Meec 18V batteri, konstigt fel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ie
EF Sponsor

Meec 18V batteri, konstigt fel

Inlägg av ie »

Hej.

Ett Meec 18V-batteri vill inte ladda. Laddaren och batteriet blinkar rött.

Har mätt alla 5 celler och de ligger på ca 3,4V och ger ca 17V (uppmätt) tillsammans. Kopplar jag in skruvdragaren så går den som vanligt (i tomgång i alla fall, vid lite belastning så lägger den av. Batteriet behöver ju laddas.).

När jag mäter på batteriets "externa" terminaler så får jag bara 5V. Varför 5V när batterierna ligger på 17V och hur kommer det sig att skruvdragaren ändå "funkar"? Kan den gå på 5V?

Nån som grävt i dessa batterier?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Meec 18V batteri, konstigt fel

Inlägg av Icecap »

Min erfarenhet är att vissa batteriskyddskretsar inte "öppnar" igen om de har utlöst på för låg spänning.

Jag har även mött några som stängde av som ovan - men där man kunde ladda lite "manuellt" varefter allt öppnade och fungerade normalt.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Nu har jag laddat manuellt så att det är 3,8V på varje cell. Den visar tre av fyra pluppar laddning. Men orginalladdaren (och batteriet) blinkar fortfarande rött när jag försöker ladda.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inget glapp?! Jag har nån billig generic skruvdragare/borrmaskin där jag haft problem med glapp i batteriet, närmare bestämt i de delar där batteriet kontaktar skruvdragaren. Jag är inte säker på att jag fixat problemet är fixat för maskinen verkade plötsligt kraftlös på låg speed men när jag drog ner momentet ville den komma igen. Kan vara mer skit med den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

BMSen ar väl bedömt batteriet som felaktigt, och det betyder i de flesta fall att det inte går att använda, eftersom BMSen bränner en intern säkring.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

lägg upp bild på bms kortet :)

finns lite olika alternativ beroende på hur avancerad/gammal konstruktionen är,

den skulle kunna ha två separata mosfet en för laddning och en för urladdning, någon kan ha gått sönder.

den kan ha en säkring med remote utlösning som triggas att lösa ut när spänningen blir otillåten på någon cell, då måste den bytas.

den kan ha en bms krets som sätter en fel-flagga som måste återställas via i2c eller liknande.

den kan också vara omöjlig att återställa. :(
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Det verkar inte vara någon elektronik på undersidan av kortet. Alla stift utom mittstiftet (märkt ID) är kopplat till laddaren.
20251019_175902.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Håller med andra, BMS:en vågar inte ladda. Det är väl ett katastrofskydd och alla tillverkare lär väl vara extra petiga på detta för ingen vill bli känd som tillverkaren som eldade upp ett hus, kanske med folk som sov i huset när det brann ner, ungefär...

vad har hänt med batteriet? Vad var lägsta spänningen över varje cell när du försökte ladda det? Olika tillverkare har väl olika spec men tror att minst 3V anser alla tillverkare vara säkert, kanske? Har läst om några som tycker att 2,5V är absolut minimum men det är väl då bara vissa tillverkare.

Värt att tänka på är att olika batterier har olika egenskaper vid katastrof. d.v.s. vissa får ett självförstärkande skenande förlopp där det verkligen blir katastrof, medan andra är lindrigare.

===========

Sidospår:
Ifall du ger upp detta batteri så kan det vara en bra bas för att göra en nätadapter för elverktygen. D.v.s. köp en driva 18V laptopladdare på loppisar om du hittar några som är billiga nog och har samma spec, och anslut istället för battericellerna, så kan du köra verktygen utan att tänka på laddning på platser där det finns uttag. Eller så kan du ta två bilbatterier i serie där varje batteri har en trasig cell...
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Cellerna hade alla en spänning på 3,4V, så långt ifrån slut tycker jag. Dock slog batteriet ifrån vid lite högre belastning på skruvdragaren, men startade direkt igen.

Verkar som en dåligt cell, men hittar ingen sådan.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Har mätt lite mer nu.

Batteriet visar 7,3V på utgången (till maskinen). Ansluter jag maskinen så går spänningen upp till 19V (fullt ös mao) och stannar där även efter jag kopplat bort maskinen.

Kopplar jag in den på laddaren så blinkar det rött och går tillbaka till 7,3V på utgången.

Så uppenbart är det någon kommunikation som säger att batteriet är kass, fast det bevisligen inte är det. Alla celler har samma spänning och maskinen (skruvdragaren) funkar som den ska.

Kopplar jag in ca 20V på +/- så drar den ca 0,5A, vilket tyder på att batteriet laddas. Det är mao bara orginalladdaren som vägrar släppa till spänning pga någon kommunikation med batteriet. Så förmodligen någon "fuse" som löst ut. Konstigt att man inte hittar någon som grävt i detta på internet, typ Batteridoktorn.

PS. Mosfeten verkar vara hel.
Akai

Inlägg av Akai »

Det brukar vara löst så numera med allt kraftigare maskiner/strömuttag, att batteriet signalerar med verktyget / laddaren.

Mina Makita batterier saknar tex mosfet och har spänning på terminalerna hela tiden.

Hur denna kommunikation ser ut har jag aldrig undersökt, men varit med om ett milwaukee batteri som slutat fungera. Där hade det kommit fukt I terminalerna med överledning från +18v som följd. Ledningsbanan gick direkt in i en QFN Ic med slipad beteckning. Dvs kört.

Man såg tydligt all oxid mellan anslutningarna.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Går det att se vad det är för BMS ic, på fotot är det en svart plastbit som skymmer ? :humm:
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Tyvärr inte. Plastbiten sitter fast hårt.
Skriv svar