Elchockvapen-attrapp till teaterpjäs

Berätta om dina pågående projekt.
GalFisk

Elchockvapen-attrapp till teaterpjäs

Inlägg av GalFisk »

Jag ska bytta 4 st "elchock-vapen" till en teaterpjäs, som ska se ut och låta hotfullt utan att använda högspänning. Jag fick hjälp med att hitta passande LED-filament i denna tråden, och nu är bygget igång.

Kretsen består av 2 st 555:or, en astabil som blinkar dioderna kraftigt med ca 50% duty cycle, och en monostabil som tar emot pulserna och klipper dem till korta spikar, så högtalaren låter bättre och inte brinner upp. Jag funderade lite på nån pyttig Arduino istället, men det skulle inte ha spara någon nämvärd plats. Plus att jag gillar att leka med 555:or. Jag ser nu att pilarna i MOSFET-symbolerna pekar åt fel håll i programmet jag använt för att rita kretsen till forumposten (TinyCAD).
circuit.png
Varje filament består av ett antal paralella LEDs. Jag jämförde med en riktig gnista och kom fram till att kallvitt plus lila nog skulle ge den bästa effekten. Jag fick inte tag i båda i samma längd, men det blev riktigt bra ändå. De två filamenten stoppas sen in i det lilla 3D-printade ovala röret kan kan skymta till höger. Det vore kanske ännu snyggare om de låg öppet, men de är rätt sköra.
Filament.jpg
Jag gillar att bygga små projekt på veroboard. Det är ett kul pussel att försöka få allt att passa in på så liten yta som möjligt. Här ses lite olika provbitar för chassit, som jag kan börja designa på allvar nu. Jag tänker göra det svart med orange detaljer.
Veroboard.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Elchockvapen-attrapp till teaterpjäs

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Coolt!

(OT. Det finns en novell i boken Tales From The White Heart av Arthur C Clark där en sådan där Hollywood props-makare ska göra ett rymdvapen till en film. Lite gnistor och ljud. Men regissören kräver mer och bättre effekter. När det slutliga "låtsasvapnet" är färdigt annihilerar det en stor del av väggen på studion. FBI dyker upp och props-makaren försvinner .... :roll: )
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En sån där xenon-lampa som sitter i stroboskop? Ger inte de blixtfärgat ljus?
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Jag gjorde tester både med xenon-blixtrör och äkta elektriska gnistor, innan jag valde LED. Rören blev snabbt varma och var inte subjektivt lika ljusstarka, och de äkta gnistorna öste ur sig RF-störningar och ozon. Xenonrör är också mycket svårare än LED att driva från batteri.
Jag använde de äkta gnistorna för att hitta rätt LED-färg. det saknas lite grönt tycker jag, men det är inte något man lägger märke till om man inte jämför sida vid sida.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Glöm inte en video oxå hur allt fungerar i verkligheten :)
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Video kommer när saker börjar bli klara. Den kanske inte kommer se så bra ut, med tanke på blinkfrekvensen. Jag har lött ihop två av fyra kretskort nu. Jag har försökt lära mig lite nya CAD-program för att designa chassit, men inga har riktigt kunnat göra det jag vill.

Rhino 4 har jag använt sen länge, och jag tycker det är intuitivt, men inget är parametriskt, så om man vill gå tillbaka och ändra någon dimension är det krångligt.
FreeCAD är kryptiskt, man råkar göra något fel och plötsligt fungerar inte projektet. Någonstans långt inne i någon meny finns det man gjort fel. Eller man vill göra något med ett 3D-objekt men det är fel sorts 3D-objekt, så man kan inte göra det fast det vore logiskt. Vilket är synd eftersom det verkar vara ett väldigt kraftfullt verktyg annars. Jag gillade spreadsheet-funktionen där jag kunde skriva upp och sedan hämta alla dimensioner på olika delar.
OpenSCAD gillar jag, allt man gjort finns i klartext - men ibland vill jag bara rita något snabbt, istället för att lägga en massa tid på att beskriva vad jag vill ha i form av kod.

Jag skulle önska mig något med Rhinos gränssnitt, men där det man gör i gränssnittet genererar kod a la OpenSCAD, som man sen kan skriva om som man vill ha den.
Skriv svar