Tja!
Har spjällhus till en bil som innehåller två potentiometrar som jag inte kommer åt direkt då de sitter bakom en kåpa som är pressad på plats. Tänkte se om man kunde rengöra dem med kontaktrengöring. Läste på lite grann om detta och de finns de som har lyckats väldigt bra men med en liten varning. Använder man sej av en "vanlig" kontaktrengöring på sprayburk så kommer den att ta bort det mesta av skiten på kontaktbanorna men de kommer vara helt torra efter, för torra. Från fabrik kommer de med en smörjande beläggning. De skall visst finnas kontaktrengöring med smörj i som är lämpat för det ändamål.
Och nu till min fråga, var hittar jag den typen av spray? Tillverkare, butiker osv?
/David
Rengöra potentiometrar som är svåråtkomliga.
Re: Rengöra potentiometrar som är svåråtkomliga.
7-78 har smörj som ska vara bra för potentiometrar.
Det är nog en bra idé att faktiskt plåga sig igenom att ta loss / ta isär så att du ser ordentligt vad du gör. Om du inte ser att du har smörj på plats så är risken att du sliter ut återstående livslängd mycket snabbare. Åtminstone vissa spjäll lär kräva krånglig programmering om man ersätter potten.
Det är nog en bra idé att faktiskt plåga sig igenom att ta loss / ta isär så att du ser ordentligt vad du gör. Om du inte ser att du har smörj på plats så är risken att du sliter ut återstående livslängd mycket snabbare. Åtminstone vissa spjäll lär kräva krånglig programmering om man ersätter potten.
Re: Rengöra potentiometrar som är svåråtkomliga.
Kan bara hålla med om att plocka loss spjällhuset och ta isär. Det är inte så länge sedan jag höll på med ett spjällhus och det visa sig vara helt igenkletat med gegga och motståndsbanan hade helt gett upp och försvunnit, ingen spray hade återställt det.
Leif
Leif
Re: Rengöra potentiometrar som är svåråtkomliga.
Ja, jag har bara plockat isär ett, och det var också utslitet snarare än skitigt.
Det är nog olika, men det var väldigt tätat också.
Det är nog olika, men det var väldigt tätat också.
Re: Rengöra potentiometrar som är svåråtkomliga.
Sunkighet i allmänhet är väl mycket mer problem på bilar med direktinsprutning än klassiska bilar? Med direktinsprutning så är det endast EGR-ventil-återcirkulering och friskluft som passerar spjället, och EGR-återcirckuleringen sunkar ner saker rejält. Med klassisk insprutning så passerar även bräsle och åtminstone om det är en bensinbil så är bränslet ett rätt potent lösningsmedel, som underlättar en del att hålla sunk borta.
Har läst om företag som renoverar gasspjäll och ersätter pottar med någon optisk grej. Ingen aning om hur bra det är, och inte heller någon aning om vad man kan göra själv. Tror att ifall man gör något själv så vill man nog mäta upp den befintliga pottens värden för olika lägen på spjället (obs att iaf vissa spjäll lär ha typ "tomgång" som nolläge och kräver drivning för att röra sig till helt stängd, så om du mäter på den urkopplad så se till att du verkligen trycker igen spjället för att mäta lägsta läget, och sen såklart mäta max och vad nu eventuellt tomgångsläge är. Kanske överkurs men kan kanske vara värt att mäta vid några olika vinklar också?
Har läst om företag som renoverar gasspjäll och ersätter pottar med någon optisk grej. Ingen aning om hur bra det är, och inte heller någon aning om vad man kan göra själv. Tror att ifall man gör något själv så vill man nog mäta upp den befintliga pottens värden för olika lägen på spjället (obs att iaf vissa spjäll lär ha typ "tomgång" som nolläge och kräver drivning för att röra sig till helt stängd, så om du mäter på den urkopplad så se till att du verkligen trycker igen spjället för att mäta lägsta läget, och sen såklart mäta max och vad nu eventuellt tomgångsläge är. Kanske överkurs men kan kanske vara värt att mäta vid några olika vinklar också?
