Oscilloskop

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Oscilloskop

Inlägg av Oblivion »

Hmm om man sitter och leker med en tongenerator så kan det ibland vara kul att kolla på vågformerna.

Men för detta behövs ett oscilloskop, vad göra om man inte har ett tillgängligt?

Jo man bygger ett självklart.

prick

Ja röret verkar ju funka iaf, men vi saknar sweep

test

Nix bara XY här :) ena ledet är lite längre än det andra då jag bara har en tongenerator som kan ge ut tillräkligt hög spänning för att driva deflektorerna direkt.

krets

Nu börjar det likna något! funkar den?

sweep

Ja! det gjorde den, fast linjäriteten är kanske inte den bästa :) nåja det går att fixa det oxå i sinnom tid...

Kanske inte det snyggaste bygget i stan men det va mer ett test för att se om det gick

:)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Coolt projekt! :D

Nu är det bara ett litet chassi som fattas. :)

Vore kul att höra lite mer om hur du gjorde.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Wow, Helt otroligt :bravo:
Vad är det för rör?
Användarvisningsbild
Pehr

Re: Oscilloskop

Inlägg av Pehr »

Oblivion skrev:Hmm om man sitter och leker med en tongenerator så kan det ibland vara kul att kolla på vågformerna.

Men för detta behövs ett oscilloskop, vad göra om man inte har ett tillgängligt?
Man kan ju använda en teve ^_^

http://www.electronic-projects.net/Elec ... ndex.shtml

.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tjusigt!
Är det ett 913 Du använder? Jag byggde en avstämningsindikator för FSK med ett sådant för ett antal år sedan. Fungerade jättefint, men märkte att det är väldigt känsligt för inbränning. Kanske därför Du har så bred punkt? Det har också anoden anslutet till metallhöljet, en inte allt för trevlig överraskning...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Marta skrev:Tjusigt!
Är det ett 913 Du använder? Jag byggde en avstämningsindikator för FSK med ett sådant för ett antal år sedan. Fungerade jättefint, men märkte att det är väldigt känsligt för inbränning. Kanske därför Du har så bred punkt? Det har också anoden anslutet till metallhöljet, en inte allt för trevlig överraskning...
Hmmm det hade jag fan missat du :) märkte att röret blev mycket stabilare om jag tog i metallkroppen :) nåja det är ju bara 450v :P

focusen är dålig för att kameran är kass :) i verkligheten går det att få den skarp, men jag har dragit ner på ljusstyrkan ganska mycket för att spara röret, Inte så kul att bränna sönder ett 70 år gammalt rör det första man gör.

Ska bygga till en vertikalförstärkare också så att jag kan mata in lite roligare signaler, som fyrkantsvåger mm. sen får jag jobba lite mer med linjäriteten som sagt.

Har lite större rör att testa i samlingen sedan med.

En tv kan man använda jo, har testat och det funkar bra, men man får ju bygga sin egen sweepsignal där oxå iof :)

fast vem behöver egentligen bygga sitt eget oscilloskop idag, så nödvändigheten i något av projektet är ju inte enormt stor, men kan ju vara kul att testa.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bra gjort. :) Har aldrig sett ett sådant litet rör någon gång, intressant.

Så som signalen ser ut på den sista bilden vad beror det på att den ser ut att inte ha en jämn frekvens över hela bildytan? Har nämligen sett liknande på ett modernt oscilloskop på den tiden när jag gick i skolan, men det var dock inte så tydligt som detta. Använde bara detta oscilloskop under någon timme och stötte sedan aldrig på det igen så jag tänkte aldrig på att fråga vad det kunde bero på.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om insignalen är en korrekt sinus och ser hoptryckt ut så beror det på att svepet är olinjärt, alltså inte sveper med sammahastighet längs hela X-axeln. Detta kan i sin tur bero på att sveposcillatorn är av dålig konstruktion, olinjär X-förstärkare eller olinjärt rör. Finns säkert fler skäl än så...

Gamla enkla scope's har ofta något som kallas synkroniserat svep. Oscillatorn på dessa var ofta väldit enkel. Där fanns ingen integrator med OP's eller ens konstant strömregulator. En hög spänning lades på en RC-länk och spänningen över kondingen steg då exponentiellt, men eftersom bara en liten bit i början användes såg det drägligt linjärt ut.

När spänningen nådde en viss nivå så laddades kondingen ur. Denna nivå styrdes sedan lite av insignalen och genom att ställa in oscillatorns frekvens så den lillaextra "knuffen" blev det som fick den att påbörja nästa period så kunde man få bilden att stå stilla. Givetvis blev X-axeln helt okalibrerad på det sättet...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Gissar i så fall på att svepet varit orsaken för det var ett lite äldre oscilloskop. Dock inte så gammalt som den tekniken du beskriver (intressant att läsa) som jag gissar på kanske tillhör skop från säg 70-talet och tidigare och så och inte mer moderna, utan detta gissar jag var från mitten på 80-talet. Men det kan helt enkelt bara vara så att den delen som höll i svepet hade blivit föråldrat så att stabiliteten sviktat lite, för det var inte mycket som det ändrade sig.
peter555

Inlägg av peter555 »

Kul projekt !

Jag har också några gamla söta CRT er liggande, man kanske skulle koppla upp en och prova.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja det är som marta säger sweepkretsen som inte är den bästa när det ser ut som det gör. Har ett par gamla skop som beter sig exakt som du säger, inte lika extremt som mitt men man ser det tydligt ändå.

Kan väl sägas att det inte är några prestandamonster vi pratar om då:P
Skriv svar