på det man fräser.
En Dremel fixar inte att fräsa i aluminium, dels har del alldeles för högt varvtal, och dels har den för mycket glapp i sidled och för klena lager.
Arvid
Aluminium funkar utmärkt som konstruktionsmaterial för en maskin som ska användas för att fräsa i aluminium. Använd gärna U-profiler eller liknande istället för plattor för extra styvhet. (Metallvaruhuset t.ex. har trevliga U-profiler med måtten 120x60x5 mm^3.)sprawl skrev:Tanken var väl aldrig att använda en dremel för att fräsa i Metall. Jag funderar på att bygga min i Aluminium är detta tillräckligt stabilt eller är man tvungen att bygga i gjutjärn? Sedan om någon har tips på en bra spindelmotor att använda (och var denna skulle kunna inköpas) så vore jag tacksam.
/Andreas