Nakamichi receiver sönder
Nakamichi receiver sönder
Jag har en Nakamichi receiver 3. Tyvärr får jag bara ljud från en högtalare. Har bytt batteriet. Även skiftat på högtalarkablarna.
Är det någon som har en ide om vad jag ska titta efter som kan vara boven i dramat. Bifogar några bilder. Jag vägrar skrota den, så kan jag inte fixa det själv får jag hitta någon som kan hjälpa mig.
Är det någon som har en ide om vad jag ska titta efter som kan vara boven i dramat. Bifogar några bilder. Jag vägrar skrota den, så kan jag inte fixa det själv får jag hitta någon som kan hjälpa mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Re: Nakamichi receiver sönder
Kanske dum fråga, men har du kollat saker som kondensatorer, transistorer/regulatorer till strömförsörjning, mm på den?
- Mizzarrogh
Bara för att, men har du kollat att säkringen är hel och har god kontakt?
Hejsan Miz. Jag har hittat 3 säkringar som jag kollat och de är hela. Kan inte se några kondensatorer som har blivit runda i toppen
- Mizzarrogh
Finns det någon punkt ut där du kan mäta om PSU fungerar som det skall och ger rätt spänning ut?
(Frågar därför att min begränsade erfarenhet säger att PSU fel är det vanligaste när detta händer på DX receivers, intecom receivers och liknande, men det är rättså ovanligt att spänningsregulatorer blåser om kondensatorer är hela och de inte blivit riktigt ordentligt överhettade, men det kan inträffa i allafall med tiden utan att man riktigt kan sätta fingret på varför om de har något årtionde på nacken (verkar bara drabba en del medan andra verkar hålla för evigt), samt att kondensatorer ibland kan se hela ut men vara dåliga inuti, framför allt de mindre, de större brukar klara sig bättre, men har varit med om att även dessa blåst riktigt ordentligt i gamla PSU grejer, men ofta beror det på ovarsamhet när någon startat det under full belastning, men ibland kan elektrolyter ha underliga fel man inte riktigt kan härleda till någonting även om de visuellt ser friska ut. Jag skulle nog börja med de mindre som hör till strömförsörjning och arbeta mig framåt, även med en enkel testpenna brukar man kunna höra på ljudet om de kortis eller reagerar på strömmen från batteriet, kolla bara att du inte bränner någonting annat först med spänningen från batteriet om du inte vill löda loss det, eller om du har ett mer modernt mätinstrumentet i stället för detta).
(Frågar därför att min begränsade erfarenhet säger att PSU fel är det vanligaste när detta händer på DX receivers, intecom receivers och liknande, men det är rättså ovanligt att spänningsregulatorer blåser om kondensatorer är hela och de inte blivit riktigt ordentligt överhettade, men det kan inträffa i allafall med tiden utan att man riktigt kan sätta fingret på varför om de har något årtionde på nacken (verkar bara drabba en del medan andra verkar hålla för evigt), samt att kondensatorer ibland kan se hela ut men vara dåliga inuti, framför allt de mindre, de större brukar klara sig bättre, men har varit med om att även dessa blåst riktigt ordentligt i gamla PSU grejer, men ofta beror det på ovarsamhet när någon startat det under full belastning, men ibland kan elektrolyter ha underliga fel man inte riktigt kan härleda till någonting även om de visuellt ser friska ut. Jag skulle nog börja med de mindre som hör till strömförsörjning och arbeta mig framåt, även med en enkel testpenna brukar man kunna höra på ljudet om de kortis eller reagerar på strömmen från batteriet, kolla bara att du inte bränner någonting annat först med spänningen från batteriet om du inte vill löda loss det, eller om du har ett mer modernt mätinstrumentet i stället för detta).
- Mizzarrogh
Aha, nu såg jag vad det var du hade, dessa är ju mycket enklare gjorda än kommunikationsgrejerna, nackdelen är att komponenterna brukar vara billigare, men fördelen är att de är mindre komplext uppbyggda och lättare att laga.
Nästan säker på att detta är någonting med strömförsörjning om detta är samma apparat som jag fick upp på min bildsökning.
Nästan säker på att detta är någonting med strömförsörjning om detta är samma apparat som jag fick upp på min bildsökning.
Har den en utgång för hörlurar?
Om så är fallet, saknas en kanal även där?
Har du testat med flera signalkällor?
Om så är fallet, saknas en kanal även där?
Har du testat med flera signalkällor?
Håller med Garmen, värt att kolla om det är ljud i hörlursuttaget.
Eftersom reläet drar finns det troligen ingen DC på någon av kanalerna.
Är det något brus i den tysta högtalaren om man lägger örat mot diskanten?
Om inte, testa att ansluta högtalaren före reläet. Ibland börjar de krångla.
Eftersom reläet drar finns det troligen ingen DC på någon av kanalerna.
Är det något brus i den tysta högtalaren om man lägger örat mot diskanten?
Om inte, testa att ansluta högtalaren före reläet. Ibland börjar de krångla.
Jugge:
Om du inte har den här, så kanske den underlättar?
/π
Om du inte har den här, så kanske den underlättar?
/π
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Inget tips men jag borde ta mig an min Linx Nebula, som tuystande för några år sedan och sedan varit undanstoppad i väntan på Godot.
- Mizzarrogh
Jag glömde helt bort det då apparaterna jag har inte stöder detdär, men det låter som en mycket potentiell felkälla om det inte är relaterat till bortfall av matningen enligt tidigare.
Tack för alla förslag. Får titta på det imorgon. Är lite trött i huvudet just nu så behöver sova. Godnatt
Det enda synbara jag lägger märke till är en tveksam lödninng på en sluttrissa. Den som sitter intill en 7805.
Planlöst bytande av delar är fel sätt, den måste felsökas.
Har Du något att följa signalen med? Ett oscilloskop är givetvis bäst. Alternativt något så enkelt som en hörsnäcka av piezotyp, inte en dynamisk. Annars någon liten apparat med högtalare och ingång för ljud. Ha en konding i serie, t.ex. 100nF. Det är viktigt, anslut inte direkt.
Du kan också testa att mäta spänning med en multimeter och jämföra med den kanal som fungerar. Tyvärr finns det fel som den metoden missar att upptäcka.
Planlöst bytande av delar är fel sätt, den måste felsökas.
Har Du något att följa signalen med? Ett oscilloskop är givetvis bäst. Alternativt något så enkelt som en hörsnäcka av piezotyp, inte en dynamisk. Annars någon liten apparat med högtalare och ingång för ljud. Ha en konding i serie, t.ex. 100nF. Det är viktigt, anslut inte direkt.
Du kan också testa att mäta spänning med en multimeter och jämföra med den kanal som fungerar. Tyvärr finns det fel som den metoden missar att upptäcka.
Tack alla för ert engagemang. För tillfället fungerar allt igen. Jag använder förstärkaren till min tv för få ett bättre ljud. Flyttade förstärkare och högtalare till mitt bord och kopplade upp och ställde in förstärkaren på radio. Fick ljud i bägge högtalarna. Konstigt, inte gjort något speciellt. Kanske en kabel var lite dåligt fastsatt vid högtalaren. Flyttar allt till min tv och ljud i en högtalare. Slår om till radio och ljud i bägge högtalarna. Alltså inte förstärkaren som krånglar utan antingen tv i sig eller kablarna mellan tv och förstärkare. Jaja så blir det när man bara gör ett antagande utan att kolla allting.
Tack än en gång.
Tack än en gång.
- Mizzarrogh
Jag var med om någonting liknande på en gammal nätkabel som visade sig ha gått sönder inuti vid kabelförskruvningen, gav en massa väldigt underliga fel innan jag kom på det, inte det första man tänkte på då... 
(Edit, Ja, man måste så klart ha någon form av systematisk plan för hur man felsöker, men jag utgick från att TS vet detta.
)
(Edit, Ja, man måste så klart ha någon form av systematisk plan för hur man felsöker, men jag utgick från att TS vet detta.