Problem med elmotor vid last
Problem med elmotor vid last
Har ett 48V batteri till en 1500W motor som jag har fått att fungera fint men sen hände nåt och efter det så fungerar det inte.
Komponenterna sitter på en elcykel.
När jag kör bakhjulet fristående så funkar allt fint. Sätter jag på kedjan så skakar hela bakhjulet och sen slutar drivningen att fungera. Samma beteende när jag sitter på cykeln. När jag mäter spänningen så dippar den inte när motorn skakar. Men jag ser en dipp i strömförbrukningen som går ner till 0 A.
Jag har laddat batteriet fullt och den visar 54V.
Jag har misstänkt att det är fel på BMSen men är osäker när den visar 54V.
Vad kan jag testa mer för att förstå problemet om det är BMSen som strular?
Komponenterna sitter på en elcykel.
När jag kör bakhjulet fristående så funkar allt fint. Sätter jag på kedjan så skakar hela bakhjulet och sen slutar drivningen att fungera. Samma beteende när jag sitter på cykeln. När jag mäter spänningen så dippar den inte när motorn skakar. Men jag ser en dipp i strömförbrukningen som går ner till 0 A.
Jag har laddat batteriet fullt och den visar 54V.
Jag har misstänkt att det är fel på BMSen men är osäker när den visar 54V.
Vad kan jag testa mer för att förstå problemet om det är BMSen som strular?
Re: Problem med elmotor vid last
mer sannolikt att en transistor i motorstyrningen gått sönder
mäter du spänningen på batteriet med multimeter så räcker det
mäter du spänningen på batteriet med multimeter så räcker det
Re: Problem med elmotor vid last
Innebär det att batteriet fungerar som det ska om spänningen är oförändrad vid problem, dvs BMSen är inte felkällan ?
Hur ser jag problem med Transistorn?
Hur ser jag problem med Transistorn?
-
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43
Re: Problem med elmotor vid last
Att hitta en felaktig transistor.
Bryt anslutningarna mellan motor och kretskort.
Sätt universalinstrumentet på diodprovning.
Mät upp bas-emitter respektive bas-kollektor på samtliga effekttransistorer.
Bryt anslutningarna mellan motor och kretskort.
Sätt universalinstrumentet på diodprovning.
Mät upp bas-emitter respektive bas-kollektor på samtliga effekttransistorer.
Re: Problem med elmotor vid last
transistorerna är sannolikt mosfet , inte lätt mätt
enklast är att kolla på allt med ett oscilloskop
kolla så batterispänningen är ok när det rycker
men troligen se en fas som ser anurlunda ut
bms har vanligt vis 2 funktioner
stänger av om det är för hög eller låg spänning, laddning och urladdning
och balanserar cellerna, vid ladding och urladdning
enklast är att kolla på allt med ett oscilloskop
kolla så batterispänningen är ok när det rycker
men troligen se en fas som ser anurlunda ut
bms har vanligt vis 2 funktioner
stänger av om det är för hög eller låg spänning, laddning och urladdning
och balanserar cellerna, vid ladding och urladdning
Re: Problem med elmotor vid last
Jämfört med en multimeter kommer oscilloskopet kunna ge en tydligare bild om nåt går snett för spänningen?
Även om multimetern inte visar nåt spänningsfall.
Kan säga att jag mäter direkt ut från batteriet och mäter alltså inte spänningen in till kontrollenheten/motorenheten.
Jag har gått igenom allt kablage och gjort resistans mätningar.
Jag mäter även med en strömtång
Även om multimetern inte visar nåt spänningsfall.
Kan säga att jag mäter direkt ut från batteriet och mäter alltså inte spänningen in till kontrollenheten/motorenheten.
Jag har gått igenom allt kablage och gjort resistans mätningar.
Jag mäter även med en strömtång
Re: Problem med elmotor vid last
medett skop ser man korta spännings dippar i dc
eller att en fas till motorn är fel
är det feedback på motorn?
extra småsignalskabel till motorn förutom dom tre faserna
eller att en fas till motorn är fel
är det feedback på motorn?
extra småsignalskabel till motorn förutom dom tre faserna
Re: Problem med elmotor vid last
Jag har nu lånat ett oscilloskop.
* Jag mäter direkt på batteriet med en multimeter.
* Mätning sker mot motorstyrenheten med ett oscilloskop
* Mätning sker med strömtång
I neutralt läge och låg hastighet så visar spänningen 53.7V. strömförbrukningen ligger på ca 0.4A
Så när jag kör eller startar ibland utan last så hoppar motorn eller så slutar drivningen helt. Då ser jag att spänningen dippar lite ner till 52.8V och strömmen gör ett stort hopp till 2.5A.
Det är tydligt att någonting slår av motorn pga ett fel beteende. Hade BMSen slagit av antar jag spänningen gått ner betydligt.
Hoppet till 2.5A tyder på overcurrent, vad som orsakar det vet jag inte.
* Jag mäter direkt på batteriet med en multimeter.
* Mätning sker mot motorstyrenheten med ett oscilloskop
* Mätning sker med strömtång
I neutralt läge och låg hastighet så visar spänningen 53.7V. strömförbrukningen ligger på ca 0.4A
Så när jag kör eller startar ibland utan last så hoppar motorn eller så slutar drivningen helt. Då ser jag att spänningen dippar lite ner till 52.8V och strömmen gör ett stort hopp till 2.5A.
Det är tydligt att någonting slår av motorn pga ett fel beteende. Hade BMSen slagit av antar jag spänningen gått ner betydligt.
Hoppet till 2.5A tyder på overcurrent, vad som orsakar det vet jag inte.
Re: Problem med elmotor vid last
Nu har jag gjort mätningar på Mosfet på kontrollenheten.
När jag pingar Jord så beeper den, dvs som jag tolkar det så är det öppen krets mot Jord. Den ska inte beepa. Resistansen är nära noll vilket är knas.
Jag tolkar det som att kontrollenheten gått sönder.
Jag gör samma mätning mot spänning och då Piper den inte och visar hög resistans.
Är min analys korrekt?
När jag pingar Jord så beeper den, dvs som jag tolkar det så är det öppen krets mot Jord. Den ska inte beepa. Resistansen är nära noll vilket är knas.
Jag tolkar det som att kontrollenheten gått sönder.
Jag gör samma mätning mot spänning och då Piper den inte och visar hög resistans.
Är min analys korrekt?
Senast redigerad av md7dani 12 oktober 2025, 11:33:10, redigerad totalt 1 gång.
Re: Problem med elmotor vid last
Jag mäter inte på Transistorn, dvs jag har inte öppnat kontrollenheten.
Jag mäter på motorstyrkablaget in till kontrollenheten enligt denna Guide:
Där finns inget om att ladda ur något.
Jag mäter på motorstyrkablaget in till kontrollenheten enligt denna Guide:
Där finns inget om att ladda ur något.
Re: Problem med elmotor vid last
om du har kortsluting mellan någon av motorns tre grova och + eller - så är det mest sannolikt att en transistor i drivsteget för motorn som gått sönder och blivit kortsluten
öppna, kolla
man kan se det med skopet , kolla mellan motorkabel och nollan, på alla tre faserna till motorn,
dels när den snurrar, då ska alla se lika ut
och när det börjar bete sig dåligt, då ska det se annurlunda ut mellan faserna
dom kommer vara 120 graders förskjutna om du kollar på 2 samtidigt
har du ett skop med 2 ingångar så mäter du 2
har du ett med 3 eller fyra mäter du alla tre samtidigt
öppna, kolla
man kan se det med skopet , kolla mellan motorkabel och nollan, på alla tre faserna till motorn,
dels när den snurrar, då ska alla se lika ut
och när det börjar bete sig dåligt, då ska det se annurlunda ut mellan faserna
dom kommer vara 120 graders förskjutna om du kollar på 2 samtidigt
har du ett skop med 2 ingångar så mäter du 2
har du ett med 3 eller fyra mäter du alla tre samtidigt
Re: Problem med elmotor vid last
Jag får öppna kontrollenheten och motorn. Min slutsats är att;
Min länkade youtube film på Mosfet felsökning är att personen drog en förhastad slutsats, han hänvisade fel på kontrollenheten, men det kan vara fel i motorn eller kontrollenheten, troligen fel i motorn.
Det jag har hittat tyder sannolikt fel på kontrollenheten eller motorn, mest sannolikt inte fel på batteriet.
Håller ni med?
Min länkade youtube film på Mosfet felsökning är att personen drog en förhastad slutsats, han hänvisade fel på kontrollenheten, men det kan vara fel i motorn eller kontrollenheten, troligen fel i motorn.
Det jag har hittat tyder sannolikt fel på kontrollenheten eller motorn, mest sannolikt inte fel på batteriet.
Håller ni med?
Re: Problem med elmotor vid last
99% sista transistorerna i motordrivningen, 1% i själva motorn
öppna, kolla, mät
öppna, kolla, mät