Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Fanns/finns det inte något program någonstans som bara pratar med konsolporten, och dumpar ned en boot och kör? Kort sagt - du skulle inte behöva ett boot-rom per se.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jo, det stämmer. Du tänker på PDP11GUI! Det hade jag lite glömt bort, det är ju såklart vägen framåt. Mattis brukar prata varmt om detta. Jag ska genast testa!
Det enda som behövs för att köra det är att konsolemulatorn fungerar. Då hade jag inte behövt den extra serieporten för TU58...
PDP11GUI: https://retrocmp.com/tools/pdp11gui
Det enda som behövs för att köra det är att konsolemulatorn fungerar. Då hade jag inte behövt den extra serieporten för TU58...
PDP11GUI: https://retrocmp.com/tools/pdp11gui
Anders om du inte har fått tag i 82s131, vilket jag också behöver, borde det gå om inte logiken är att för komplicerad att använda en atf16v8 och låta det sticka ut på varje sida och sedan koppla in vcc o gnd med små straps
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag hittade am23s13 minnen på eBay. De ska fungera. Jag petade också ihop en adapter så man kan köra med EPROM, 2716. Men i ditt fall är det väl för långsamt?
Jo 2716 är för långsamt tyvärr man hade kunna köra med någon nyare variant men skall man ha det på kortet blir det svårt med platsen
-
MattisLind
- Kontakt:
Det finns tu58fs. Man kopplar in pdp-11an via både konsol-serieport och tu58-serieport till en linux-maskin och kör tu58fs. Den laddar ned en bootstrap och emulerar sedan tu58. Allt i ett.
Jörg Hoppe har knappat ihop det: https://retrocmp.com/tools/tu58fs
- anders_bzn
- Kontakt:
Kod: Markera allt
000000 000000 000000 000000
@DD
RT-11SB V05.07
.R MSCPCK
.
För att komma hit så fick jag ju se till att det fanns ett PROM med boot-kod för "DD" som är TU58 boot. Jag fixade en adapter från AM23S13 PROM så man kan köra med 2716 istället. Praktiskt medans man labbar, nu när jag vet att det är rätt kan jag bränna ett och stoppa i. Adaptern sitter på en bit flatkabel med DIL-IDC, eftersom kortet inte får plats nere i kort-racket.
På vägen upptäckte jag att det minneskortet som satt i datorn, dessutom det jag ville helst köra med detta då har dubbelt så mycket minne (256 kilobyte) som mitt andra inte fungerade. När man bootar kan man välja boot med eller utan diagnosikt. Det senare är ju smart, och det visade att det är fel på minne en bit upp i adressrymden. Detta måste man ju fixa, frågan är bara vilket minne det är. Det sitter ju 144 4116 minnen att välja på. Minnet är organisterat 128 * 1024, 16-bitars minne med två paritetsbitar. Jag är lite förvirrad över hur adressrymden mappas om. Här måste jag läsa på. Sen använde jag min 11/23 PLUS för att skapa en boot-skiva med RT-11. Jag passade även på att byta ut den RLV11 kontrollern som satt i mot en RLV12 som jag bytt till mig. Den fungerar bra! Skivan som jag gjort fungerar att boota ifrån på 11/23 PLUS, men med samma skivan i samma drive fast nu kopplad till 11/34 så är det stopp. Det går inte heller göra DIR när man bootat från TU58.
Kod: Markera allt
.DIR DL0:
?DIR-F-Error reading directory
Sen byggde jag mig et UNI-probe kort! https://retrocmp.com/tools/uniprobe
Jag har bara bestyckat mitt för att kunna mäta med logikanalysator i bussen. Det har också möjlighet att fungera som terminator och det har en massa blinkenlights om man vill. Blinkenlights är ju lockande... Jag tänker att jag kommer ha en del nytta av detta framöver!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Trevligt!
För minnet:
Om du alltså vet vilket 16k-block och vilken bit som är felaktig sett från mjukvarans perspektiv, så kan du kanske helt enkelt skriva ett testprogram som skriver antingen nollor till alla andra kretsar och en etta till den felaktiga kretsen, eller vice versa, upprepande i en oändlig loop. Då bör det gå rätt tydligt att se dels vilka kretsar som får write-pulser och också se vilken av dem som får en etta under skrivning medan alla andra får en nolla. Sen kan det ju vara bra att låta testet skriva och sen läsa från samma adress, så kan du mäta på läs-signalen och se vad du får tillbaka, och om det verkar rätt växla noll och ett i testet eller liknande för att vara helt säker på att det är kretsen och inte t.ex. kretskortsbana, nån buffer eller liknande knas.
För minnet:
Om du alltså vet vilket 16k-block och vilken bit som är felaktig sett från mjukvarans perspektiv, så kan du kanske helt enkelt skriva ett testprogram som skriver antingen nollor till alla andra kretsar och en etta till den felaktiga kretsen, eller vice versa, upprepande i en oändlig loop. Då bör det gå rätt tydligt att se dels vilka kretsar som får write-pulser och också se vilken av dem som får en etta under skrivning medan alla andra får en nolla. Sen kan det ju vara bra att låta testet skriva och sen läsa från samma adress, så kan du mäta på läs-signalen och se vad du får tillbaka, och om det verkar rätt växla noll och ett i testet eller liknande för att vara helt säker på att det är kretsen och inte t.ex. kretskortsbana, nån buffer eller liknande knas.