Reparera Electrolux Assistent

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av MadModder »

Trevligt att det var så enkelt. :)
Får jag föreslå att om det händer igen så använd en annan lättflytande olja som exempelvis symaskinsolja.
Alternativt vitt kiselfett.
Oljan i 5-56 är så otroligt lättflytande att den dunstar. Väldigt långsamt dock.

Den där länken funkar dock inget vidare för mig.
Fixa-allt

Inlägg av Fixa-allt »

Japp! 5-56 var i undersökande syfte. Någon i tråden rekommenderade just smörjning. Men då tänkte jag det var ologiskt. Hoppas fler kan få användning för mitt felsökande!
Hansk

Inlägg av Hansk »

Hej
Jag har något liknande fel på mina från 1964. Mammas gav upp när jag körde nypon i passertillsatsen, den lät väldigt ansträngd o sedan stannade den med knappen i på-läge. När jag trycker knappen till av-läge så går den igång men jag måste hålla i knappen för att den ska gå, eftersom knappen fjädrar tillbaka till på-läge o då stannar den. Jag köpte en till från samma år och andra gången jag använde den till en enkel sats grahamsbullar så fick även den samma fel.
malman

Inlägg av malman »

Sambon fick en 60 talare.. N4 med samma problem. Men här hade remmen gett upp.. gammal o torr, föll i bitar vid minimalt drag i den... Nya finns att köpa, men kostar en del.. vill minna 700pix...
I detta exemplar fick jag också problem med att remmen gärna ville klättra upp på drivhjulets sidofläns. Motorns gummi stöd har tryckts ihop så motorn liger lite lite snett, varpå kröningen på drivhjulet inte riktigt klarar hålla remmen centrerad. Vid start o stop hade den en tendens att ibland klättra upp på kanten. Släppt motorn och försökt 'schimsa' den rak men det var inte helt trivialt pga utformning och utrymmen runt motorn. fn verkar det ok.. men den har inte hamnat i köket ännu för långtidstest.
Skriv svar