Hur fixa mer diskant i radion

Berätta om dina pågående projekt.
Per Lu

Hur fixa mer diskant i radion

Inlägg av Per Lu »

Finns det något enkelt sätt att fixa mer diskant i en radio där det inte finns någon möjlighet att justera bas/diskant?

Jag har köpt en klockradio (Rubicson projection alarm clock. https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... dio-p16061 ) som har ett sådant dovt ljud att jag ibland har svårt att höra vad som sägs. Dessutom sitter högtalaren på radions baksida och är riktad bakåt.

Det beror säkert delvis på att jag har en mindre hörselnedsättning vid just höga toner och om jag använder mina AirPods Pro 2 som "hörapparater" (finns originalmjukvara för detta) förstärks diskanten och radion hörs mycket bättre. Men jag skulle helst vilja slippa använda AirPodsen när jag lyssnar på radion.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Hur fixa mer diskant i radion

Inlägg av 4kTRB »

Den här diskantboostern är ju som konstruerad för åldersförändringar i hörselsystemet...
https://www.elektormagazine.com/labs/2n ... st-230190 Bild
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Själv hade jag nog tittat på marknaden för piezoelektriska Dessa kräver inget delningsfilter, utan kan läggas direkt parallellt med radions högtalare. Rent spontant borde denna eller något liknande få ut mer av din radios diskant.
Kanske något i stil med denna från amazon:
https://www.amazon.se/MJJEsports-Piezo- ... 571&sr=8-5
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En vild tanke är att sno ihop en liten extern högtalarlåda med ett hyggligt bredbandselement (Daytons PS95-8 är ett väldigt bra element och säljs av BRL här i Sverige). En lite låda på nån liter eller så och du har bra ljud.
Lådan ansluter du till klockradion med en 3.5mm kontakt (hane) till en brytande honkontakt i bakstycket av radion. Kontakten i radion, kopplar bort radions högtalare.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Blir det inte både enklare och billigare med en ny klockradio?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

testa med en kondensator i serie med högtalaren
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

När jag. var i bilradioåldern, brukade vi ta bort deemphaisis i FM detektorn, dvs en konding man klipper.
Deemphasis är den diskantsänkning som kompenserar för den diskanthöjning FM-sändaren har, resultatet är en rak kurva, men det gäller ju om man har en riktig högtalare.
Kräver förstås att man har kopplingsschema på radion. Men kan ge bra "sting" i diskanten

Roysan
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Är inte risken att man klipper fel ganska stor även med schema om man inte har koll på radioteknik?
Per Lu

Inlägg av Per Lu »

Tack för alla förslag. Dessa skall jag studera!

4kTRB: Precis så tänkte jag också (köpa en annan radio) när jag upptäckte detta problem med min förra (nyinköpta) klockradio! Så det gjorde jag! Och den nya (nr två) var likadan eller tom aningen sämre så nu har jag ingen lust att köpa ännu en ny och testa.
Sedan skulle jag gissa att just klockradioapparaterna som står på nattduksbordet i allmänhet inte är några underverk vad gäller ljudkvalitén och funktionen. Så tex verkar många av dom dom (i alla fall dom två jag köpt) ha rätt låg uteffekt och dessutom liten högtalare som är riktad bakåt.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har haft en Sangean rcr-22 i säkerligen 20 år och fungerar utmärkt. Finns fortfarande hos en del säljare vilket tyder på att den omtyckt, visserligen dyr, men kvalitet lönas sig:
https://www.tele-ha.se/produkt/rcr-22-k ... 6MgOgHYQF8
Den har en 3x4 tums högtalare riktig uppåt, Den visar tid tydligt och dessutom kopplad till atomuret i Braunsweig, alltid rätt tid på sekunden.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan skulle jag gissa att just klockradioapparaterna som står på nattduksbordet i allmänhet inte är några underverk vad gäller ljudkvalitén och funktionen.
Läs Prins Valiants inlägg!
Ska du "finlyssna på radion", får du nog skaffa dig lite bättre grejer. En bättre bordsradio med en skaplig högtalare. De där skitbilliga 2" papphögtalarna i klockradioapparater är ju bara till för att väcka en.

Bild

Vill du löpa linan ut skaffar du en vintage reciever eller tuner + förstärkare från 80-talet. Men då pratar vi FIN-lyssning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde moddat radion, satt i en 3.5mm telejack, som kopplar ur interna högtalaren och haft en bättre högtalare på lämpligt ställe

piezodiskant är ett bra allternativ med
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Tänk på att diskanthögtalare av Pietzo-typ oft har ett frekvensområde som ligger rätt högt.
Kanske över 3 kHz.
En hörselskada kanske börjar sänka diskanten redan vid 1 kHz.
Så "findiskant " kanske inte riktigt är vad som krävs.
Små ynkliga högtalare i odämpade plastlådor har ett mycket ojämnt frekvensområde, med kraftiga resonanser och därmed mycket färgat ljud.
I värsta fall har den en dipp just där hörselskadan vill ha hjälp, och tvärs om, dvs den eller de frekvenser man hör kan vara överdrivna från den lilla högtalaren.
Så en högtalare med någorlunda jämn återgivning är nog en grund att börja med.

Ofta kan man nog få fram sin hörselkurva, från vården, och därmed bedöma vad som skulle vara en förbättring.

Kan man se att hörseln sjunker kraftigt över 2 kHz, eller är obefintlig lär knappast en diskanthögtalare hjälpa.

Själv har vi en bilradio i sängen, har suttit där sen länge, med två bilhögtalare av den typ man förr hade i små lådor.
Själv har jag minimala hörselskador, men är intresserad av skapligt ljud.
Men den är ju ingen klockradio om man vill ha väckning.

Då jag pysslat med amatörradio genom tiderna och förundrats över de extremt dåliga högtalare i radiostationer har jag mekat med saken.
Minns en koertvågsradio, YAESU FT-101, den hade en 50 mm högtalare i botten av kåpan, och runt den var det fler kylgälar.
När man lyssnar på Morsetelegrafi vill man ha ett smalt filter, (dvs filter i mottagaren mellanfrekvens) som bara släpper igenom tonen från Morsesignalerna.
Ett filter som kostade ett par tusen.....
Men om man då spepte tonen var ljudet från högtalaren starkare där filtret i fråga hade dämpar reläjt, kanske 40 dB.
Dvs en dålig högtalare gjorde skit av ett dyrt filter.
För övrigt lät det apa.....
Bara genom att tejpa över kylgälarna omkring högtalaren, blev ljudet avsevärt bättre, men inte bra, dvs lite mer resonansfritt.

Högtalarresonans är en av de största bovarna mot bra ljud.
Åtgärdas med dämpull, men klockradion går ju knappast att fylla med dämpull.

Roysan
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om du inte är främmande för elektronik så är ju det där elektorbygget perfekt. Dra ut klockradions lågnivå signal och montera filtret tillsammans med en tda2004 och en liten högtalare i separat låda. Det kommer garanterat lyfta ljudet om bara lågnivåignalen har hygglig kvalitet. Du behöver bara bygga halva kretsen (mono) antar jag. Jag byggde en liknande tillsats till min MKARS 80 ssb-radio. Det blev grymt tydligt och bra ljudresultat.viewtopic.php?p=1342453&hilit=Mkars+80#p1342453
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Moderna billiga FM-radio är ofta ett chip med det mesta integrerat.
Vill man labba med deemphasis är det mjukvara i chippet.
Iofs finns moderna chip med så bra ljudegenskaper som man kan begära, såsom SI4703 eller SI4742.
I gammal HiFi hittade man ofta TEAxx och senare TDA70xx som de sista med externa filterkretsar.
Modernare bättre ic-kretsar så som SI-.kretsarna har generellt avsevärt bättre SNR men billiga radioapparater tenderar att brista i att man har dåliga in och ut-kretsar. Uselt avstämd antenn, en random tråd kanske och på ljud-sidan är det så billigt som möjligt.
Det gör att höjning av diskant ofta är mest höjning av brus. Det finns kanske inte nämnvärt med diskant då radions pga av dålig antenn automatiskt stryper lf-bandbredden och förstärkarkrets och nätförsörjning inte förmår att återge vare sej bas eller diskant av värde.

Undersök om antennen kan förbättras om mottagen signal är svag.
Om det gäller att öka tal-hörbarheten på billig radio utan tonkontroller, ersätt inbyggda högtalaren med vad som helst man har i högtalarväg, koppla in en seriekondensator på några uF för att minska bas vilket ofta ger bättre talhörbarhet.
Vill man vara mer avancerad, köp datorhögtalare med aktiv förstärkare med tonkontroller och koppla in. Finns billiga på AliX som ändå troligen ger ett lyft relativt befintlig högtalare.

Beroende på radio-förhållanden mm men om det finns WiFi och lite elektronik-kunnande kan man bygga en ip-radio av ESP32.
Ger förhållandevis bra ljud från SRs ljudströmmar.
P3 kan man få i 320kb/s vilket är bättre ljudkvalitet än vad SR över FM kan åstadkomma: https://edge2.sr.se/p3-aac-320
Vill man ha ytterligare högre ljudkvalitet och främst större dynamik kommer troligen SR med flac-kodning framöver.
Kräver lite extra av mjukvaran så att man får nog gå upp till en Rpi zero för ljudprocessandet.
P2 sänder ut lite bättre ljudmaterial via flac: https://edge2.sr.se/p2-flac
Fast det kräver rätt mycket på ljudsidan av egna ljud-anläggningen om det ska bli hörbar vinst. För en klockradio när man främst vill höra tal tydligt är det mindre viktigt.
Flac är en sätt att komprimera ljudströmmar förlustfritt till skillnad från de flesta andra streamade ljud-format. Är gratis open-source.

Ett alternativ till klockradio är en gammal avlagd mobiltelefon med klockradio-app och t.ex BT-högtalare.
Har man ingen avlagd telefon som fungerar bra nog kan man köpa en android-dator med BT/WiFi/fjärrkontroll.
För 200kr får man en helt ok IP-box: https://www.aliexpress.com/item/1005007724422983.html
Kräver ljud och någon form av bildskärm men sedan kan man väckas till både nyheter och väder från valfri radio-kanal.
Om man har android så en klockradio med alla tänkbara finesser såsom gradvis stegrande ljud, vibration olika displaylägen mm och som inte ger massa reklam som jag själv använder är denna appaen: https://play.google.com/store/apps/deta ... .wakemeapp
Rätt kul att kunna vakna till svenska lokalradion även när man är på resa utrikes.
Om man har hörselnedsättning så finns en hel hög med appar som lovar att göra tal mer tydligt.
Intresserade för avgöra själva.
Exempel: https://play.google.com/store/apps/deta ... plifier.vs
https://play.google.com/store/apps/deta ... ningdevice
eller bara en tonkontroll i 31 frekvensband: https://play.google.com/store/apps/deta ... lizerbands
Oavsett så kan man för billig peng få avsevärt mycket funktioner och möjligheter att skräddarsy egna behovet om man köper en android-burk eller rustar en avlagd mobil med BT-högtalare, jämfört med vad en konventionell klockradio kan erbjuda.
Naturligtvis inga problem med att klockan behöver justeras.
Skriv svar